krubbitande åring

K

krubbitare

har just köpt en 1-åring, svenskfödd.
den går på bete och har gjort det nu i ungefär 1 månad, endast stått inne 1/2dag i samband med att den kom hit. därefter ute dygnet runt på mycket fint bete med jämnåriga kompisar.
häromdagen när jag tog in hästarna och ställer åringen i boxen så börjar h*n krubbita. mycket och tydligt hela tiden, trots hö inlagt i boxen.
vad fan kan det bero på?
förra ägaren som oxå var uppfödaren nämnde inget om det, jag uppfattade denne (privatperson) som mkt seriös och ärlig.
jag vill inte på något vis häva köpet eller reklamera eller liknande för hästen är superfin, men vill gärna veta vad jag ska göra. rem? kolla magen? vad kan det bero på?

Sv: krubbitande åring

Jag har en häst som luftsnappar och det är ju, som du säkert vet, samma sak som krubbitning förutom att min häst inte behöver något att ta stöd emot. Anledningen till att hästar utför ett sånt här beteende kan vara svårt att komma på. Det kan vara tex stress eller som du nämner problem med magen och mycket mer. Det kan vara en bra ide att kolla upp magen. Magsår eller andra smärtproblem med magen kan orsaka krubbitning/luftsnappning.

Min häst är importerad och snappade inte innan han kom till Sverige. Antagligen utvecklade han beteendet under transporten hit.
Att sätta på en rem är något som många föreslår men det har jag fått höra att det kan göra beteendet värre. Hästen blir frustrerad när den inte kan utföra beteendet och när remmen sedan tas av krubbiter/luftsnappar hästen ännu mer. Det är alltså stressande för hästen att inte kunna utföra beteendet.

Efter att min häst haft gaskolik ett antal gånger på ett kort tag åkte vi in på klinik med honom. Vi ställde frågan vad veterinären hade för åsikter om luftsnappning och svaret vi fick var: Hade det varit nyttigt hade väl alla hästar stått och snappat.
Det svaret gjorde mig irriterad eftersom det egenligen inte var ett riktigt svar på frågan. Därför tog jag kontakt med en beteendevetare (finns något fint namn för det men jag kommer inte på det just nu). Hon förklarade att det inte finns något som helst samband på så vis att krubbitning/luftsnappning kan orsaka kolik då luften hästen suger in vänder i svaljet. Däremot, som jag skrev tidigare kan magsmärtor/kolik orsaka krubbitning/luftsnappning.

Hon berättade även att det är vanligt att föl och unga hästar kan utveckla magsår när de skiljs från sin mamma eftersom det är stressand för dem.
En annan sak hon berättade var att krubitnig/luftsnappning inte påverkar hästen fysikskt mer än att krubbitare ofta sliter på tänderna när de tar stöd. Därför kan det vara bra att sätta något mjuk där hästen tar stöd för att skona tänderna. Det sista hon berättade var att vi människor antagligen är mer bekymrade över beteendet än vad hästen är.

Om du vill kan jag skicka ett PM till dig så kan jag skicka mailadressen till henne som jag har pratat med för att få mer information.

eftersom den är så ung och du inte tror den har gjort det förut så kan miljöbytet/foderbytet spela in.

Om jag vore dig skulle jag omedelbart skaffa magmedel (kontakta veterinär).
Ge inget spannmål, inga morötter (innhåller socker och man tror det kan trigga krubbitning), ingen betfor.

Tror absolut du kan häva det om du agerar snabbt.

Tyvärr verkar hästen ha det i sig, men med lite tur så kanske den är mest stressad av flytt och allt!

hoppas det löser sig, inte kul å ha krubbitare, man får magsår själv av ångest :crazy:

tack för info båda 2.
suck vad jag blir less.

h*n har alltså bara gått på bete, inget kraftfoder alls eftersom h*n ej behöver stödfodras, fin i hullet.
kan h*n lida brist på vatten eller mineraler? jag vattnar varje dag, men h*n kanske inte tycker om vattnet?

kan oxå tillägga att det finns inget att bita på i hagen, förutom själva hagstolparna, om nu det kan ha betydelse. betet är stort, ca 3 hektar kuperat o jättefint.

resan hem till mig var säkert påfrestande, ganska lång transport på lastbil, men tycker att h*n har acklimatiserat sig väldigt bra hos mig.
måste jag ta h*n till klinik eller kan distriktaren skriva ut magmedicin?

För att utesluta magsår måste man åka till klinik. Dock verkar det inte som om det är det hästen har. Precis som Messy skrev är det nog snarare likt min. Att det var stress som orsakade det pga miljöombytet. Min verkad inte stressad över huvud taget. Han var väldigt lugn och verkade ha tagit resan med ro i våra ögon, men han var nog rätt stressad ändå.

Vet inte om det kan bero på vattnet eller mineralerna, men det är inget jag tror.

När hästar utvecklat ett sånt här beteende är det nästan omöjligt att få bort det. Dock kan man försöka minska betendet genom att se till att hästen lever så naturligt som möjligt. Alltså gärna lösdrift/ bete. Mycket, mycket stråfoder och så lite kraftfoder som möjligt när hästen står uppstallad och gärna ha den ute så länge som möjligt.
Det ända du kan göra är att försöka komma på anledningen till att hästen utför beteendet och göra något åt orsaken om det går. Magmedel finns nog att köpa receptfritt hos veterinärer. Tex probimin.

Jag förstår att du är bekymrad. Det var jag också men jag har lärt mig att bara acceptera att han är som han är. Jag vet att jag har gjort allt vad jag kan för honom.

insperado hade namnet på det jag sökte, probimin. :)

sen gastroguard, pissdyrt!

ja du måste kolla i magen

magsår är INTE omöjligt vid miljöbyte!!! så det är därför jag tycker att du ska "rappa på" och inte hoppas att det försvinner (obs ta det inte fel, jag tycker du verkar kvick)!
Veterinär måste gå ner och kolla i magen.
MEN de brukar ju även rekommendera sommarbete till magsårshästar, just för att det är mat hela tiden osv... bete läker magsår.
Bra att hästen håller hullet så du slipper blanda in kraftfoder! :bow:

Min häst BÖRJADE krubbita ute efter förra årets 3-månaderssommarbete, så sommarbete kan nog vara stress bara det :crazy:
Du kanske ska ställa in hästen på natten? Så den får ro?
Min SER oxå fin ut, hullet, glansig päls, går å betar, kommer när man ropar på betet men är glad att få gå ut igen osv... som jag skrev i min egen krubbitarångesttråd, ingen skulle ha reaktionen "OH MY GOD så hon ser ut :eek:" om de såg henne :p

tack för alla tips känns ngt bättre, men inte lugnare för det. jag tycker att det känns så himla konstigt att en 1-åring som går på bete krubbiter direkt när den kommer in i stallet. det var verkligen direkt efter några minuter. jag har inte sett h*n göra det i hagen.

undrar om försäkringen täcker om jag vill kolla i magen? måste ju klart kollas upp.
ska jag tillsvidare köpa en rem o sätta på eller vad tycker ni? att ha de stunder vi är i stallet.

jag har googlat o hittat massa info om krubbitare, men kan verkligen inte tycka att vårt stall skullle kunna skapa stress. vi har sååå fint bete, bor jättelugnt, bara jag som hanterar hästarna o alla hästar är indelade i lämpliga flockar. inga flugor eller liknande, bra bete o allt sånt där.
känns helt enkelt som jag fått en krubbitarhäst på halsen. blir så ledsen, det var inte vad jag tänkt mig.
ringer vet imorgon o hör mer...
tack igen

Som jag skrev innan tycker jag inte du ska sätta på en rem, men självklart gör du som du känner själv. Eftersom luften hästen drar in vänder i svaljet ser jag ingen anledning till att använda rem över huvud taget. Det kan istället påverka hästen negativt. Frågar du veterinären kommer han/hon säkerligen säga att du ska sätta på en rem om det inte är en nyutbildad veterinär. Beteendevetaren skrev till mig att det tyvärr är många veterinärer som bara rapar upp vad de lärt sig för 30 år sedan innan man började studera krubbitning mer noga.

tycker inte heller att du ska ha rem.

ställ hästen i gången när du borstar å pysslar på så sätt att den inte kommer åt att bita!!

Jag råkade ut för en liknande sak.:(

Köpte min häst för två år sedan, han var då tre. Han gick igenom vet besiktningen utan anm och ägaren/uppfödaren berättade ganska mkt om honom. När jag sedan fick hem honom så hann jag i princip bara ställa in honom i boxen så börjar han krubbita.:eek::eek:

Hjälp tänkte jag detta hade jag inte räknat med. Så jag ringde uppfödaren och hon blev helt förskräckt, han hade enligt henne aldrig gjort något dyligt hemma. Dock hade han flyttat runt ganska mkt innan köp, varit på två olika inridningsställen samt fick en ganska lång resa hem till mig. Vet inte om det påverkade och det får jag nog aldrig veta.

Uppfödaren erbjöd sig att köpa tillbaka hästen, för hon ville inte gå ner i pris och då valde jag att behålla honom ändå, för jag hade ju redan fäst mig vid honom. Jag satte dock på honom rem i början för att stallägaren där jag hade min häst inackorderad krävde det.

Efter ca 6 mån så började jag ge honom linfröpellets och efter ca tre månader så provade jag att plocka bort remmen och han bet bara någon enstaka gång så då godkände stallägaren att han kunde vara utan. Idag är han fem och han är fortfarande utan sin rem, kan bita ngn enstaka gång säger stallägaren, jag har dock inte sett honom bita en endaste gång sedan jag började med linfröpelletsen.:bow:

Jag tror starkt på att stress kan resultera i krubbitning, fast då tror jag inte stressen i sig utan snarare att stressen påverkar magen som i sin tur gör så att hästen tar till ett stereotypt beteende för att lindra sin magsmärta och ångest. Men det är ju naturligtvis min egna och högst ovetenskapliga uppfattning.:angel:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vänder mig till buke för tips, råd och funderingar om hur jag ska gå vidare. Jag har en plan men tänker jag rätt/ska jag göra på...
2 3
Svar
46
· Visningar
10 446
Senast: lil-sis
·
C
Träning Hej! Har ett 3-årigt nsv brukssto med problemet att hon alltid har varit extremt flockbunden. Detta har komplicerat hanteringen...
Svar
2
· Visningar
1 742
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka