krossad eller skållad havre?

Sv: krossad eller skållad havre?

Skållar havre gör man inte. Att skålla betyder att man doppar något i kokande vatten för att ta bort skalet på det livsmedel man doppar. Du menar kanske stöpa ? Stöpa är att slå vatten över havren och låta den stå ett tag.

Det spelar ingen som helst roll om du krosar eller stöper om du tänker ur näringssynpunkt för hästen. Men man bör ha i åtanke om man har krossad havre att det bör användas relativt snabbt för att inte härskna.

ja det va det jag menade...:D
ja det va det jag tänkte på (med krossad havre), hur länge kan den stå då?
Hos oss går det åt väldigt lite havre och vi har nu krossad, så då tänkte jag att det kanske är bättre med hel havre.

Är det något skillnad på att bara ge havre som den är eller ska man då stöpa den?

Man behöver ytterst sällan stöpa eller krossa havre. Har hästen bra tänder och är inte havren torkad för hårt så går det alldeles utmärkt att ge hel.

Jag har bara hört att man gör något av detta för heta hästar.
Att hel havre "går rätt upp i hjärnan" på en del hästar och att de blir knäppa av det.
Stämmer det?

det har jag aldrig hört. därimot är det lättare för hästen att tillgodose sig havren om den är krossad/knäckt eller stöpt. om min gamling äter helhavre så är skiten full av helhavre :angel:

ger man krossad så har jag fått uppgiften att den bör ges inom en vecka för att inte näringen "ska gå ur". då vi köpt färdigkrossad (köper av bonde direkt) så har vi hämtat nykrossad, en veckoförbrukning åt gången.

där jag jobbat samt när jag hade egen gård krossade vi själva varje dag.

Krossad havre ska man använda upp inom ett par dagar efter att den krossats. Näringsvärdet minskar mycket samt som någon sa, det härsknar snabbt.
Köper man redan krossad havre går man miste om många näringsämnen.

Näringsväder minskar INTE bara för man krossar. Kan vi inte avliva denna myt snart ? Men det är rätt att krossad havre kan härskna, men detta tar mer än några dagar och beroro också på hur man förvarar havren.

Bara för du ser havre i skiten så betyder det inte automatiskt att hästen ej tillgodogör sig helhavre. Man får helt enkelt räkna havren som kommer ur för att kunna avgöra om man behöver krossa. Mer än 200 havrekärnor per kg bajs, ja , då kanske man ska krossa/stöpa. Hästar tillgodogör sig INTE krossad havre bättre än hel om hästen inte har nåt fel, tex tuggproblem.

Det där med heta hästar tvistas det om, och ingen har egentligen något givet svar. En del säger si andra så...man får helt enkelt se till sin egen häst vad som funkar bäst..hel eller krossad.

Jo efter ett par dagar gör den det, det har jag hört från foderexperter. Men det kanske du med är så nu har jag hört denna version oxå..
Har inte bara hört det från en källa.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 940
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
530
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII
  • Födda-24