Krubbitande häst

Hedda_007

Trådstartare
En häst som kom till Sverige för två år sedan, började när den kom att ta stöd mot kanter inne i boxen och drog in luft. Han gör det aldrig i hagen. En rem införskaffades och sedan dess har han inte dragit luft. Skulle ni våga köpa en sådan häst?

Måste han alltid ha rem på sig eller kan man få dem att sluta. Hästen ifråga är ute från 6-7 på morgonen till ca 18 på kvällen. Får ordentligt med mat flera gånger om dagen och rids regelbundet.

Några erfarenheter?

Sv: Krubbitande häst

nej jag skulle inte vilja ha en häst med beteendestörning överhuvudtaget och det beror på att jag mår dåligt av att se hästar må dåligt. Sedan ljudet när en häst krubbiter gör mig illamående. Beteendestörningar går att lindra mycket men att bota helt så att det aldrig kommer fram oavsett situation är nog omöjligt. En häst som krubbiter skulle jag kolla upp ev magsår och ge fri tillgång på grovfoder,mycket utevistelse och stimulans.
Jag hade en häst som vävde när jag hade haft henne i några år så hade det försvunnit till 99% hon gjorde det till slut bara vid stressade situationer som tex nyår,vid åska eller om hon blev lämnad sist i hagen.

Jag skulle kunna köpa en sån häst om ja verkligen ville ha den. Men vill ha ett bra pris då med pga krubb-bitningen.
Jag skulle inte använda rem. Mycket utevistelse, fri tillgång på strå i boxen och kanske andra aktiveringssaker kanske kan hjälpa.

Jag har provat ALLT.
magmedicin, gummu kanter, aktivitets bollar, leksaker, fri tillgång på foder, massor med utevisstelse men inget hjälper påmin.
han biter både inne och ute.
Har inge magsår ., är tittad med kamera. Ändå biter han hela tiden. sätter jag på rem så slutar han direkt. ibland kan han till och med sucka när jag sätter på den som att " skönt nu kan jag äntligen äta"
han är fixerad helt enkelt.
har pratat med all vet på de stora sjukhusen och alla tycker samma sak, ha rem om inget annat funkar. utan så har han inga tänder kvar när han blir äldre.

Vad har du provat då??

Jag köpte min häst som krubbitare. Jag såg inte det som ett hinder alls.
Använder rem dygnet runt för han krubbar även i hagen (skogshage), utan den blir han precis som KarolinaKempe´s häst, totalfixerad.

Nej de slutar inte..

säger som karolina, har provat ALLT för min häst... i somras började hon dessutom bita ute, vilket hon aldrig har gjort förut.

nu har hon rem dygnet runt då hon började få ont i hela kroppen pga att hon står å biter hela dagarna = spänner hela sig...

det enda jag inte har gjort är att kolla med kamera, men jag har å andra sidan testat magmedicin och det hjälpte inte.
ska boka tid till att kolla magen snarast.

Hästen lider ju inte av själva bitandet, och är den aktiverad, har kompisar, mat, osv så LIDER den ju inte... det är vi som lider, och det kan vara j*t jobbigt att höra det där sugandet... dåliga samvetet (som inte ens borde finnas) dyker upp då å då :crazy:

Har du fått magmedicin mot magsår utan undersökning?

Har en häst i stallet vars ägare helst inte vill ta hästen till klinik, men vi misstänker magsår. Kan man få medicin för att diagnosticera magsår, eller vad sa vet till dig?
Vet att man använt losec som diagnosmetod på människor nämligen, tänkte att de kanske gör samma på hästar.

Det finns olika magmedel (å bara för det har jag det inte i huvudet nu) som man kan testa om det blir bättre...
tror det hette något med "pro..." promambin eller nått.. .hehe

Magsårsmedicin tror jag att man kan köpa, men en kur kostar 10 000kr, så det är inget men "testar" bara sådär... då kollar man nog helst först :D

Nej jag skulle inte köpa en krubbitare då jag inte står ut med ljudet och det hela hade slutat med att jag antagligen skulle få ett total spel på hästen (läs våldsam) om den hade gjort det vid fel tillfälle och ett sådant tillfälle hade lätt uppstått under min pms period.

Kram

min får ett nyp i mulen då och då... tex så får man INTE stå uppbunden i gången och gå fram till kompisens täckeshängare och ta stöd mot täckena för att suga luft...

lite komiskt... för jag hör när hon går framåt, å skriker på henne "BACKA", gör hon det inte så kan det komma en grimma flygandes :angel: eller en arg matte som backar hästen 4 stora steg...
så var hovslagaren i stallet och jag hörde att hon började gå framåt (hon gör det när hon inte ser mig), så jag skrek BACKA från sadelkammaren, å hästen backade :D hovslagaren såg lite lätt förvånad ut :p
(han har själv ridit henne när hon tränades på galoppbanan och känner hästen rätt bra)

Ojoj.. så om man inte har råd med det så är det halsrem som gäller? För jag tror inte detta skulle täckas av hästens försäkring.. :(

tror att magsår täcks av de flesta A1...

asså remmen hindrar hästen från att bita... om den har magsår så måste man ju göra något åt det.

om däremot hästen har det som OVANA så är det rem (fast helst saker att göra, kanske halm i boxen, någon pinne att bita på osv).

som jag ser det så finns det två sorters krubbitare;
-de som har ont i magen (magsår, kolikhästar osv)
-de som har utsatts för stress

Jag har haft flera hästar som har varit krubbitare. De flesta har varit import hästar. Har aldrig haft problem med dem. Vissa har haft rem andra inte. Jag skulle inte tveka att köpa en krubbitare igen.

Jag har provat ALLT.
magmedicin, gummu kanter, aktivitets bollar, leksaker, fri tillgång på foder, massor med utevisstelse men inget hjälper påmin.
han biter både inne och ute.
Har inge magsår ., är tittad med kamera. Ändå biter han hela tiden. sätter jag på rem så slutar han direkt. ibland kan han till och med sucka när jag sätter på den som att " skönt nu kan jag äntligen äta"
han är fixerad helt enkelt.
har pratat med all vet på de stora sjukhusen och alla tycker samma sak, ha rem om inget annat funkar. utan så har han inga tänder kvar när han blir äldre.

Vad har du provat då??

Kanske förhastade mej lite om att jag inte skulle använda rem. I ditt fall verkar det ju som det är det snällaste mot hästen, att använda remmen alltså.

Tror många bara sätter på remmen och inte gör några ansträngningar att förändra miljön. Du har ju uppenbarligen gjort allt du kunnat och ändå gått bet.
Men skulle du kunna tänka dej att köpa en krubbitare till?

En stor nackdel är väl att stallkompisarna (människorna) kan bli sura och tro att det 'smittar' vilket jag är övertygad om att det inte gör.

Ni som har hästar som krubbiter, måste hästen ta stöd mot något eller kan de svälja luft bara genom att använda sig av tungan?

det smittar inte! :)

jag upplevde det som att min häst blev sig själv igen när jag satte rem i hagen.. hon krubbet 8-17 och sket i sin lunch.. så gjorde hon INTE innan...

hoppas att kunna ta av den så fort det kommer lite barmark att knapra på i vår, och då j*Ar ska hon INTE få börja nästa höst igen :devil:

då kallas det väl luftsnappare? eller är jag helt fel ute?

helt sant... men jag tror inte det är helt ovanligt att luftsnappare även krubbiter.

men krubbet först, sen lärde hon sig i luften (hon var ju väluppfostrad och bet inte när matte sa att hon inte fick, då måste man ju hitta på något nytt :angel:)

Liknande trådar

Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 321
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Kalla hamburgare

Hund, Katt, Andra Djur