Kroppen efter graviditet

aemaria

Trådstartare
Hur upplever ni er kropp efter kontra före graviditet och förlossning? Rent fysiskt tycker jag att min kropp känns hyfsat som innan såhär 5 månader efter förlossningen med undantag för lite mer mage och stinna tuttar förstås. Men den största förändringen är på det mentala planet - jag gillar min kropp mycket mer nu, skavanker till trots och det är så befriande! Antar att det hänger ihop med att ens kropp har klarat av en stor grej. Jag hoppas att den här känslan håller i sig!

Jag känner nog likadant, är mer kompis med kroppen nu.

Den är nog lite trött, jag får lätt ont i ryggen eller höfterna nu för tiden. Annars har den repat sig väldigt fint.

Jag ska börja träna under sommaren, det ska bli skönt att komma igång! Jag har gått ner alla graviditetskilon, men kroppen ser ganska annorlunda ut nu jämfört med ett år sedan (om två veckor är det ett år sedan jag blev gravid). Lite mjukare liksom.

Nästa vecka är det åtta månader sedan förlossningen. På det stora hela är jag återställd. Jag är några kilo lättare än när jag blev gravid men jag har inte alls kommit tillbaka till den fysiska form jag var i innan. Jag tränade väldigt mycket då. Det gör jag inte nu. Sen är fogarna fortfarande lite svampiga säger kiropraktorn så jag kan inte köra på riktigt som jag vill med löpning etc.

Jag känner mig också mer bekväm med kroppen nu än innan jag blev gravid. Men jag går mest runt i träningskläder hemma och umgås med andra nyblivna mammor nu. Jag tror utseendehetsen kommer komma tillbaka i alla fall en del när jag börjar jobba igen om några veckor.

Min kropp ser rätt illa ut. Bristningar och slappa tuttar är väl de stora grejerna men vad gör väl det? Jag visar mig i bikini utan att skämmas. Bristningarna och hängtuttarna har en historia och tuttarna går att trycka upp med en hygglig push up :)

Objektivt ser jag mycket sämre ut än tidigare, har 5kg extra fett och en slapp mage. Har dessutom inga muskler kvar. Men jag är mer vän med mitt utseende nu än innan. Bara det att vara så naken och utelämnad under en förlossning har dödat mycket av min kroppshaming.

Har insett att jag ler på bilder numera och att jag faktiskt slutat bry mig om oväsentliga "fel".
Har helt enkelt blivit av med komplex som logiskt borde ha förvärrats ;)

Funktionellt så är det lite värre, har diskbråck med ischias och känner av foglossningen fortsatt, så jag sliter en del med att inte kunna träna eller ens röra mig ok i vardagen

Kilona försvann fort och huden drog ihop sig snabbt och bra. Alla gamla kläder satt bra igen en vecka efter födseln men kroppen är såklart inte helt i samma skick längre. Musklerna har nästan försvunnit känns det som och jag är inte lika fast på något sätt. Brist på träning pga graviditeten antar jag. Min rumpa saknar jag mest, den spelar inte riktigt i samma liga som innan :grin:
Jag är glad att smärtorna i bäckenet försvann på en gång men ryggen gör fortfarande lite ont till och från.
Känner väl som innan för min kropp, möjligen lite större vördnad för att den klarade en graviditet mycket bättre än jag hade väntat då.

Jag ser på min kropp på samma sätt nu som innan, vi är kompisar för det mesta. Dock gjorde graviditeten verkligen inget för att förbättra synen på min kropp. Graviditeten sög och kroppen förföll totalt, förlossningen gick desto bättre så jag har åtminstone inga men därifrån. Jag hör inte till den där gruppen som tycker att kroppen gjort något märkvärdigt som klarat en graviditet och förlossning, den är ju gjord för det.

Så för mig har det nog varken gjort till eller från.

Ingen större skillnad för mig, har en del extrakilon pga sjukskrivningen på slutet. Har några pytteränder på höfterna och linea nigra är kvar än men maghuden är normal, inte slapp eller så.

Det jag märker är egentligen bara en fördel, jag har bättre rörlighet i bäckenet och ska passa på att träna mig lite mer rakriktad nu :).

Kilona försvann fort och magen likaså. Amningen gjorde att jag gick ner för mycket så t o m mina tajtaste jeans sitter som en hösäck i röven tyvärr. Fick inga bristningar eller uttöjd hud, däremot är min navel något större än innan, dock inget man som utomstående ser. Inget jag eg bryr mig om. Nu har det snart gått ett år och jag har lite ont i ryggen ibland och får ont i höfterna och fogarna efter ex långa promenader på hårt underlag. Första traven i lättridning nästan varje pass så låser sig något i höger ljumske så jag måste halvligga över manen ett tag tills det släpper (tack för tålmodig häst :p). Men det här är petitesser egentligen :)

Jag hade gärna fått tillbaka kroppen jag hade innan jag blev gravid.
Inte kompis med nya kroppen och lär aldrig bli. Men så är det ju att vara gravid. Kroppen förändras men inte till det bättre enligt mig.

4 veckor sen förlossning igår och kroppen känns precis som innan igen.:)

Mådde dåligt under graviditeten så har inte tränat på 10 månader men idag ska jag till gymmet igen och räknar med att det tar några månader att nå fysiken jag hade innan jag blev gravid. Rent viktmässigt har jag 10 kg extra mot innan men säger ju ingenting egentligen, muskelförlusten är nog större än vad som syns på vågen eftersom jag varit så stillasittande. Det är iaf inte graviditeten i sig som påverkat kroppen utan att jag inte kunnat träna vilket känns bra för det betyder att med träning och schysst kost så är det inga konstigheter att komma tillbaka :up:

Jag vill inte tycka som jag gör.. Men jag hatar verkligen min kropp efter graviditeten (6,5 månad efter förlossningen nu) har varken haft tid eller ork att träna/äta vettigt då har ca 10 kg övervikt och är väldigt omusklad :meh:
Innan jag blev gravid va jag väldigt fit och önskar ibland att jag va lite mer normal när jag blev gravid för då hade det knte blivit så stor skillnad.

Räknar dock med att ha bra form igen tills nästa sommar. Vill inte stressa utan har börjar gymma sås smått nu och har hoppet uppe :D

Förutom att bakfogarna och ryggen krånglar till och från så är jag nöjd, hade övervik innan gick upp 3kg från startvikten men gick ner 6kg ibörjan. Nu ligger jag under de jag gick ner under grav och går sakta ner, övervikten behöver försvinna för min och för lillans skull men jag stressar inte utan är nöjd med hur jag ser ut just nu med ränder på magen och extra fyllning :D

Efter tre barn inom loppet av 4,5 år känner jag mig piggare och mer alert än innan barnen. Jag har blivit så himla mycket mer effektiv i allt, och det känns i kroppen :)

Viktmässigt väger jag ca 10kg mindre än när jag blev gravid med första barnet, dock är det nog en del muskelmassa som försvunnit eftersom jag var rätt vältränad då. Nuförtiden kör jag bara löpning som träning och inget muskelbyggande som jag gjorde då.

Kroppen är som sagt smalare men också mycket slappare i huden på magen och brösten. Böjer jag mig ner blir magen heeeelt skrynklig ;) Har några väldigt bleka bristningar på magen som knappt syns. Brösten som innan var runda, fasta och fina D-kupor, hänger nu som två SMÅ slappa påsar i typ A- kupa storlek... Men det gör mig inget.

Jag tycker om min kropp :)

Jag gillar min kropp bättre nu. I ärlighetens namn tycker jag att mina bristningar på magen är ganska coola :D Bortsett från bristningarna har jag ungefär samma kroppsform, det är inte mer häng än tidigare.

En stor fördel med att ha fått barn är att jag inte längre kunde med att gå och gömma mig i självhat (det är inget jag vill förmedla till min son). Så nu är jag starkare, gladare och i allmänhet mer kompis med min kropp.

Hmm, jag är tjock, har känningar av foglossningen fortfarande och nej. Jag gillade min kropp bättre innan har jag förstått nu. Jag har lite bristningar och sånt, men jag tycker nog att vikten var värst. Gick upp 33 kilo, och har svårt att bli av med dem. 5,5 år sedan förlossningen.

6 månader sedan - har en slapp utsparkad mage och ett par kilo för mycket, men är nöjd ändå! För några år sedan blev jag kvitt min ätstörning, så var rätt mager när jag blev gravid. Men efter graviditeten har synen på min egna kropp ändrats väldigt. Känner mig som otroligt smal nu, jämför fortfarande med min gigantiska gravidmage :D

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
927
Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 340
Gravid - 1år Jag har ett problem. Det börjar närma sig ålder och period i livet när det är dags för barn. Och jag vill gärna ha barn, har alltid...
2
Svar
30
· Visningar
8 364
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar