Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

_Runaway_

Trådstartare
Vore väldigt tacksam om någon duktig bukefalist kunde svara på min (kanske simpla) fråga! Vi har köpt havre nu under hösten, av en bonde i närheten. Den har alltid varit krossad men igår när vi skulle hälla i havren i tunnan så upptäckte vi att den var hel. Undrar nu om det gör ngn skillnad på att ge krossad eller hel havre?? Korn tex ska man ju inte ge hel, är det samma med havre? Åh vad jag känner mig duktig och hästkunnig idag... :smirk:
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

Till en frisk, vuxen häst med tänderna i behåll finns egentligen ingen anledning att krossa havren.

Tänk bara på att hel havre väger mer än krossad, så kontrollväg havren så att du ger samma VIKT som tidigare, annars kan du få problem med feta och pigga hästar. :idea:
Ge inte en liter hel havre om du tidigare gett en liter kross, alltså...
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

Du kan ju också stöpa havren ifall du är orolig att dom inte tuggar ordentligt.
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

Tack!

Stöpa, måste det vara kokhett vatten då? Eller räcker det med varmt kranvatten?
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

Kokande vatten ska det vara och det ska sedan fodras med så fort det har svalnat.
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

_Runaway_ skrev:
Tack!

Stöpa, måste det vara kokhett vatten då? Eller räcker det med varmt kranvatten?
Du behöver inte koka vattnet. Huvudsaken är att det är hett och att det ligger i blöt ett tag. Det är ju för att det ska mjukna så att hästen har lättare att tillgodogöra sig dom hårda skalen i havren.
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

Havre är absolut inte så hårt att det behöver stöpas!! En häst med normala tänder behöver tugga för att må bra, och inte äta "barnmat".
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

_Runaway_ skrev:
Vore väldigt tacksam om någon duktig bukefalist kunde svara på min (kanske simpla) fråga! Vi har köpt havre nu under hösten, av en bonde i närheten. Den har alltid varit krossad men igår när vi skulle hälla i havren i tunnan så upptäckte vi att den var hel. Undrar nu om det gör ngn skillnad på att ge krossad eller hel havre?? Korn tex ska man ju inte ge hel, är det samma med havre? Åh vad jag känner mig duktig och hästkunnig idag... :smirk:


Krossad havre är MKT bättre för tänderna än hel !!
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

Nej inte behöver man det. Men om du tittar på skiten från en häst som äter hel havre så är det ändå många korn som är hela. Detta pga av en del hästar har så bråttom med att äta så dom inte tuggar havren ordentligt. Så det är som att kasta pengar i sjön om du inte stöper havren och man ser sådant.
Själv ger jag mina hästar havre utan att stöpa. Men nu var trådskaparen orolig och ville nog helst stöpa den eftersom hästarna fått krossad havre förut.
Så hoppa inte på mig. Jag har bara svarat på hennes fråga.
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

Hel havre håller längre + att jag tycker man kan ge det så länge hästen har bra tänder å kan tillgodogöra sig det.
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

Har du verkligen kollat de "hela kornen" så det verkligen ÄR hela korn och inte bara skal?
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

Och om man jämför (om det nu är hela korn och inte bara skal) antalet som kommer ut med hur många man stoppat in så är det förmodligen inte stor andel.
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

gejsa skrev:
Men om du tittar på skiten från en häst som äter hel havre så är det ändå många korn som är hela. Detta pga av en del hästar har så bråttom med att äta så dom inte tuggar havren ordentligt. Så det är som att kasta pengar i sjön om du inte stöper havren och man ser sådant.
Eller så löser man upp hela skiten i vatten och silar det som blir kvar i ett durkslag som jag gjort vid ett par tillfällen.
Det brukar i min hästs fall röra sig om ca 20 korn per skithög som inte är krossade eller rättare sagt kommer ut lika intakt som den kom in :D .
Med tanke på att jag betalar 1.10 kilot för min havre tycker jag inte att det är att kasta pengarna i sjön. Hästar ska använda sina tänder!
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

Ja du så noga är inte jag iaf. Jag ger också hel havre.
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

Magdalena skrev:
Har du verkligen kollat de "hela kornen" så det verkligen ÄR hela korn och inte bara skal?

Svar: Ja det har jag. Men inte sköljt skiten som någon skrev. Så noga är jag inte.
 
Sv: Krossad/hel havre?? Snabba svar tack!

Har man en häst som haft problem med näringsupptaget så blir man lite konstig och undersöker allt för att få ledtrådar om hur det står till med "maskineriet" där inne :D ;) .
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Idag var vi och köpte foder hos en bonde. Eller, min pappa gjorde det, och efter gick jag reda på att det var hel korn blandat...
Svar
7
· Visningar
1 260
Senast: Zilla3
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 192
S
Foder & Strö Jag vet att frågan varit uppe tidigare och jag vet att krossad havre naturligt nog inte håller lika länge som hel havre. I stallet där...
Svar
14
· Visningar
2 449
Senast: ameo
·
A
Foder & Strö japp, det är frågan. Tänkte börja ge min häst mer energi eftersom träningen intensifierats lite på sistone ;) MEN jag undrar, om man...
2
Svar
32
· Visningar
7 504
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp