Krubbitande häst

Sv: Krubbitande häst

För att peppa dig lite så köpte jag en häst för några år sen som krubbet hela tiden i boxen, ute vet jag inte. Hon hade även sparkat hål i boxväggen vid ett tillfälle. Men hon hade aldrig haft rem. Ägarna tyckte att det var jobbigt med ljudet och att hon slet på inredningen, men brydde sig inte så mkt mer. När jag köpte henne (samma stall) bytte jag box till en med fönster så att hon kunde stå och kolla ut. Regelbundna måltider, nästan fri tillgång på hö, regelbunden ridning och en massa pyssel och mys. Efter att hon blev "sedd" så slutade hon med alla påhitt. Jag säger inte att alla hästar gör det om man hittar det som fattas dem, men om du försöker se det från hästen sida.. Vad kan det vara som gör att den biter på det sättet? Stressigt? Hästkompisar? Mat?

Kolla in www.sundhast.se och klicka på loggan. Till vänster står det "begränsande foderautomater" en sån har jag byggt och är supernöjd!! Kanske att ha i hagen?

Lycka till!!

Min häst luftsnappar, ingen har här sett henne ta stöd mot något.
Enligt journaler började hon med det när hon var 2 och stod på boxvila under en lång period.

Hon luftsnappade ganska mycket när hon kom till stallet, fick börja gå ute längre än de andra hästarna (hon går ute 8-19/20),
får alltid hö när hon kommer ut i hagen eller in i boxen, och måste hon av någon anledning gå in när dom andra hästarna går in (15) får
hon extra hö.
Jag undviker att hålla på med henne när andra är i stallet då andra människor innebär ett stressmoment för henne och hon
börjar luftsnappa.

I boxen finns en boll samt en gren, hon älskar att pilla med den här grenen när hon är inne, och är en riktig fotbollsstjärna :D
Numera är det väldigt sällan hon luftsnappar, senast jag såg henne göra det var för knappt en vecka sedan.

Senast ändrad:

Jag vet faktiskt inte varför den här hästen krubbiter. Kanske började han iom stressen det medförde att byta land. Jag vet inte. Men nu går han ju ute mycket och får mycket mat och rids mycket så jag tycker han har det väldigt bra.

Det är inte min häst, utan en häst jag är spekulant på. Tycker mycket om hästen annars, väldigt trevlig och passar mig bra. Det som gör mig tveksam till köp är krubbitningen och att jag vill ha honom till reducerat pris pga det. Men ägaren vill inte gå ner i pris för hon tycker inte krubbitningen är något problem alls. Han biter bara inne och där har han rem vilket gör att han inte biter. men när jag var och kollade på honom gjorde han lite konstiga ljud med mun och tunga när han stod på stallgången. Funderar på om han snappade luft då eller vad han gjorde.

Kommer nog bli så att jag avstår från köp. Känns lite osäkert då jag inte vet så mycket om krubbitning.

Ja, fast när hästen köptes meddelades köparen att hästen luftsnappade, och hästen var oförsäkrad i två veckor vid byte av ägare och försäkringsbolag. Så, då gissar jag att försäkringen inte skulle täcka ett magsår?

Hästen går på lösdrift i hage med skogsdel, halm att tugga på och trevliga kompisar. Lite spänd och stressad verkar han vara, men inte jättemycket. Sommartid har det gått bättre, men han gör det lite då ändå.
Så, har man inte råd att behandla för 10 000 kr så lär det väl bara vara rem som gäller :(

tror att magsår täcks av de flesta A1...

asså remmen hindrar hästen från att bita... om den har magsår så måste man ju göra något åt det.

om däremot hästen har det som OVANA så är det rem (fast helst saker att göra, kanske halm i boxen, någon pinne att bita på osv).

som jag ser det så finns det två sorters krubbitare;
-de som har ont i magen (magsår, kolikhästar osv)
-de som har utsatts för stress

Intressant tråd! :bow:

Jag har verkligen ignen erfarenhet av krubbtining/luftsnappning och har aldrig ridit/ägt en häst som gör det heller.
Ägaren innan på våran gård som jag bor på hade inackorderingstall. (vi bodde inte här då, utan hört detta efter att vi flytatde hit för 3 års sedan) Där var en häst krubbitare. Det hästens boxgaller var täckt med pressenning för att de andra hästarna inte skulle få se den krubbita, och inte heller att det skulle smitta. Tycker detta är dåligt eftersom det är bevisat att det inte smittar. Hästen fick även gå i en avlägsen hage. Tycker det är lite fel, för hästen är ju ändå ett flockdjur och borde inte stängas utifrån andra hästar, mer än nödvändigt.:cool:

Så, har man inte råd att behandla för 10 000 kr så lär det väl bara vara rem som gäller :(

återigen, om hästen har MAGSÅR så MÅSTE man fixa, då stressar du den bara mer med rem...
MEN om det är en häst med OVANAN att krubbita, då kan du ha rem

har man inte råd med 10 000kr så kanske man inte skulle ha köpt en häst?

Har en krubbitare i stallet för tillfället..holländsk import såklart:devil:
Hon är för tillfället svår att rida..backar och sparkar bakut.. kan dom få ont i ryggen av att bita?

återigen, om hästen har MAGSÅR så MÅSTE man fixa, då stressar du den bara mer med rem...
MEN om det är en häst med OVANAN att krubbita, då kan du ha rem

har man inte råd med 10 000kr så kanske man inte skulle ha köpt en häst?

Nej, jag håller med. Eller så skulle man inte betalat fullt pris för en krubbitare. Eller så skulle man sett till att ta över befintlig försäkring så man kan få ersättning.

Nu gäller det inte min häst, utan en i samma stall.

Det låter som att ägaren inte känner att h*n har råd med veterinärundersökning, och då får man ju inte reda på om det är magsår eller inte. Men beteendet bör ju stoppas, av flera orsaker.

Det kan de nog.. har för mig att jag läste nått om det på någon länk som adenocrome la ut förut...?

Har en krubbitare i stallet för tillfället..holländsk import såklart:devil:
Hon är för tillfället svår att rida..backar och sparkar bakut.. kan dom få ont i ryggen av att bita?

med tanke på hur spänd min har varit i hela kroppen så skulle jag nog svara ja på den frågan.. men det beror ju på hur mkt..

sen skulle jag även tro att det är i nacken det sätter sig, och att ryggen blir lite "bonus-ont"

nej förstår att det inte är din pålle!! (ville bara poängtera det så DU inte känner dig påhoppad!) :)

man kan ju skapa så bra mijö som möjligt för hästen.. fri tillgång på strå, helst inte hösilage, lite krafft.. osv..

Hur 17 ska jag bli av med det då? Tycker det känns jobbigt med rem..Hittar dom inte på andra saker att göra då istället?

man blir inte av med det.. .det är bara "deal with it" och göra det som alla redan har sagt, fri tillgång på grovfoder, mkt utevistelse i stora hagar med kompisar, grenar att bita på inne, motion, lite kraftfoder osv :)

kan dom få ont i ryggen av att bita?

Nej, men hästen kan ha smärta någon annanstans...därav krubbitningen. Krubbitning gör att endorfiner utsöndras. Det kallas för ”stressinducerad
smärtlindring” då endorfinerna har en reducerande effekt på smärta, ångest, oro och mottaglighet för störande stimulering.

Krubbitning ger inga större sk skador eller annat på hästen än: ev sämre prestationsförmåga, viktminskning och ev slitna tänder. En studie utförd av
McGreevy. visar att om man förhindrar krubbitning med rem ett dygn ökar det stereotypa beteendet då det åter blir möjligt att utföra det. Att förhindra en häst krubbita kan framkalla stress. Att förhindra ett beteende är endast motiverat om det skadar individen själv..inte för att ägaren inte gillar det. Oftast är det ägaren som har störst problem med ett beteende, i detta fall kribbitning än vad hästen har. Hästar tar sällan skada av krubbitning. Miljörelaterade förbättringar är det första man bör göra om man har en häst som visar stereotypa beteenden.

KL

Jag har en häst som krubbiter men som har blivit mycket bättre vid stallbyte. Det har inte egentligen skett några förändringar för henne, isf skulle det vara att hon är ute lite mindre, men hennes krubbitning har blivit bättre. Hon kan nu, än så länge, vara i hagen utan att dra mot någon stolpe och är betydligt nöjdare i boxen. Hon har inte ens kunnat vara i gräshage utan att dra tidigare. Jag hoppas att detta håller i sig och att hon fortsätter må så bra som hon verkar göra nu :)

ta i trä å så pratar vi inte mer om det ;) (glad för er skull)

nä men lite så upplevde jag min, ju längre bort från galoppbanan hon kom desto lugnare med bitandet. För varje stallflytt så var det som att hon fattade att det blir inte mer galopp.

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 321
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka