Kroppen och kontorsarbete

Regelbunden massage (för mig handlar det om minst 30 min varje månad) för att hantera spänningar förebyggande.

Cykelstol, hur bra som helst att få rörelse medan man sitter.

Lunchpromenad. Jag fick även nyttja fikarasten för en kort promenad.

Och grattis!
 
Den här har gjort stor skillnad för min rygg

1671176063198.png
 
Min plan efter nyår är att komma igång med simningen igen. Tror det är bra för mina stela axlar.
Vill inte gå på gym, men lite hemmaträning borde jag komma igång med också.


Om du inte vill gå på gym så kör en kvarts styrketräning per dag med kroppen som motstånd hemma på kvällen e ller vilkentid som passar dig. Jag jobbar på kontor och det är viktigt att stärka axlar, , mage, bål och ländrygg för att orka med ett stillasittande jobb. Jag kör till exempel armhävningar, simtag då jag ligger raklång på golvet och gör stora simtag, någon övning för magen, knäböj mest för att hela kroppen ska få vara med m.m. Googla eller kolla på Youtube för att hitta övningar som passar dig. Om du inte är van att styrketräna så anpassa gör armhävningar på knä o.s.v. det kan också vara skönt med en kudde under knäna om man har hårt golv.När jag jobbar hemifrån så kör jag min kvart på förmiddagen istället för fikapaus. Annars på kvällen om jag inte tränar på annat sätt.,
 
Visa bifogad fil 107994
Jag förstår dig!
Jag står och jobbar, en mjuk ståmatta är då ett måste. Har också ett sånt här stöd till underarmarna, en rollermouse och ett smalt tangentbord. Det har hjälpt mig massor!

Går också alltid en promenad på lunchen.

Vi har ett pausprogram på datorn som ploppar upp och påminner och visar övningar man ska göra (pausit) men tyvärr trycker jag ofta bort det :bag:

Lustigt att jag av en händelse tog kort på min arbetsplats för ett tag sedan, oklart varför 😅
Skriver under på smalt tangentbord.
Är man inte så axelbred blir det en onaturlig ställning på armarna med de flesta tangentbord. Rollermouse är också bra.
 
Jag har för fem veckor sedan börjat jobba heldagar som administratör, alltså mycket stillasittande framför datorn.
Insett redan nu att mina axlar och rygg mår sådär av det.

Så.. Vill ha tips på hur man kan få kroppen att må bra trots ett stillasittande jobb.
Tips på träningsövningar, ergonomi, vad man borde göra vid pauser och ja, alla tips ni har. 🙂
Det viktigaste är att byta ställning ofta, var 20 minut. Människokroppen är inte gjord för att vara i samma position särskilt länge.
 
Skriver under på smalt tangentbord.
Är man inte så axelbred blir det en onaturlig ställning på armarna med de flesta tangentbord. Rollermouse är också bra.
Ja det också!
För mig handlar det även om bredden (längden? Vad blir det?). Många tangentbord har en bit extra framför mellanslaget (bild nedan som exempel) men på mitt tex är det nästan ingenting 🙂 Så man får allting så nära kroppen som möjligt.

Jag vill också ha låga knappar med rätt känsla. Älskar det jag har på bilden i mitt förra inlägg 🥰

F33075E8-C0D1-4905-AB00-D2360F0E81F6.jpeg
 
Byte till det här nyligen så mitt gamla ergonomiska tangentbord gick sönder och det är det bästa jag haft
 

Bifogade filer

  • F4078822-0F18-42CD-87B2-A4F9B44E8FC4.jpeg
    F4078822-0F18-42CD-87B2-A4F9B44E8FC4.jpeg
    494,6 KB · Visningar: 9
Grattis till jobbet! Jag har jobbat med kontorsjobb senaste tio åren (kanske längre, vågar inte räkna) och jag behöver både massage regelbundet (minst en gång/månad) och yoga för att må bra. Slarvar just nu, vilket märks ffa på skulderblad och rumpa.

Tipsar om den här som jag försöker göra varje dag. Har tom ok på att göra den på arbetstid, men vissa dagar hinns den inte med när det är mycket i kalendern. Den går att göra sittandes på kontorsstolen.


I övrigt har du fått flera bra tips i tråden redan, så jag hoppas du hittar det som funkar för dig i vardagen. :)
 
Jag och mina kollegor kör en gemensam stretch en gång per eftermiddag, bra chans att gå ifrån skrivborden och bara röra lite på sig. Sen brukar jag även försöka gå ut, bara för att slänga sopor eller vad som helst! Höjer och sänker skrivbordet ett par gånger per arbetspass också. Sen går jag till gymmet 2 gånger i veckan, annars hade min rygg och höfter dött!
 
Att inte fastna i en statisk ställning och försöka hålla igång cirkulationen är viktigast för mig. Men själv fick jag ont i knäna när jag började stå-jobba mer. Stå-matta hjälpte inte mig tyvärr men jag fick tips om nåt så sexigt som hålfotsinlägg och då försvann värken! :D Skaffade såna man kunde lyfta över till andra skor så att jag kunde ha dem varje dag oavsett vilka skor jag hade, och det hjälpte mig så att jag kunde fortsätta variera med att stå och jobba. :)
 
Jag tycker att 15 min yoga lite nu och då gör susen.

Sedan har jag en benägenhet att sitta i skräddarställning när jag jobbar, det ger mig rakare rygg och mer avslappnade axlar
Jag sitter alltid i skräddarställning med men är lika krokig i rygg, nacke och axlar för det. Har inte märkt av att det skulle ha hjälpt det minsta?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 311
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 718
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 939
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 920
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp