Kronisk njursvikt.

C

curreocindy

Hej på er.
Jag fick ta bort min älskade katt i måndags pga kronisk njursvikt. Det var helt fruktansvärt, jag trodde jag skulle gå sönder. Allt gick så fort när han blev sjuk. Jag skulle vilja höra om nån mer har varit med om detta, det är så mycket jag undrar över.:cry:

Sv: Kronisk njursvikt.

Vad tråkigt! Man blir så ledsen när djuren dör. Min Lillen fick jag ta bort för ett år sen pga njursvikt. Jag visste att han var sjuk men han fick leva tills jag såg att han inte ville längre. Han fick anabola steroider det sista året. Det hjälper njurarna med genomblödningen. Vad är det du undrar? Du kan pma mig om du vill

Tack för svaret, min curre fick väldigt dålig matlust under ett par veckor, helgen innan vi skulle in till vet. då slutade han att dricka också, så jag fick genom tvång ge han vätska. När vi kom in så tog de ju blodprover på han, han hade kreatinin på 1200, de ska ha högst 200 vid fungerande njurar. Men hans EVF var bra, det sa även vet. var positivt. Han fick dropp och anabola och hjärtmed och antibiotika, kom hem och var trött, fick tvångsmata honom, han åt själv endast 8 räkor på 2 dar. Tredje dagen hemma blev han sämre och sämre. På sjätte dagen avlivade vi honom. Det jag undrar över, hur mycket hade din katt i krea, vet du det. Och så funderar jag hela tiden på om han hade kunnat blivit bättre av att få vätska igen (egentligen tror jag väl inte det själv, men jag funderar på detta hela tiden) han led verkligen de sista dagarna. Hur märkte du på din katt att han blev sjuk? Så undrar jag en sak till? Njurarna producerar ju ett hormon erytropoietin som har en funktion vid bildandet av röda blodkroppar och det provet var ju bra på Curre (EVF) Hur kunde det va bra när ej njurarna fungerade. Egentligen kvittar ju det här för så dålig som han var så ville han ju själv inte va med längre, men jag funderar så mycket. :confused:Curre var tio år och helt frisk ända tills ett par veckor sen. Han var så snäll och go och var alltid med ute och gick med mej och hunden. Jag saknar han så jag tror jag blir tokig.

Jag har haft en njursjuk katt, som vet endast gav 6 mån kvar att leva, vilket skulle innebära att min lilla katt knappt skulle bli 1 år gammal. Turligt nog var det inte kronsikt som vet trodde utan akut. Första gången vi kom in med henne låg kreatininvärdet på 340 och urean på 30. Båda värden sjönk efter hand (tog 3-4 vekckor). Idag är hon friskförklarad. Jag vet hur himla ledsen man blir, finns inga ord i världen som kan trösta. Massor med kramar till dig och sköt om dig. Vill du veta mer så skriver jag gärna. Jag letade upp min gamla länk, där jag en gång skrev om min njursjuka katt. Om du vill kan du även läsa där. Kram

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
829
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 043
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Marvin
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 474
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama