Kronisk fång

Ajda

Trådstartare
Shettisen fick fång i mitten av juli. Behandling blev nåt medel (kommer inte ihåg vad det heter) i pulverform som man blandade ut med filmjölk tex. Minimal hage. Hon blev piggare efter ca 2-3 veckor.

Nu har hon varit stapplig senaste tiden. Hängig. Ömmat på grusväg. Dock ingen förhöjd puls i kotan eller svårigheter att vända sig. Kan tillägga att hon fått stå i en stor hage med de andra hästarna, fast i den hagen finns det bara buskar ungefär. Gräset är nrgnagt intil backen.
Iallafall så tog vi ut veterinären idag för att få reda på o det var fång igen eller om hon fått någon annan infektion i kroppen.

Vet. kände med visittången och hon ömmade då rejält!
Svaret lät då: Kronisk fång.
Fick nytt medel mot inflammation + smärtstillande.Det var i flytande form och började på M vet jag, i(har det i stallet),.

Nu ska hon få behandling med det i 10 dagar sen ska vi höra av oss om det inte hjälpt. Hard et inte det så ska vet höja dosen.
Ev sa hon att vi måste sätta på nån form av sko/sula på hovarna om det inte har hjälpt.

Är det nån mer här som har fått e häst emd kronsik fång? Hur klarar den sig?

Sv: Kronisk fång

en kompis fick den diagnosen på sin ponny. Vet tyckte att ponnyn skulle avlivas men ägarna vill ge henne en månad till, ett år senare kunde hästen gå på bete igen (dock magert)...

en häst med kronisk fång kan med ganska stor framgång behandlas genom skoning..detta förutsätter ju att det inte är för svår hovbensrotation. Tvärtåad ringsko med tåsidokappor med sulor eller PG sägs vara bäst....*om någon annan har hört nyare behandlingar ang skor så säg till*

Har du röntgat din häst något ??

Nej, vet sa att först ska vi prova den här behandlingen. Hjälper inte den ska vi höja dosen. Hjälper inte det heller så ska vi röntga.

Min häst har haft fång med hovbensrotation, han har blivit verkat och skodd med bakofram skor enligt strömsholsmetoden, i dag är hovbenet tillbaka där där det skall vara. I dag syns det inte att han har haft hovbensrotation.

Ta kontakt med en hovslagare som kan verka och sko en fång häst

Kan det vara Metacam du fått, flytande som ges med en lila spruta? Metacam fungerade inte på min häst när hon fick fång. Ta ut hovis o verka tån kort o åk till klinik o röntga.

Ja det var Metacam.

Vill nog göra som vet sagt att vänta i 10 dagar nu.

Min shettis fick fång i januari 2006. Hovbensrotation, hovbenssänkning och hela paketet. Vi åkte till ATG med henne 2 ggr och sedan blev vi skickade till Ultuna där hon fick stå 3 dagar för vård, vi hade tidigare gett henne Fenylbutazon sedan första ATG-besöket. Efter mycket om och men, så blev hon frisk. Jag var på väg att ta bort henne, men glömde ringa veterinären och tur var det för dagen efter blev allt bättre. =) I juni reds hon normalt och hon hopptävlade i juli och har sedan dess har inte fått något återfall.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett islandssto på 10 år som fick fångkänning igår. Enda symptom var puls över kotan och lite varma hovar. Kändes i båda...
Svar
14
· Visningar
1 921
Senast: Amk
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 771
Senast: Efwa
·
Hästvård I fredags kl 8.00 skildes mina och Mistys vägar, vår resa är slut:cry: Hon var stel och stapplig på väg in från hagen förra onsdagen...
2
Svar
26
· Visningar
3 267
Senast: WalkOnWater
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 841
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka