krossa eller inte krossa?

ragge

Trådstartare
Vad använder ni för havre?krossat eller hel?
Vi använder krossat men funderar på att börja med hel havre istället, men vad är för och nackdelarna?
Det går åt mkt så vi krossar ca 2 ggr/veckan hemma på gården, så det blir ju inte "gammalt"...

Sv: krossa eller inte krossa?

Jag tycker att fördelarna med kross är följande:
- Det gror inte havre ur gödseln.
- Unga hästar som tappar tänder kan äta det.
- Gamla hästar som börjar få dåliga tänder kan äta det.

Jag krossar själv en till två gånger om dagen, beroende på årstid, för att det alltid ska vara nykrossat.

Så..tycker du att vi ska fortsätta att krossa?Vi ger ca 50/50 havrekross/kornkross nu.Vi har allt mellan föl och gamlingar och svårfödda..till "vanliga" pållar!

Hej!

Vi krossade alltid havren när vi fodrade med det. Krossade också ca 2 ggr per vecka. En högst ovetenskaplig upptäckt var att min morgan som blev hispig av hel havre var klart mycket mer lugn och behärskad när han åt krossad istället för hel havre. Någon annan som märkt skillnad?

Mvh / Fia

Hej!

Min tjej som alltid haft problem med hel havre funkar jättebra på 50/50 krossad havre/korn. Äntligen går det att ge mer kraft, så hon orkar mer, men utan stegringar och bocksprång hela tiden. Underbart!

/ Lavinia, som egentligen hellre ger hel havre pga hållbarheten

Har man havre med lågt näringsinnehåll så kan man ge hel ist.

Vi krossar var 5:e dag, ska ju hålla sig upp till en vecka utan att det börjar minska. Vi gav hel förut, men påfrestar ju ganka mycket på både tänder och svårare att smälta, så vi kör på med kross! Funkar så bra så vi byter i alla fall inte tillbaka.

Jag använder hel, helt enkelt för att jag inte hinner göra av med krossad 'i tid' (iofs så har jag förr gett krossad havre som varit 4 månader gammal, utan att märka skillnad alls på hästen, men..).

Jag föredrar dock krossad, lättare att tugga för unghästar/gamlingar men ffa - inga havrekorn med ut i bajset som de satans pippifåglarna ska åt!

Krossad havre ger mer energi än hel havre.

Fördel med kross om man blandar i korn så får hästarna i sig mer fett så de fläskar på sig lättare.
Nackdel är dammet, jobbigt om man har känsliga hästar
Det växer gräs i bädden med både krossad havre och hel havre.

Jag ger hel, hade aldrig hunnit fodra upp krossad eftersom jag bara har en häst och ingen egen kross.

Har hästen bra tänder så ser jag ingen mening med att krossa.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 926
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
648
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
750
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar