Sv: krubbitare
Wow, det var minsann en gedigen utredning om krubbitning! Jag har läst igenom den och det enda man i säkerhet kan komma fram till är att krubbitning kan bero på så ofantligt mycket olika saker. Att hästar som krubbar har ont i magen är på intet sätt påvisat vilket betyder att det är ett fruktansvärt övergrepp att medicinera hästar för magsår för att dom krubbar. Medicin för magsår skall ges efter en säkerställd veterinärisk diagnos, inte efter skvaller på nätet.
Det finns studier där magmedel hjälper mot krubbitning. Dvs för VISSA hästar är magbesvär utlösande för krubbitning.
Stora hagen med krubbitning är ju att det alltid finns en legitim, utlösande anledning - men beteendet kan kvarstå många år efter den anledningen är borta.
Hursom, det jag ville fråga var VAD som är ett fruktansvärt övergrepp med att magsårsmedicinera?
Man magsårsmedicinerar ganska ofta UTAN säkerställd diagnos förresten - diagnosen bekräftas med behandlingssvar. Haken är nämligen att för att säkerställa en magsårsdiagnos krävs en gastroskopi. För en gastroskopi krävs ungefär ett halvt dygns totalsvält. Den svälten räcker i sig för att GE magsår hos häst, och då ge en försämring hos en häst som HAR magsår.
Så magsårsbehandling ges dels ofta förebyggande inför förhöjd magsårsrisk, och på ren magsårsmisstanke men utan gastroskopi. Helt enkelt för att BESPARA hästen de biverkningar som är risken med en gastroskopi.
Omeprazol är helt ofarligt för hästen om den så är magsårsfri ska tilläggas. Däremot lider hästägarens plånbok ganska svårt av det (det är DYRT).
Omperazol till häst (handelsnamn GastroGard) är för övrigt receptbelagt i Sverige, så det krävs en veterinär för att få det utskrivet.
Och ska man förmänskliga, använda termer som övergrepp etc är jag komplett övertygad om att ALLA hästar anser det vara mer 'övergrepp' att svältas 6 - 12 h och sen få en slang nedkörd via näsborren ner i magsäcken än att få en spruta pasta (som dessutom är god) i munnen per dag...