krubbitare

ameo

Trådstartare
Moderator
Någon här som haft en krubbitare och lyckats få den att sluta bita (och svälja luft)?
Vilken metod har ni använt?

Sv: krubbitare

Min förra krubbet sedan en längre tid på ridskola. Efter ett år eller två i lugnt, litet stall med fasta rutiner och mycket grovfoder (samt mycket :love: ) slutade han bita helt.

Använde mig aldrig av någon krubbitarrem eller liknande.

Den dåliga nyheten är att det inte går att få dom att sluta när dom väl lärt sig det. (det är som att lära någon att inte kunna cykla). Den bra nyheten är att hästen mår inte dåligt av att krubba varken mentalt eller fysiskt. Man kan försvåra krubbningen genom att ta bort krubban och fodra på golvet. Är det väldigt irriterande så kan man sätta på rem. Att släppa dom på lösdrift gör inte att dom slutar krubba, det går precis lika på och bita på stolpar och vattenkar. Att dom skulle ha ont i magen eller känna sig stressade tror jag inte då jag själv har erfarenhet av krubbisar som mår väldigt bra och lever friska långt upp i åren.

Vi hade hästen mycket ute i hagen, fri tillgång på grovfoder när den väl var inne och så reds
den varierat så att den var nöjd både i kropp och knopp.

Krubbitande hästar är även dom ofta väldigt nöjda. Dom krubbar inte av missnöje utan för att dom lärt sig att krubba och det skänker dom en viss njutning. Ser man till att dom har fullt upp med annat så är det klart att krubbningen avtar avsevärt men det kommer alltid att finnas där oavsett miljö. Senast idag så såg jag hingsten som är i sjunde himlen för att han fått ett eget sto att gå med, stå och krubba lite över vattenkaret medan hans sto stod och förälskat gned sig mot honom.

Någon här som haft en krubbitare och lyckats få den att sluta bita (och svälja luft)?
Vilken metod har ni använt?
Vissa individer slutar krubbita vid miljöombyte och ökad sysselsättning. Andra slutar aldrig oavsett.

Så prova att byta box eller stall och se till att hästen alltid har sysselsättning. Om inte det går (man får ge det en hel del tid) så får man ofta acceptera problemet.

I ett sånt fall då hästen inte slutar i alla fall skulle jag se till att skydda hästens tänder genom att klä de kanter som hästen använder som stöd vid sin krubbitning med gummi eller något annat mjukt motståndkraftigt material. Krubbitarrem tror jag varken gör till eller från personligen eftersom det bara hindrar symptomen och inte grundproblemet.

Dels får man ju försöka lista ut vad som får den att krubbita och försöka minska på det sen är det bra tips i tråden. Men som sagt, det är inte farligt eller stressande i sig och det smittar inte. Rem stressar hästen och ska inte användas.

Jag har haft en inack som slutad krubba här.
Lite spring i stallet och bara en som hanterar fodret.
Många, många mindre grovfodergivor över dygnet.
Jag gav honom probimin, bara för sakens skull.

I stallet strippade jag boxen och tjärade kanterna, i hagen satte jag eltråden ovanpå stolpen.

Det var ett gammalt halvblod som krubbat i många år.

När han några år senare flyttade, så började han igen.

Jag har träffat flera hästar som slutat krubbita när de fick börja gå på lösdrift och ofta fri tillgång på grovfoder.

Det är en ovana, som precis som andra ovanor kan baseras på missnöje i vardagen. Förändrar man vardagen till något bättre är det stor chans att hästen har bättre saker att pyssla med.

kl
Jag är helt säker på att jag läst forskning på att krubbitning "ska"/kan mycket väl vara relaterat till magproblem, att saliven hjälper till att ljumma känslan av obehag i magen.

Minns bara inte vart jag läst det, tror både i ridsport och i euqilibris.

I mitt fall, vägrade hästägaren åka in och kolla upp magen, varpå jag gav den probimin, för att i alla fall göra något.

tack för era svar!
skälet till att jag frågar är att det eventuellt kanske kommer flytta hit en liten fin ponny, som tyvärr krubbiter - men bara inomhus. Och det är främst för att jag själv vet att jag tycker det är jobbigt att lyssna på hästar som krubbiter som jag skulle önska att hon slutar.

Här går hästarna i flock och vintertid har de fri tillgång till hösilage. Det kommer ju i alla fall minimera möjligheten för henne att gå hungrig... Jag kommer också prova att ge henne någon sorts magsårsmedicin. (kan man ge Losec till hästar?)

Wow, det var minsann en gedigen utredning om krubbitning! Jag har läst igenom den och det enda man i säkerhet kan komma fram till är att krubbitning kan bero på så ofantligt mycket olika saker. Att hästar som krubbar har ont i magen är på intet sätt påvisat vilket betyder att det är ett fruktansvärt övergrepp att medicinera hästar för magsår för att dom krubbar. Medicin för magsår skall ges efter en säkerställd veterinärisk diagnos, inte efter skvaller på nätet.

Wow, det var minsann en gedigen utredning om krubbitning! Jag har läst igenom den och det enda man i säkerhet kan komma fram till är att krubbitning kan bero på så ofantligt mycket olika saker. Att hästar som krubbar har ont i magen är på intet sätt påvisat vilket betyder att det är ett fruktansvärt övergrepp att medicinera hästar för magsår för att dom krubbar. Medicin för magsår skall ges efter en säkerställd veterinärisk diagnos, inte efter skvaller på nätet.

Det finns studier där magmedel hjälper mot krubbitning. Dvs för VISSA hästar är magbesvär utlösande för krubbitning.

Stora hagen med krubbitning är ju att det alltid finns en legitim, utlösande anledning - men beteendet kan kvarstå många år efter den anledningen är borta.

Hursom, det jag ville fråga var VAD som är ett fruktansvärt övergrepp med att magsårsmedicinera?
Man magsårsmedicinerar ganska ofta UTAN säkerställd diagnos förresten - diagnosen bekräftas med behandlingssvar. Haken är nämligen att för att säkerställa en magsårsdiagnos krävs en gastroskopi. För en gastroskopi krävs ungefär ett halvt dygns totalsvält. Den svälten räcker i sig för att GE magsår hos häst, och då ge en försämring hos en häst som HAR magsår.

Så magsårsbehandling ges dels ofta förebyggande inför förhöjd magsårsrisk, och på ren magsårsmisstanke men utan gastroskopi. Helt enkelt för att BESPARA hästen de biverkningar som är risken med en gastroskopi.

Omeprazol är helt ofarligt för hästen om den så är magsårsfri ska tilläggas. Däremot lider hästägarens plånbok ganska svårt av det (det är DYRT).

Omperazol till häst (handelsnamn GastroGard) är för övrigt receptbelagt i Sverige, så det krävs en veterinär för att få det utskrivet.

Och ska man förmänskliga, använda termer som övergrepp etc är jag komplett övertygad om att ALLA hästar anser det vara mer 'övergrepp' att svältas 6 - 12 h och sen få en slang nedkörd via näsborren ner i magsäcken än att få en spruta pasta (som dessutom är god) i munnen per dag...

(kan man ge Losec till hästar?)

Man kan ge omeprazol till häst ja. Det är den verksamma substansen i Losec. Det finns omeprazol i pastaform för just häst under namnet GastroGard. Ligger på recept. Är dyrt som snor till stor häst (skitdyrt alltså). Är viktberoende dos så det blir lite mindre svindyrt till en shettis t ex.

Då det blir sådana höga doser så tjänar man tyvärr i princip ingenting på att raida det lokala apoteket på omeprazoltabletter och peta i hästen, dessutom blir det ett himla bök.

Så, vill du ge 'losec' går det jättebra - och är dyrt. Vettigare kan vara att prova med ett rent magtarmstabiliserande medel. Har hästen magsår så kommer det troligen läkas ut av fri tillgång på grovfoder (om hästen inte innan haft det).

Jag har haft en krubbitare, vi köpte den som krubbitare. Kom så långt att den inte bet helt ohejdat på allt, men i boxen bet den om den fick minsta socker, och kring utfodring av kraftfoder (dvs när det kom minsta 'stress' även om det var positiv sådan). Det gjorde den i de 21 år vi hade den (mellan 12 - 33 års ålder..).

Och ja, ljudet är svårt nervpåfrestande..

Det betyder att man ska behandla hästar för åkommor som man "tycker" att dom har!?

Det betyder att man ska behandla hästar för åkommor som man "tycker" att dom har!?

Nu må du skilja på äpplen och päron här. Vi diskuterar magsår, inte diverse annat.

Du hävdade det var ett övergrepp att magsårsbehandla utan säker diagnos. Jag undrar varför?

Och förklarade att det från veterinär håll tämligen ofta magsårsbehandlas på INDIKATION om magsår, och där behandlingssvar får bekräfta diagnosen istället för att innan bekräfta den med gastroskopi som har avigsidan att svälten dels förvärrar OM hästen har magsår, och kan skapa magsår även om hästen inte har det. Dvs det finns en både veterinärmedicinsk och 'hästomtankes'anledning till att det ofta görs just så.

Det ges även ganska regelmässigt magsårsbehandling på klinik/djursjukhus på inneliggande patienter. På ren misstanke om magsår eller rent förebyggande för att minska risken att magsår utvecklas.

Du kallar det övergrepp, och jag undrar vari övergreppet ligger? Har du lust att svara på det istället för att försöka blanda in andra saker i det?

Jag har själv en krubbitare i stallet och den har fri tillgång på grovfoder samt enorma hagar att röra sig i. Den kan krubba på stolpar ibland och i boxen ibland (helst i samband med kraftfoder). Jag har diskuterat detta med min veterinär bla och hon säger helt krasst, gilla läget! Hästen är frisk och har kommit på ett sätt att förströ sig, det kan vara väldigt irriterande så jag har nu bestämt mig för att inte nojja över detta utan att njuta av den annars underbara hästen. Det som kan kännas jobbigt är just att folk gärna vill tycka att min häst mår dåligt, har ont i magen eller är frihetsberövad på något sätt när det är precis tvärt om. Tränaren, equiterapeuten, veterinären och jag själv anser att hästen är en frisk och harmonisk individ. Det är klart, funnes det något som man kunde göra för att ta bort hans ovana så skulle jag göra det.

Jag forstar vad du menar, Jag har en hast som luftsnappar. Han larde sig det under en stressig period sitt liv, och det har blivit battre nu nar han gar med kanda hastar, lugna stall och rutiner. Han mar pa intet satt daligt, men har aldrig helt sluttat luftsnappa. Det ar nu en vana och nagot han forstror tiden med. Sa vi forsoker undvika att han har trakigt. Men det gar liksom inte nar han tar en paus i betandet. Stress-snappandet kan komma tillbaka nar man pressar honom och nar han tanker efter. Men annars inget.

Jag har ocksa en annan hast som helt slutat krubba. Sa det ar liksom olika. Tycker inte att du behover ta at dig om du vet att din hast annars har det bra. En del slutar nar problemet de hade ar over, for andra ar det forsent och ar en svarbearbetad vana som inte gor sa mkt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 131
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
910
Senast: skogaliten
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka