Krokiga haser??? Någon som är duktig på benställning?

CallMeAce

Trådstartare
Moderator får flytta om jag satt denna fel. Efter att ha studerat min häst har jag kommit fram till att hon kanske har lite krokiga haser (?) Någon som är duktig på att se sånt dära med benställningar får gärna kommentera. Läste nämligen i nya Ridsport om krokiga haser och att det verkligen inte var bra för hållbarheten. Blev nu orolig eftersom jag ska ha och har min häst till hoppning. Nu ligger vi bara på höjder upp till 90 cm då hon är 6 år och är tagen sent pga föl, men kommer hon inte hålla för att hoppa???

Min hovslagare sa att hon har understuckna trakter och att det är därför hon står under sig med bakbenen. Kan det vara så att det är det som är problemet och att hon kommer bättra benställningen med bättre skoning? Eller beror det på varandra?

Någon som kan komma med något klokt svar eller någon idé?
Vill även veta vad jag kan göra för henne om det nu är så att hon har krokiga haser, eller har jag bara inbillat mig? jag är ganska bra på det :D. Veterinären sa inget om detta på besiktningen, jag köpte henne i september 2006.

Bilder:
Här står hon ändå ganska bra....
uppstallda.jpg

vi.jpg

Så här står hon ganska ofta. Under sig liksom.
sta.jpg

bry er inte om mig som sitter på för övrigt. Jag hade inga bättre bilder som var från sidan

Sv: Krokiga haser??? Någon som är duktig på benställning?

Din häst är snarare rakhasig, skulle jag vilja påstå.

Håller med f.g!

Tror på din hovslagares ord.

Senast ändrad:

jaså? oj, raka motsatsen :D
men när hon står vanligt, tex i gången som sluttar skenbenen framåt liksom. Equiterapeuten sa också att hon har understuckna trakter men att det skulle fixa till sig efter två skoningar, men det sa hon i september och det har liksom inteblivit bättre. Därför tänkte jag att det kanske var krokiga haser hon hade....

jaså? oj, raka motsatsen :D
men när hon står vanligt, tex i gången som sluttar skenbenen framåt liksom. Equiterapeuten sa också att hon har understuckna trakter men att det skulle fixa till sig efter två skoningar, men det sa hon i september och det har liksom inteblivit bättre. Därför tänkte jag att det kanske var krokiga haser hon hade....

Har du sagt till hovslagaren då :D

Sådär stod en häst i stallet, hon böt hovslagare och nu står han inte så längre.

Nja rakhasig är den inte
här har du en rakhasig häst
459805.jpg

Svårt att se på bilderna du lagt upp men den ser mer normal ut tycker jag

Om du kan "stretcha" bakbenet rakt bak och benet blir helt rakt är den rakhasig, en krokhasig häst får du inte alls ut linjen på. Den förblir "krokig"

Jag får inte ut hennes bakben ordentligt när jag stretchar tror jag, men jag har mest stretchat bakåt nedåt, inte testat att dra uuut benet ordentligt kanske...
Men sen vet jag inte hur mycket rakt bakåt du menar att man ska kunna stretcha?

Då är hon väl krokhasig då :( Men är det troligt att hon inte kommer hålla för högre höjder då? ET trodde inte att hon skulle kunna hoppa de högsta höjderna pga hur hon ser ut i länden men jag har väl för avsikt att komma upp på 1,20-1,30 kanske.....så småningom om det går.

Jag har precis bytt hovslagare så jag får väl se om hon stå bättre sen :)

Jag menar att hasvinkeln blir HELT rak på en rakhasig häst, ingen vinkel alls, din häst ser normal ut.....den ser inte krokhasig ut, en rakhasig häst är ju heller inte "normal"...men min var duktig ändå :love:

Jaha då förstår ja bättre :D tack!
fast jag tycker hon är mer krokig än de övriga hästarna i stallet för hon står mer under sig med bakbenen men det kanske beror på något annat eller så är det inte så mycket som jag tror....

Ja dom behöver ju inte vara krokhasiga för att dom står under sig, det kan dom göra av många olika anledningar, ska se om jag kan hitta nån bild på en krokhasig häst

Vinglig fölis? ;)

Vad finns det för andra anledningar till att dom står under sig då? Förutom understuckna trakter...

Dom kan ha ont i ryggen, ont i bakknäna, haserna, dom kan ha ont fram nånstans så dom tar mest tyngd på bakbenen... t ex

Jag tycker det är så svårt att veta om hästen har ont någonstans när det endast finns "diffusa" symtom.... Hon vilar bakbenen väldigt mycket. Enligt Equiterapeuten kunde det vara att hon ser ut som hon gör i länden, hon har nämligen lite karprygg där. Hon sa att det behöver inte vara att hon just har ont utan mest att det blir lättast för henne att vila bakbenen mycket. Hon har även svårt att få in bakbenen under sig i ridning och har ingen fin trav, den är kort och markbunden.

kl karpryggen kan komma av tex problem i bakknäna- inte alls ovanligt

Vad för slags problem sulle det kunna vara? Då menar du alltså knäna inte haserna va?

Vid oktober så kollade även en kiropraktor genom henne och han hittade inget...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 167
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 305
Senast: Magiana
·
Hästvård Min lilla shettis har en rätt stor sårskada på insidan av hasen, ganska långt ner på hasen. Den är ett par veckor gammal, hon har varit...
Svar
19
· Visningar
3 191
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
553
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka