ekedal

Trådstartare
Är det någon som vet var man kan köpa en kross till havre/korn som passar om man bara har ett par hästar. Vad kan en sådan kosta? Hur ofta krossar ni som gör det själva?

Sv: Kross

Billigast kommer du nog undan om du kan hitta en begagnad för även små krossar är ganska så dyra. Här är prisexempel från Nordpost. Priserna är utan moms.
1201269 KROSS NIRVANA K300 4kW 32985.00 kr st
1201270 KROSS NIRVANA K300 D 4kW 36750.00 kr st
1201271 KROSS NIRVANA K500 7,5kW 44310.00 kr st
1201272 KROSS NIRVANA K500 D 7,5kW 46950.00 kr st
1201273 KROSS NIRVANA K600 D 7,5kW 52420.00 kr st

Jag har kross själv och krossar en till två gånger om dagen så att jag alltid har nyknäckt havre vid foderdags.

Själv har jag ingen kross, men mina föräldrar har en i sitt stall och de krossar korn ca 2 ggr i veckan. Vad jag vet (men jag är ingen expert) måste man krossa havre betydligt oftare för att inte alla näringsämnen ska vara borta när man fodrar med det. Korn tror jag jag har sett siffran 14 dagar på (att du måste krossa MINST så ofta för att fodret ska vara fräscht).

måste man krossa havre betydligt oftare för att inte alla näringsämnen ska vara borta när man fodrar med det.

Nej, näringsämnena försvinner inte bara för man krossar havre. Däremot så härsknar havre ganska fort i och med man krossar. Korn håller sig lite längre än havre pga att korn inte är lika fett som havre.

Vi fick tag i en begagnad från en bonde som skulle byta upp sig. Vi krossade då ungefär en gång i veckan, och det gick fort som attan. Tänk dock på att det krävs hyfsade elanslutningar för att köra dem.

Hade turen att komma över en liten, begagnad för 1000 kr. När jag inte använde den längre sålde jag den för 4000 kr. Hjälper inte dig, men den var jättebra, knäckte havren men krossade den inte helt. Körde upp för ett par dagar i taget, det tog ett tag, men satte på den när jag gick och mockade och var klar när jag var färdigmockad.

Är det någon som vet var man kan köpa en kross till havre/korn som passar om man bara har ett par hästar. Vad kan en sådan kosta? Hur ofta krossar ni som gör det själva?
Köper du en riktigt gammal så var beredd att byta motor. Vi har en gammal kross som vi inte använder eftersom den har en okapslad motor. Brandrisken med en okapslad är mycket stor.

B*le. Strax under 2000:-. Har en själv. Fungerar mycket bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
939
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 084
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
915
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka