Kronisk bronkit....hur gör ni?

stallhh

Trådstartare
Har en häst som fick konstaterat kronisk bronkit på ATG klinik 2003, kunde då längre inte använda henne inom hoppningen som vi höll på med,utan hon behandlades med medicin och just då var hon ju bättre,men man går ju inte tävla om man ger medicin...så vi tog föl på henne då hon ändå var 16 år och veterinären sa att de inte kan säga om det går att börja tävla igen el inte. har efter fölet 2004 ridit väldigt sporadiskt i skogen mestadels ,och under de sen 2 åren ngn gång i veckan pga hennes ålder och stelhet... förra året märkte vi av att hon hostade rejält,så då ringde vi en veterinär som skrev ut slemlösande,som fungerade! detta året skriver de inte ut utan att undersöka hästen...trots att det är konstaterat att hästen har kronisk bronkit.... är det kroniskt så är det ju...och eftersom den är gammal, 21 år och knappt rids så tycker vi det är onödigt att utsätta en lättstressad häst med att åka och undersöka 7 mil bort för att ytterligare EN gång till få samma prognos. Det enda vi vill är att nderlätta för hästen så den slipper slemhostan och kan andas.... inte behöva åka och undersöka på klinik varje år för att få medicin utskrivet. Hur behandlar ni Era hästar som har detta besvär om ni inte ger dom medicin förstås?? har hört att det finns en massa naturläkemedel....ngt som fungerat för er?? ge gärna tips!!!

Sv: Kronisk bronkit....hur gör ni?

Mitt gamla halvblodssto hade kronisk bronkit, hon stod i utebox och vid behov skrev distriktarn ut bisolvon åt henne. Nu hade hon väldigt lite problem av sin bronkit, mkt möjligt det berodde på att hon stod ute.
Men inte behöver du åka till vet med henne, ring ut en vet i stället, och se till att du etablerar bra kontakt så du bara kan ringa sen vid behov av medicin.

Lycka till :)

vi har hästarna i ett stall utan höloft,så det är öppet upp till nocken...n'stan som utestall. Den vet som skrivit ut recept tidigare sa idag att INGEN får skriva ut recept på ngt utan att kontrollera hästen...gällde även avmaskningsmedel..... det blir en dyr historia för att man vill kunna ha kvar sin gamla häst om man ska behöva åka och kolla den på klinik el ta ut veterinär varje gång de ska skriva ut recept.... det blir ett par tusen per år för att få lite hjälp med slemhostan.... finns ju mängde av produkter på nätet mot just slemhosta,men frågan är vilka som fungerar och som man ska köpa???

Jag tro det dels är lite individuellt så man får prova sig fram, men för min förra häst fungerade alger bra. Sök på carrageen eller kolla på alg-Börjes hemsida så ser du mer. Det fungerade mot hans stela leder också.

Jag hade en foderponny med kronisk bronkit som var symptomfri när han fick äta alger.

Har beställt alger nu så får vi se om det fungerar!! tack för tipsen

Lycka till!

Det är lite äckligt att hålla på med och kokar lätt över, och sen fick jag finhcka gelen och blanda med betfor för att få i honom, men det gick. Och det var en invänjningsperiod minns jag, så första två veckorna blev han faktiskt sämre, men sen vände det och hostan försvann helt.

Tråkig.
Min erfarenhet är att man kan inte göra mycket åt kronisk bronkit, hade två stycken, far o son, körd med slemlösning men det kom alltid tillbaka så fört det bli fuktig väder. Sonens bronkit gick över till kvickdrag och jag fick ta bort han. Han hade en 1/2 syster som fick bronkit oxå som dom tog bort.
Har igen belägg, men jag är misstänksom det kan vara arvslig.
Det är igen rålig alls, du för sitta ner med din vetrenär och disskutera vad är bäst för hästen.
Sorry
Az

... inte behöva åka och undersöka på klinik varje år för att få medicin utskrivet.

Måste ni åka iväg då? Har ni ingen distriktare eller lokal veterinär som gör hembesök?

Min bronkithäst blir bättre av daglig motion, så fort han vilar blir han sämre. När han har sina sämsta perioder får ban acetylcystein (slemlösande). Han har också fått Breathe Free från Dodson & Horrell, fungerar kanon men är lite dyrare.

*kl*

Min bronkit häst har blivit sämre de sista veckorna, och hostar väldigt mycket jämfört med vad hon brukar göra. Jag har medicin utskriven till henne, både pulmicort och ventoline. Men tro mej, det funkar inte att ge henne det! Hon får fullständig PANIK och blir en helt annan häst, sur och osocial...:cry: Hon är så himla rädd för "puff" ljudet, så det vill jag helst inte utsätta henne för igen. Dessutom vill jag inte henne mediciner om det finns naturliga hjälpmedel, som fungerar MINST lika bra.

Därför undrar jag lite om de här algerna...
Ger ni dom hela tiden? Läste lite på Alg-börje, där det stod att efter 4-6 veckor går de flesta över till Alg-Börjes fodertillskott. Men det kanske inte gäller när man ska använda det till sina bronkisar?
Hur har ni gjort? Förstår såklart att det är skillnad från häst till häst men...
Tacksam för lite hjälp :)

vi har hästarna i ett stall utan höloft,så det är öppet upp till nocken...n'stan som utestall. Den vet som skrivit ut recept tidigare sa idag att INGEN får skriva ut recept på ngt utan att kontrollera hästen...gällde även avmaskningsmedel..... det blir en dyr historia för att man vill kunna ha kvar sin gamla häst om man ska behöva åka och kolla den på klinik el ta ut veterinär varje gång de ska skriva ut recept.... det blir ett par tusen per år för att få lite hjälp med slemhostan.... finns ju mängde av produkter på nätet mot just slemhosta,men frågan är vilka som fungerar och som man ska köpa???

Nej, det stämmer inte. Om den som skriver ut receptet har undersökt hästen vid ett tidigare tillfälle och konstaterat att den lider av en kronisk sjukdom som kommer att kräva konstant eller periodvis medicinering så är det helt ok att ringa in ett recept. Detta gäller t ex hosthästar, hundar med sköldkörtelproblem, diabetiker osv.

Sedan måste förstås detta skötas; de flesta sjukdomar kräver att man gör uppföljande undersökningar med jämna mellanrum. Provtagning för att de att dosen är korrekt eller, som i det här fallet, en ny bedömning så att veterinären inte år efter år skriver ut medicin till en häst som kanske är så dålig att den bör dömas ut eller ges kompletterande vård.

Vad gäller avmaskningsmedel behövs inte heller en undersökning av hästen, men rekommendationen är att veterinären kollar ett träckprovsresultat och skriver ut preparat efter det. Så ta ett pro, ring vetten och diskutera!

Rent generellt bör man under inga omständigheter ersätta fungerande mediciner med hemmakurer eller örter. Man kan testa sig fram, men när hästen är dålig ska den ha vård.

Skulle ni neka ett astmasjukt barn spray för att det känns naturligare med alger på gröten? Nej, knappast. Inflammationen i luftvägarna hålls igång och orsakar kedjereaktioner som gör läget än värre. Risken för bestående skador som t ex emfysem (kvickdrag) ökar om hästen får gå med obehandlade symptom.

Alltså - medicinera! Testa ev ngt tillskott (det gör ju vi människor hela tiden), men under samtidig medicinering och kolla med er veterinär att örtpreparatet inte interagerar med medicinen och ställer till elände. När hästen är symptomfri kan man trappa ner medicineringen och se hur det fungerar. Om tillskottet, örten eller algen hjälper hästen att hålla sig symptomfri är det förstås skitbra.

Glöm inte heller att nummer 1 för bronkithästen är miljöförändringar, hygieniskt strö och foder.

Och ifråga om kortison - fångrisk i all ära, men en häst med astmatiska besvär ska behandlas eller avilvas. Inte tvingas gå tungandad med dålig syresättning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 801
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård För ca 4 år sedan blev min då 7 åriga Nelly diagnostiserad med "kronisk kolik". Detta efter att veterinären blivit kallad i snitt en...
Svar
17
· Visningar
2 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka