Krubbitande granne

Sv: Krubbitande granne

En av mina har en vävare som granne sedan i somras, men min väver inte!!! Ett rätt sâ hispigt sto som va här ett tag stod brevid samma häst och hon tog efter.....sâ det varierar

Som tur är så går min och valacken inte ihop. Det är nämligen i hagen som han luftsnappar mest. Inne så finns det inte så mycket att ta tag emot.
Däremot har vi sett tendenser till vävning också. *jippie*

Och även fast jag inte är så jätteorolig så finns ju ändå ett litet "tänk om" inuti.
Min häst är bara två år dessutom. Nu går hon ute mycket och har fri tillgång på hösilage. Inne har hon alltid halm hon kan plocka med. Dessutom är hon mest lättmockad av alla hästar i stallet så det säger nog också en del.
Krubbitarens box ser förjävlig ut varje morgon...

Var någonstans har jag sagt att det är man botar krubbitning? :confused: För att vara ännu tydligare så botar man inte en krubbitning genom att använda rem utan man bara döljer problemet! Man kan som andra säger genom miljöombyte minska bitandet!

För övrigt tror jag på teorin att hästar som är understimulerade, får för lite stråfoder och liten utevistelse har lättare att börja krubbita än hästar som mår bra. :smirk: Att hindra en häst mha av en rem är som sagt att bara dölja problemet, inte att försöka ändra förutsättningarna till det bättre för hästen. Det finns även undersökningar som pekar på att hästar med magsår luftsnappar pga värk, så hur en rem kan hjälpa en sån häst får du gärna förklara för mig! :D

Senast ändrad:

Minska krubbitandet... det beror på hur man ser det. Man kan förhinda det men en väl inkörd häst slutar nog aldrig om den får chansen.
Grannen köpte en ponny som var krubbitare som dom sen stallade upp i vårat stall.
Den hästen krubbet så fort hon kom åt, även om hon varit ute i hagen i 24 timmar (sommar) så var det första hon gjorde när hon kom in i boxen att böra krubbita efter fem minuter, även om det fanns hö i boxen.
Det kvittade att hon var ute i hagen många timmar per dag och konstant hade hö eller halm i boxen att pilla med, fick hon chansen så tog hon den. :crazy:
Även i hagen ibland kom vi på henne med att krubbita på staketstolparna även om det fanns gräs och den minsta hagen hon gick i var kanske 1,5 ha. Dock så gjorde hon inte det när det fanns som mest gräs i sommras, men jag har aldrig sett en häst äta så konstant utan uppehåll.

Ja sådana där irriterande småsaker, det tar ju hästar lätt efter!
Har man en som har ovanan att sparka på boxdörren vid fodring, så kan man ju ge sig 17 på att det blir fler i samma stall!
Men sådana saker är ju inte lika tråkiga att få på sin häst som det är om den blir krubbitare, vävare eller sådant som ju är skadligt för hästens hälsa om man har otur.

Med fri tillgång på hö och även halm, då tror i allafall jag du kan vara helt lugn att din häst inte tar efter!
Så länge pållen har kompisar i hagen, får gå ute varje dag och sådant.

Det där med att sparka i väggen vid matdags har jag nästan enbart sett i större stall där utevistelsen är kort. När maten kommer blir det liksom en jättehändelse och det slår över! I de mindre stall jag stått och där hästarna varit ute i 10 h/dag har det inte förekommit alls.

I stallet jag nu står i, sparkas det i väggar och dörrar vid fodring i ett av stallen. Inte annars.
Alla hästar har lika mkt utevistelse, men ändå är det ett stall, och inte det andra som sparkar.
Min häst tex, han har aldrig sparkat i boxdörren eller "slagits" med grannen för foder ngnsin. Inte ens när han var konvalescent.

Nåväl, min tes om varför hästarna i ena stallet bangar i väggen och inte andra är efter fundering följande.
I det stall där det inte bangas, där rids hästarna på em. Och ofta kommer de inte in i sin box förrän strax innan fodring.
I stallet där det bangas, där rids hästarna tidigt på fm.
Min tes är att de hinner få lite småtråkigt där på em, för de ggr ngn ur det stallet rids på em, då bangar den inte vid fodring.

I ett annat stall jag stod (över 20 platser) så gick alla hästar ute lika länge. Och reds i stort sett alltid på em/kväll. Vissa var som mina, bråkade aldrig vid fodring. Andra bråkade lite grann, ett fåtal höll på att riva stället.
Så jag tror sådant är mkt beroende på hur hästen själv är. Vissa är "bangigare" än andra.

Ta även en sådan sak som utsläpp. Vissa hästar blir ju helgalna om de får vara kvar inne när de andra går ut.
Min häst vänder arslet mot boxdörren och ställer sig och sover! Och så har han varit hela livet!
Fick han ngn enstaka gång stå kvar inne när de andra gick ut när han var 2 år, max att han gnäggade ett par ggr efter de andra.
Även där är det olika personlighet som styr hur hästen beter sig.
Vissa måste "träna" på att klara av att vänta 2 sek längre innan de får foder. Eller träna på att klara av att vara själv när de andra går ut.

Däremot så var mina två hästar mkt mer spända (om man kan kalla det spänt...) när vi i ett år stod i ett litet stall med bara 4 boxar. De blev plötsligt VÄLDIGT noga med vart hagkompisen var, stod den ena inne, så var de tvugna att gnägga (och svara) med jämna mellanrum. Ngt de aldrig gjort i stora stall.

Nä, det är klart, det är ju de som bangar som hörs och syns och som man lägger märke till. Tidigare kände ju bara jag till ridskolelivet och där var det ett hiskligt liv vid fodringen. Det var naturligtvis inte alla som förde oväsen, men ganska många.

I det lilla privatstall jag hade min egen häst var det helt lugnt vid fodringen, föutom lite frustningar förstås. Men det kanske också berodde på att hästana var vana vid att inte alltid få maten samtidigt. Frukosthavre och kvällshö var gemensamt inne i stallet (morgon- och lunchhö var också gemensamt, men ute i hagen), men på eftermiddagen gav vi själva våra hästar mat efter hur det passade med intag, ridning osv.

I nuvarande stallet med ca 10 boxar är det någon enstaka som för ovästen. De går ute ca 4 h/dag och rids väldigt olika tider på dagen.

Att åtgärda orsaken är väl menat för att hästen ska sluta o med andra ord har du sas "botat" hästen..eller vad menar du annars med att det är för mening med att åtgärda orsaken som du skriver om det inte är av den anledningen?..:crazy:
O jag skulle som sagt vilja veta hur man kan åtgärda orsak för häst som haft denna ovana länge...jaja..o återigen, isf har du löst ett stort problem för många! ;)

Visa mig istället var jag påstår att jag har sagt att man botar en häst från att krubbita istället för att lägga ord i munnen på mig! :mad: En rem döljer bara problemet, eller påstår du att hästen är botad för att den inte kan bita med remmen på?! :smirk:

Haha, nä det påstår jag absolut inte. O de enda ord jag som du skriver lägger i munnen på dej är dina egna ord om du läser föregående inlägg bättre.
Men ok, om jag byter ut ordet bota mot som du skriver åtgärda orsak så är jag forfarande nyfiken på hur du menar att man ska kunna åtgärda orsak till ett invant beteende. Jag vill påstå att det är något man kan åtgärda när hästen börjar med ovanan o inte år senare. Eller tror du det? :)

Jag inbillar mig att krubbitande och vävande hästar är stressande för sina boxgrannar... kan det stämma?
Så även om hästar inte så lätt tar efter den krubbitande hästen måste det ju vara störande att ha en granne som står och biter, väver?
eller så är det bara jag själv som blir stressad av beteendet :smirk:

Nej, om en ovana sitter djupt kan man inte få hästen att sluta men många gånger minska genom att ge den ett bättre liv med mer hagvistelse, sysslesättning och mer grovfoder. Man bör även kontrollera så den inte har magsår vilket det visat sig att många krubbitare har, de har efter medicinering blivit friska och minskat krubbitandet. Att sätta på en rem anser jag fortfarande är att dölja problemet istället för att försöka förändra hästens situation. Folk som har hästarna uppstallade 24 h/dygn borde sätta en rem runt sin egen hals istället för på sina hästar. :D

Varför krubbiter din häst, hur länge har den gjort det och vad har du gjort åt det mer än att sätta på den en rem?

"lånar"

det finns ju undersökning som visar att ex krubbitning inte ska vara efterhärmrande utan det är vissa hästar som börjar för att producera mer magsyra eller om det var tvärt om.
Det är därför de biter på något.
De har ofta tendensen redan som föl, och nyare studier visar ju att även smår föl kan ha magsår.

Man kan bota visa krubbitare genom att ge magmedicin, kommer inte ihåg vad den hette, artiklen var i ridsport för över ett år sedan.

Jag hade en krubbitare i mitt stall när mittt föl kom hem.
Hon drar tänderna längst väggarna och skrapar nu när hon är 2.
Krubbitaren har flyttat, INGEN annan i stallet harnågon olat för sig.
Min unghäst har alltidvarit hungrig och behövt äta nästan jämt, jag tror det har med hennes magsyra att göra.
Hon gör så bara på vintern.
Vilket jag tolkar till att hon äter mer kontrollerat = inte fri tillgång i hagen.
I år skahon få probimin hela vinter som ett expriment och se om hon lugnar ner sig.

kanske lite off topic

Kan ingen hjälpa den krubbitande och vävande hästen?
Krubbitning tyder ofta på magproblem, tex magsår. Vävningen tyder på oro och ångest.
Har någon tänkt på att ge hästen fri tillgång på rent hö och ställa den på lösdrift?
Jag tror inte att din häst kommer att ta skada av grannens beteende.
Däremot låter det oroande som den stackarn har det.

Visst skulle jag kunna säga till ägaren, men jag känner samtidigt att det inte är mitt problem (än)och jag vill inte lägga mig i...

Liknande trådar

Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 411
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama