Krubbitande granne

Corax

Trådstartare
Min häst står granne med en halvblodsherre som både krubbiter och väver.
Kan detta påverka min häst negativt?

Sv: Krubbitande granne

Corax skrev:

krubbitning eller andra beteendestörningar "smittar" inte óm det inte är så att det är stallet och miljön där de står som är den avgörande faktorn... om din häst börjar krubbita skulle jag flytta den direkt för det är ganska säkert att det är stallet, fodret, miljön, omgivningen, hanteringen över huvudtaget som det är fel på... men om det är så att de andra hästarna är kbrubbitare sedan gammalt ska det inte vara något problem....

och jag skulle inte kalla krubbitar rem för en lösning, finns andra saker som bör ändras på...:smirk:

Det beor väl på om hästen i fråga "alltid" har krubbitit. Isf beror det inte på den gällande omgivningen utan ett inlärt beteende pga föregående miljö. Däremot skulle jag göra som du om min häst helt plötsligt uppvisade detta beteende.

Alla andra hästar i stallet har inga som helst olater och jag känner denna krubbitare sen innan och han har gjort det i många många år. Innan han kom till det ovan nämnda stallet alltså.
Jag är väl inte så orolig utan ville mest höra era åsikter. :)

Ingen fara att det skulle smitta, så du kan lugnt stå kvar i stallet om ni trivs där. :)

> ann80: Krubbitarremmar är ingen lösning på ett problem, det är att dölja problemet utan att åtgärda orsaken. :smirk:

Jag hade en tråd om detta när jag hade köpt häst och upptäckte till min förtvivlan att boxgrannen var krubbitare. Ägaren vägrade dessutom att ha rem på den. Trots att min häst var en riktig uppfinnarjocke så tog han aldrig efter och gjorde aldrig några försök heller. Jag tror att du kan vara lugn!

Jadå vi trivs. Tror i alla fall att jag kan svara för Liten också. Det verkar så! :)
Hon verkar trivas mycket bra i sin box mellan två griniga valacker. :p

Och jag tror inte att hon är en sån som börjar krubbbita. Däremot är hon en gnagare. :o :D

Bara en kommentar till dig som tror att man kan åtgärda krubbitning! Det är en kronisk åkomma och det går inte att bota. Jag utgår ifrån att de som säger att det går att åtgärda aldrig själva har haft problemet utan bara "anser" att det går. Med krubbitarrem kan man i bästa fall ta bort symtomen för tillfället men hästen kommer att fortsätta krubbita så fort han får tillfälle oavsett vilket tjusigt stall du ställer honom i.

Ehm... vart står det att jag tror att krubbitning "går att bota"??

Det går kanske inte att bota, men man kan ner tiden då hästen krubbiter... Svägerskans döttrar har nyligen köpt en häst som enligt tidigare ägaren har krubbititi minst 7 år, är opererad och biter trots detta så fort den står inne i stallet och även en del ut i hagen...
Idags läget med miljöombyte så krubbiter den enbart i samband med kraftutfodringen... I övrigt inte alls och den har inte någon rem...
Men miljöombytet blev rejält... Från att stått på ridskola och gått ute ett par timmar om dagen till ett litet stall med tre hästar och två tre personer och ute från sju på morgon till åtta på kvällen... Han stortrivs...

Corax skrev:
Ja, nog kan det påverka din häst. Det kan vara nog så störande om grannen bökar på med sitt. Det beror lite på hur känslig din häst är för omgivningen. Tror dock inte att din ska bli "smittad" av beteendet men störd, ja.

kenneth skrev:
Bara en kommentar till dig som tror att man kan åtgärda krubbitning! Det är en kronisk åkomma och det går inte att bota. Jag utgår ifrån att de som säger att det går att åtgärda aldrig själva har haft problemet utan bara "anser" att det går. Med krubbitarrem kan man i bästa fall ta bort symtomen för tillfället men hästen kommer att fortsätta krubbita så fort han får tillfälle oavsett vilket tjusigt stall du ställer honom i.
Tack! Du satte ord på det jag ville sagt!

Mia_R skrev:
Ingen fara att det skulle smitta, så du kan lugnt stå kvar i stallet om ni trivs där. :)

> ann80: Krubbitarremmar är ingen lösning på ett problem, det är att dölja problemet utan att åtgärda orsaken. :smirk:
Och hur föreslår du att det som du säjer går att åtgärda eller bota?
Det skulle nog både jag och alla andra som har haft eller har en krubbitare veta. Har du löst det så grattis :D

Ja, det skulle vara intressant:smirk: ...Sist jag la an om att läsa om problemet kom jag till en undersökning där man misstänkte att hästar som utvecklar dessa stereotypa beteenden har samma svaghet som t.ex. mänskliga missbrukare har. Vävandet/krubbitandet/luftsnappandet skulle ge en kick med hormoner och som i vissa fall förvärrats när man försökt ta bort symtomet med tvång. Kopplingen till t.ex. ökad kolikrisk skulle mer bero på att man inte tillät hästen att t.ex. krubbita och att hästen därför upplevde en stressituation...Det handlade alltså om teorier som lät rätt trovärdiga, men jag har ingen aning om det kommit fram något mer i ämnet. Så, jag är nyfiken:D

Jag skulle själv aldrig vilja ställa min häst sidan om en häst med sådana 'problem' då jag har erfarenhet av att hästar lätt tar efter, speciellt om denne häst bestämmer osv.

Säger som många, krubbitning smittar inte, däremot kan dålig stallmiljö smitta!
En harmonisk häst börjar inte krubbita för att grannen gör det. Men en uttråkad och/eller oharmonisk häst kan mkt väl ta efter grannen som krubbiter.

Så mina enda restriktioner på att ha en krubbitare bredvid min häst, det vore om min häst var konvalescent.
Konvalescent = tillfälligt uttråkad och understimulerad.

Däremot så är det ju ofta omöjligt att få en krubbitande häst att sluta, även om man gör den harmonisk igen. Beteendet finns ju redan då där, och är ju ofta obotligt.

"Naturliga" beteenden är nog betydligt lättare att ta efter än onaturliga, som krubbitning. Både min foderhäst och min egen (som stod bredvid krubbitaren) hade grannar som drog med tänderna på boxgallret vid fodring. Det lärde sig mina ganska snart.

Liknande trådar

Anläggning Hej har suttit ett bra tag och försökt hitta informationen om Arrende av mark. Min granne arranderar min mark, denne har satt upp...
Svar
11
· Visningar
1 411
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama