Kronisk Kotledsinflammation

E

Em_E_liE

Är avlivning det enda sättet för en häst med kronisk kotledsinflammation?

Sv: Kronisk Kotledsinflammation

Beror väl på hur säker man är på att den är kronisk...
Min kompis häst fick den diagnosen och att han inte skulle bli ridbar igen, men efter mycket vila och rätt träning så rids han nu lite grann.
Beror också på vad man förväntar att hästen ska kunna prestera sedan, och vilka behandlingar man testat.

Vet man säkert vad som är orsaken?

beror väl på som sagt hur mkt du vill kunna rida på hästen, man kan ju alltid låna ut den som sälskapshäst men har man en stor häst brukaar det vara svårt. Min häst har nog oxå kronisk inflamation ska till vet igen om typ 2 veckor och får väl se då vad han kmr hålla för, han har redan pålagringar så det ser inte så positivt ut...

Vet. sa att det var en äldre kotledsinflammation som brytit ut. Jag har inte ridit hästen mycket, skrittat och travat, och galopperat några meter sedan jag köpte honom, han har mestadels stått för att kunna få äta upp sig (han var riktigt benig). köpte honom i februari i år. vet. sa senast igår att om han inte är bra efter behandlingarna som gjort så är det garanterat kronisk kotledsinflammation. Det är de förra ägarna som gjorde att det började. distriktvet. som vi hade som besiktade hästen såg inte någon hälta vid böjprov, men hanj var redan då ganska gallig vid kotorna. (då tänkte jag aldrig på kotledsinflammation) men nu. vet att den här frågan ska vara någon annan stans, men kan man kräva pengarna tillbaka då? fast det gått ett halvår sedan köpet av privatperson...?

Senast ändrad av en moderator:

samma som för min häst då...fast vet. velar fgram och tillbaka. ena dagen har han en massa pålagringar poch nästa inga alls, nästa gång ändå så är det pålagringar som börjat, men att det ändå är okej. jag fattar noll verkligen. nu ringde jag idag och bad henne ringa upp för att jag skulle få höra vad kriurgen hade att säga om röntgenplåtarna. men hon har inte ringt tillbaka, fast hon lovade. och nu har hon slutat för idag för länge sedan....vad gör man då?

Vet. sa att det var en äldre kotledsinflammation som brytit ut. Jag har inte ridit hästen mycket, skrittat och travat, och galopperat några meter sedan jag köpte honom, han har mestadels stått för att kunna få äta upp sig (han var riktigt benig). köpte honom i februari i år. vet. sa senast igår att om han inte är bra efter behandlingarna som gjort så är det garanterat kronisk kotledsinflammation. Det är de förra ägarna som gjorde att det började. distriktvet. som vi hade som besiktade hästen såg inte någon hälta vid böjprov, men hanj var redan då ganska gallig vid kotorna. (då tänkte jag aldrig på kotledsinflammation) men nu. vet att den här frågan ska vara någon annan stans, men kan man kräva pengarna tillbaka då? fast det gått ett halvår sedan köpet av privatperson...?

*puttar upp*

Nej.
Kronisk betyder i veterinära sammanhang inte "kan aldrig gå över" utan "har funnits där en längre tid".

En kotledsinflammation kan läka ut. Rätt behandling och lång vila. Det som kan tala emot är om hästen har en artros (pålagring) eller annan skada i leden.

Vet. har sagt lite olika ang. det här med pålagringar. Ena dagen har han det och nästa gång vi hörs så ser allt jätte bra ut. Enligt röntgenplåtarna som endast tagits en gång, då före besöket. Hon sa att vi inte behövde göra det efter behandlingarna.

Mistänker att han haft det då jag köpte honom, men vet. ville inte uttala sig om det, fast hon sa att det varit en mycket längre tid.

Har två frågor för den delen. Ang. det här.

Det är nämligen såhär att vid varma eller kvava dagar så är riktigt gallig (stora och många) vid kotorna på bakbenen. och vid kallare och regnigare dagar så är han inte alls gallig, bara lite vattning närmast kotorna, men inte så det syns, och han är mycket bättre i hältan vid kallare och blötare väder. VARFÖR?

Kan det betyda att han kan ha haft kotledsinflammation under vintern då jag köpte honom, och att nu till sommaren som kom, att han visade det?

Eller?

Våran B-ponny var inte det minsta halt fastän att hon hade kotledsinflamation. Först när vi skulle sälja henne och det gjordes böjprov visade det sig att hon var halt. Rtg och fraktionsböjning på klinik visade att det var kotledsinflamation. Så ja jag tror det är möjligt. Har hästen besvär i flera ben kan det ju dessutom vara svårt att upptäcka hältor. När det gäller avlivning är man bara tvungen att göra det om man får ett veterinärt föreläggande att göra det av djurskyddsskäl. :bow:

Vet. har inget sagt om avlivning i alla fall. Bara jag som undrade om det var det enda alternativet vid kronisk kotledsinflammation. Men det visade sig kunna gå över med vila.

Och visst var/är halt på fler än ett ben. TRE ben faktiskt. alla ben utom vänster fram.

Men jag tänkte jag skulle ringa vet. imorgon och fråga ang. det här med att han är ohalt och utan gallor vid kallt/kallare och blött väder, och gallig och lite halt till mycket halt (finns olika skalor från person till person så jag skriver bara så, han är i alla fall inte så halt att han inte kan gå och inte inärheten av det heller, tu är det:bow:)! men tänkte i alla fall fråga varför det blir så, om ingen annan här vet det redan då förståss?!

Senast ändrad av en moderator:

ja är jätte svårt, märker på min häst nu att han verkligen har tröttnat på att bara gå i hagen, börjar typ få betendestörningar :crazy::crazy: så ska ringa vet imorn och fråga hur det ser ut, för vid första behandlingen lät det inte som att han skulle bli helt bra, så är ju knappast positivare nu... så fudnerar på om man ska ta bort han beroende på avd vet säger, för han skulle inte trivas som sälskapshäst och skulle aldrig våga sälja eller låna ut han när man inte vet vad han håller för.

Alltså antingen har väll hästen pålagringar eller inte? De kan väll bara inte komma och gå däremot byggas på och därmed skapa problem. Har du frågat din veterinär om medecinen tildren????

Nope, har inte frågat min vet. om Tildren. Varför skulle jag ha gjort det? Vad gör den medicinen?

Sen ang. pålagringarna och röntgenbilderna så har jag frågat min vet. om detta 3 gånger. Även kirurgen som kollar röntgenbilder väldigt ofta har kollat på dem förutom min vet. Han sa, enligt henne (nu senast) att allt såg bra ut! Hör och häpna, dessa bilder togs innan behandlingarna för kotledsinflammation och inflammation i tibiotarsalleden gjordes! Varför behandlades han om bilderna såg bra ut?

Första besöket vi gjorde på kliniken, då bilderna togs, sa vet. att han hade lite pålagringar i hasen. Men nu ser han tydligen helt bra ut!? Konstigt tycker jag. Eftersom att samma bilder såg bra ut för bara någon dag sedan och då hade han inga pålagringar!

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
676
Hästvård Är det någon som haft en häst med liknande skada. Hur gick det i så fall för den och hur lång tid innan den blev bra. Är vår första egna...
Svar
9
· Visningar
1 297
Senast: annikarun
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 958
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd