Krossad eller helhavre, vad ger ni?

sasucatu

Trådstartare
Vad väljer ni att ge era hästar för havre, krossad eller hel? O varför gör ni det? För o nackdelar med de olika sorterna?

Min pålle får helhavre, och det var för att hon vägrade äta den krossade!?!

Men, vad är bäst?

Sv: Krossad eller helhavre, vad ger ni?

Jag ser ingen anledning att ge krossad havre om det inte finns just en anledning till det, tycker bättre om helhavre, men det är lite en vanesak också. I våras gav jag min häst krossad för att alla andra i stallet fick det, tyckte det var lite onödigt att stallägaren skulle släpa upp en tunna med helhavre bara för min skull. Hemma har vi alltid gett hel eftersom vi köpt från Granngården och köper man krossat så har jag fått för mig att det inte håller lika länge.

Nu i vår ska min inackorderade få äta helhavre, för hon lär behöva rätt mycket om jag gissar rätt och då blir det enorma mängder med krossad.

Ullis

Min häst äter helhavre, varför? för det första så äter hon inte krossad havre för det andra ser jag ingen anledning till att ge henne krossad...

mina hästar äter hel havre. jag tycker det är mkt bättre, varför ge krossad när man kan ge hel om hästen inte har problem med tänderna.

Många hästar skiter ut stora delar av den hela havren, men så länge dom äter lugnt och tuggar sönder varje havrekorn så är det lugnt.
Den krossade havren ska helst vara krossad max tre veckor för näringen försvinner snabbt, men krossad är betydligt lättare för hästen att tillgodogöra sig.

Hel havre.. Krossat bara dammar och sedan härsknar det ganska fort. Näringen är försvinnande liten så jag anser man inte kan påstå den hux flux går upp i rök bara för man krossar.

Hel havre...
För att hon får en sån lite mängd så om jag gav krossad havre skulle den hinna bli dålig.

Ger hel havre. De får inte så mycket så en havre säck på 30 kg finns det fortfarande kvar av och den köptes i feburari. Iofs har de inte fått någon havre nu under sommaren.

Havren skulle hinna bli dålig om jag köpte krossad.

jag ger hel havre för att den håller sig längre och hästarna brukar föredra den . det som är bra med krossad havre är att den får dom i sig näringen hur dom än äter den , men har man hel så måste hästen tugga sönder själva havre kornet för att få i sig havren och den måste då ha bra tänder.

Havre blir ju dåligt och tappar näringsvärdena rätt dort om man krossar, sen måste man ju inte krossa havre som korn, korn har ju så hårt och svårsmält skal men det har inte havren. Men visst om man har en kross på gården och mycket hästar så visst kan man ge krossat då utan att det är sämre än hel.

Det tappar alls inte näringsvärdet...åtminstone är det så försvinnande lite så det finns ingen anledning att fundera över detta.

Så är det. Men visst är krossad havre en färskvara pga härsking o tillväxt av bakterier o svampar. Jär jag var på foderkurs för div foderfolk från slu förra året var det ingen som ville ge ett svar på hållbarheten för krossad havre.
Hur snabbt saker händer beror på ett antal olika faktorer havrens kvalite innan krossning som i sin tur beror på väder innan o under bärgning, förekomst av grönskott samt hur snabbt o till vilken vattenhalt den torkats. Efter krossning spelar temperatur o fuktighet en stor roll.
Att säga att krossad havre bara håler sig en vecka tycker jag är lite pessimistiskt.
Nån som vet hållbarheten för havregryn?
PL

Tack för alla svar! Jag hade fått för mig att krossad var bättre eftersom alla i mitt stall ger det utom jag. men det verkar ju inte vara så enligt ni som svarat här iaf.
Men vet ni varför man ger krossad havre öht?

Krossad havre kan vara lättare att ge till hästar med dåliga tänder och liknande. Där jag stod innan hade vi krosshavre, men de krossade den själva, så den hann aldrig bli gammal. Det var jätte bra. De gjorde samma med kornet också... :)

Jag ger krossad, mest för att jag kan köpa färskkrossad havre av grannbonden 1 gång i veckan.

Havregryn håller ca 1 år enl datummärkningen på förpackningen. Tur vi inte är lika noga med oss själva och våra barn som med hästarna.

Min får helhavre. Orkar inte åka 4mil för att få den krossad liksom.

Jag har gett krossad havre då jag fått för mig att det är mer lätt-smält än hel havre (har en gammal pålle). Men då jag läst i några trådar om att krossad havre håller sig kortare tid har jag nu tänkt att byta till hel havre i höst, om pållen min går med på det ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar