Krossad havre?

E

et_flikkan

Hej hej

Jag tänkte byta foder från kornkross till havrekross men vill veta några saker.
Är havrekross bättre än kornkross, varför?
Pratade med en foderrådgivare om hur längre havrekrossen håller i näringvärde, h*n sa att det beror mkt på stallmiljön, stämmer det?.

Ja det va väll det jag ville veta :D

Sv: Krossad havre?

Jag skulle inte fodra med krossad havre som var äldre än en par, tre veckor, men det håller kanske ett tag längre - vilket ju också beror på förvaring etc.

Det som brukar nämnas i samband med krossad havre är inte att näringsvärdet försämras utan att krossad havre härsknar.

Immer

Jag kör med blandkross,det håller flera månader vid torr förvaring.
mvhR

Det var intressant, det har jag aldrig hört, men det skulle kunna förklara en del.

En kompis hade en gammal häst och han hävdade bestämt att hon blev jättedålig av havrekross,....hmmm... sa jag?

Hon är död nu, men en (eller var det bägge?) av hennes avkommor lär oxå bli jättedålig (vet inget närmre) av havrekross.

Det kan ju förklaras av att den härsknar, då bildas väl någon form av gift kanske :confused:

Immer skrev:
Det som brukar nämnas i samband med krossad havre är inte att näringsvärdet försämras utan att krossad havre härsknar.

Immer

detta är vad jag lärt mig också, och att ca 3 veckor är ok för att inte riskera att det härsknar.

för övrigt så är ju korn och havre två skillda produkter innehålls mässigt.

Tack för det, det var intressant.

Men det jag då kommer att tänka på, skulle hästarna verkligen äta havren om den luktar illa, och känner man inte själv den dåliga lukten?

Jag har aldrig råkat ut för det, grannen utfordrar däremot vildsvinen med säd i massor och den luktar bara för :devil:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 835
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 228
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar