Sv: Krossa..

Havre behöver man sällan krossa, det går utmärkt att ge havren hel! Det är bara om hästen har svårt att tugga pga dåliga tänder som man kan behöva krossa havren.

Använder man krossad havre så ska man tänka på att så fort man knäcker skalet på havren så börjar den bli dålig, fettet i havren härsknar när den kommer i kontakt med luften. Krossad havre är färskvara och bör fodras med innom en vecka efter den krossades.
 
Sv: Krossa..

vi krossar vår havre för att hästarna ska få i sig alla näringsämnen ... det slinker alltid ner några hela korn även om hästen tuggar bra, och det är ju bara slöseri med pengar eftersom havren då går rakt igenom... och som sagt var... det blir dåligt fort... krossar en gång i veckan...
 
Sv: Krossa..

shallowxx skrev:
vi krossar vår havre för att hästarna ska få i sig alla näringsämnen ... det slinker alltid ner några hela korn även om hästen tuggar bra, och det är ju bara slöseri med pengar eftersom havren då går rakt igenom... och som sagt var... det blir dåligt fort... krossar en gång i veckan...

Citerar Christina Planck:

- Jag tycker att den ska vara hel om man inte har hästar med väldigt dåliga tänder. Man vinner absolut inget på att krossa den, så länge hästen kan tugga sönder kärnan får den ut all näring. När man krossar havren öppnar man den idealiska förpackningen och släpper in luftens alla microorganismer. De ger en sämre hygienisk kvalitet och dels lever de lite på näringsinnehållet i kärnan.
- På ett kilo havre går det runt 30.000 kärnor. Alla som tycker att de hittar så många kärnor i gödseln kan kontrollera följande: hittar man fler än 250 kärnor per kilo häst gödsel så kan man fundera, jag tror inte man hittar fler. Är havren väldigt hårt nertorkad kan man stöpa havren. Det är att slå över vatten. Men jag tycker inte att den ska krossas.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
905
Foder & Strö Min ponny skulle behöva få i sig munkpeppar eller liknande för sin brunst. Grejen är att hon är kräsen. Försökte med NAF Oestress idag...
Svar
16
· Visningar
468
Senast: Leeelot
·
Foder & Strö Mitt sto har lessnat på Kraffts müsli. Finns det något likvärdigt man kan ge henne?
Svar
8
· Visningar
938
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp