Kronisk fång (snälla hjälp) Långt

_Runaway_

Trådstartare
Hästen har då konstaterad (av hovslagare) kronisk fång. Han rådde mig att ringa veterinären och be att få fortsätta med smärtstillande/antiinflammatorisk medicin. Det ska jag göra, men jag har annan fråga till er.
Hur ser framtiden ut för en häst som gått med (tydligen :crazy: ) fång i tre veckor, INGEN har kunnat tro att det var fång, inte ens Vet. Veterinären har ordinerat Metacam samt vanlig utevistelse (gräshage hela dagarna..) Sen tog hovslagare nummer ett och sa att han misstänkte fång. Sa att vi skulle rådfråga veterinären att åka och röntga hästen. Vet, sa dock att han inte alls trodde det var fång. Han såg inga tecken på det då det från början såg ut som en hälta vänster bak sam stelhet i båda bakbenen. Nåväl, vi avvaktar med klinikbesök. Hästen (som vid det laget fått alla skor ryckta för att utesluta sömtryck) får gå i en liten sjukhage. Där var "gräsmattegräs", som snart var nerbetat och obefintligt. Fick äta hö, nästan fri tillgång. Förra årets skörd, och då ett lågt proteinvärde. Men då hästen inte alls ville stå i den lilla hagen släpptes han i stora beteshagen igen. Vet. kom ut i går (fredag) för återbesök. Urdrag från anamnes han skrev:
Initialt 1.5grad halt i skritt på rakt spår, grusunderlag, vänster bak. Märkbart stel, även höger bak. ~3 grad halt i trav på rakt spår, lågt böjprov. Högt böjprov: 3.5grader halt.
Gav oss rådet att efter dagens skoning se själva om det blev bättre. Annars åka på röntgen/klinikbesök.
Ja idag kom hovslagaren och skodde. Han så direkt när hästen gick ur boxen att aj aj, det gjorde ont i alla fötter :crazy: Mycket riktigt, hästen visade tydligt att det gjorde ont att bli spikad i fötterna. Hpovsl. sa att han till 99% är säker på att det är fång. och eftersom fång tydligen blir kronik efter 48timmar så har han kronisk fång..
Hur pass bra kan han bli? (Ja jag ska ringa veterinär). Hur bra kan en häst med kr. fång funka?

Så jättetacksam för svar :cry:
 
Sv: Kronisk fång (snälla hjälp) Långt

Vad ska man säga, fång är ju i stort sett alltid kronisk, i den förstånd att det som går söder i hoven, det går sönder... Och har hästen en gång haft fång så får den det lätt igen...

Som jag svarade i ett av dina andra inlägg, så började min hästs fång också på bakbenen. det är ovanligt, men det händer. Han blev "bra" i den förstånd att det gick över och slutade göra ont, men hans hovar är känsligare än förr. Att ta av skorna är egt inte särskilt smart, bättre att lägga på sjukbeslag.

Min häst går numera med Boa boots och det funkar jättebra. Han är pensionär pga ledproblem och ålder, men han äter vanlig mat. Dock får han inte gå på bete, får bara äta lite gräs när jag är ute och går med honom.

Vi röntgade aldrig, eftersom han blev bra och ändå inte skulle tränas mer, men jag skulle absolut råda dig till att röntga, det är omöjligt att säga om/när din häst blir återställd utan att veta hur mkt hovbenet sjunkit/roterat.
 
Sv: Kronisk fång (snälla hjälp) Långt

Åk så fort du kan och röntga hovarna på din häst så att du får veta hur stor skada det blivit i hovarna. Dessa röntgenbilder behöver sedan din hovslagare se! Kan inte nog betona hur viktigt det är att ha en duktig hovslagare.

Min häst med kronisk fång kunde tränas och tävlas under flera år. Det var dock mycket jobb med att hålla henne symptomfri :crazy:

Jag hoppas det går bra med din häst!
 
Sv: Kronisk fång (snälla hjälp) Långt

Det finns ingen egentlig definition för vad som menas med kroniskt fån o definitivt bingen 48 timmars gräns. Själv brukar jag kalla det för kroniskt när lägesförändringar o skador har gett en deformation av hoven eller när fånganfall återkommer regelbundet. Oftast undviker jag uttrycket.
PL
 
Sv: Kronisk fång (snälla hjälp) Långt

okej, tack för alla svar. Vi tänkte ringa Strömsholm imorgon bitti eller ikväll för att se när de har närmsta möjliga tid.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
895
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 953
Senast: Freazer
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 144
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 741
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp