Krubbitare

carintire

Trådstartare
En liten fråga. Skulle ni köpa en krubbitare som inte har några problem med magen förutom lite extra gaser?

Sv: Krubbitare

Det största argumentet mot att jag skulle köpa en krubbitare är att jag inte skulle stå ut att ha en sådan i stallet som stod och svalde luft hela tiden, för det är så oerhört störande att lyssna på.
MEN, jag äger en welshponny som är krubbitare, den går på lösdrift så jag slipper oftast stå och lyssna på den.

Man har ju på senare år konstaterat att krubbitning inte är något stort problem egentligen, förutsatt att man kollat så att hästen inte har magsår = en vanlig orsak till att de börjar krubbita...

Nej. Blir tokig på att lyssna när dom står å suger å låter. Vi hade en i stallet som t.o.m gick ifrån flocken å iväg till sin favorit träd i hagen och stod sen där å sög, blev så irriterad på den stackars hästen.

En liten fråga. Skulle ni köpa en krubbitare som inte har några problem med magen förutom lite extra gaser?

jag letar för tillfället efter en ny häst. Hittade för två veckor sedan en jätte bra häst som var perfekt att rida. jag började gråta när jag red honom.

men han var krubbbitare. för mig hade det inte gjort något men min stallägare sa att om jag köpte honom skulle jag inte få ta honom till stallet.

jag bor i sydney, australien mitt i stan och har bara ett stall att välja på så tyvärr var jag tvungen att säga nej till hästen. :(

jag googlade enormt mycket de senaste två veckorna.
det jag fann var att:

hästar tar inte efter varandra. om en krubbbiter, så börjar inte de andra för att de sett en häst göra det (undantaget är om de är väldigt unga, då kan de ta efter)

det verkar som att ägarna tycker det är jobbigare än hästarna själva gör, bara för att det låter så mycket när de gör det.

kolik - många av de hästar som är krubbbitare drabbas av kolik.

men får inte försäkra en häst som är krubbitare mot tandproblem och inte heller mot kolik här i australien, vet inte hur det är i sverige.

hästar krubbbiter för att de har tråkigt men kan också vara för att de har magsår eller att deras kost saknar kalcium. läst om några som hade ändrat på kosten till mat med mer kalcium och då hade hästen slutat krubbbita.

om jag hade mitt eget stall och var beredd på att hästen skulle kunna få kolik ofta så skulle jag köpa den!

Jag har en krubbitare. Och han har inga som helst problem med magen eller med kolik och så. Ger honom vanlig olja i betforen och det förebygger ju.
Men han har faktiskt blivit bättre sen han kom till mig också. När han kom stod han oavbrutet hela tiden när han kom in från hagen. Nu har han minskat och står mest och sover i boxen. Det är mest när han äter som han krubbiter emellanåt.

Gillar du hästen och verkligen tycker om den så tycker jag inte krubbitandet ska sätta stopp för det. Har som sagt inte haft några problem med honom och hans krubbitande :)

Är det inte vanligt att kribbitare även får problem med lösa / Onornalt slitna framtänder?

Jag köpte ovetandes en luftsnappare/krubbitare. Jag ångrar mig inte precis, men som någon nämnt så kan det vara problem att hitta stallplats. Detta är oftast baserat på okunskap dock, de stallägare som jag vet som är kunniga och har läst på lite har inga problem med det. Men det begränsar ju utbudet lite.

Hästen mår toppen som det verkar, inga magsår(kollat via gastro) utan det är något han lärt av sin mamma troligen. Jag läste någonstans att de enda fallen där man sett att hästar tagit efter ovanor är mellan sto och föl.

Jag däremot får ju magsår av att se och höra honom hålla på :((

Jag tänkte skriva att om det inte var Hästen med stort H, så skulle jag inte köpa en krubbitare, men å andra sidan skulle jag inte köpa en häst som inte kändes som Hästen med stort H ;) dock skulle jag kanske se mig om ett litet tag till, det kan finnas många Hästar med stort H...

Detta är oftast baserat på okunskap dock, de stallägare som jag vet som är kunniga och har läst på lite har inga problem med det. Men det begränsar ju utbudet lite.

På vilket sätt är det okunskap att vara irriterad på ljudet?

Har delat stall med en otroligt inbiten krubbitare (kunde lämna mat för att ställa sig och krubbita = fri tillgång osv hade inte hjälpt.) och det är ett vansinnigt irriterande ljud när de sätter igång.
Inget jag vill lyssna på när jag är i stallet om jag kan välja bort det. :crazy:

*kl

Jag som själv äger en med lindrig krubbitning (inte ens varje dag) tycker inte att det påverkar speciellt mkt för hästen del. Däremot känner jag ju att det värker i "mammahjärtat" att ha en häst som inte är helt tillfreds med sin situation, trots att jag vet att det inte är mitt fel att hon började krubba.
Jag ser till att ha henne mkt ute, ge mkt grovfoder osv och då har hon inget behov av att krubba, det gör hon när hon är inne mkt eller är missnöjd. Antagligen för att det är hennes lila "tröst". Hon är en häst som blir uttråkad snabbt, dock ej ingen stressig och nervös individ.

Det som stör mig med detta är att det skulle påverka priset vid en försäljning. Men så länge jag äger henne själv är det ju saksamma.

Hon krubbiter så lite att det inte syns på varken tänder, kolik eller sånt.
Hade jag velat köpa en häst som krubbiter hade jag kollat upp magen och tänderna extra noga.

På vilket sätt är det okunskap att vara irriterad på ljudet?

Har delat stall med en otroligt inbiten krubbitare (kunde lämna mat för att ställa sig och krubbita = fri tillgång osv hade inte hjälpt.) och det är ett vansinnigt irriterande ljud när de sätter igång.
Inget jag vill lyssna på när jag är i stallet om jag kan välja bort det. :crazy:

Jag syftade på att den orsaken som oftast anges för att inte ta emot krubbitare är att det smittar.
Och det gör det inte = okunskap.

Om man stör sig på ljud eller oroar sig för inredningen är en helt annan femma.

Jag köpte en krubbitare å det är inget jag ångrar även om jag såklart skulle föredra om hon inte krubbiter.

Forskning säger att det är ofarligt.
Forskning säger att det inte smittar, hästar som krubbiter har INTE lättare än andra att få kolik osv.

På min häst går det att påverka krubbitningen. Trivs hon så biter hon så gott som inget alls, är det något hon vantrivs med så biter hon destå mer.

Nu går min häst ensam och är missnöjd med det livet och då biter hon på allt :(
När hon gick med sin kompis bet hon nästan inget alls.
Men om några dagar har hon kompisar igen så jag hoppas att hon blir nöjd och glad då :)

Jag skulle inte köpa hästen om det inte vore för att jag blev totalt förälskad i den. Även om det är ofarligt för hästen så skulle jag nog bli knäpp av att höra den krubbita.. Dock så är det ju lite olika hur mkt de krubbiter och om man kan påverka det..

Jag har lösdrift, och de flesta hästar minskar eller slutar helt med sitt krubbitande då, vad jag har erfarit. Så jag skulle visst kunna tänka mig att köpa en krubbitare. Men jag skulle se till att priset var därefter... ;)

Jag har lösdrift, och de flesta hästar minskar eller slutar helt med sitt krubbitande då, vad jag har erfarit.
Min har inte slutat än, efter 1½ år på lösdrift/bete med fri tillgång till grovfoder/gräs. Men hon biter i princip bara när hon äter, det är inte så att hon står vid någon stolpe och biter oavbrutet bara för sakens skull.

Jag hade inte tvekat att köpa en krubbitare om så länge som den inte biter om den har tillgång till hö och halm ....Jag hade en häst i 24 år som bara bet lite precis lite när han just ätit kraftfoder och så länge han fick vara mkt ute och stå på halm glömde jag att han var krubbitare. Han hade inte en enda kolik på 24 år och han uppfostrade ett antal föl och unghästar utan att någon av dem tog efter. Tänderna gav upp till slut ,,, men då var han 30 år!
Däremot hade jag inte köpt en häst som biter hysteriskt hela tiden. Jag fick hit en beteshäst som höll på att förstöra hela staketet eftersom den bet helt hysteriskt hela tiden på varenda stolpe fast det fanns hur mycket gräs som helst. Vi tvingades sätta ett staket med plaststolpar och eltråd innanför trästaketet och då hade den en tendens att vanra i cirklar istället .... En sådan häst ger ju helt enkelt för mycket merjobb och den gjorde mig helt nervös av att titta på ....

Kl

Jag brukar ha som regel att man inte ska köpa på sig problem, men är det hästen med stort H skulle jag nog inte bry mig så mycket och ta ev extrajobb som det innebär för att ha rätt miljö till hästar som har dessa beteenden.

Jag hade dock aldrig haft en krubbitare på box utan på lösdrift oavsett och då för att försäkra mig om att miljön skulle vara så optimal det gick.

Kl

Jag brukar ha som regel att man inte ska köpa på sig problem, men är det hästen med stort H skulle jag nog inte bry mig så mycket och ta ev extrajobb som det innebär för att ha rätt miljö till hästar som har dessa beteenden.

Jag hade dock aldrig haft en krubbitare på box utan på lösdrift oavsett och då för att försäkra mig om att miljön skulle vara så optimal det gick.

Lösdrift är ingen universallösning för krubbitare, jag vet hästar som krubbiter på lösdrift men inte på stall.
Dock brukar det vara viktigt med rätt boxgrannar då, men det är det å andra sidan alltid.
Min häst fungerar både på stall och lösdrift, men hon måste vara fridfull i sinnet och trivas.
För min häst handlar det mycket om att gå med och stå bredvid rätt hästar, fri tillgång på grovfoder spelar heller ingen roll.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
358
Senast: Malva1978
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
688
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka