Krock med häst

Själv när jag var aktiv med häst har jag hört så otroligt många korkade saker att jag hoppas för framtiden att lagarna blir något ändrade så att liite mer krav ställs på den som tar ut häst i trafik framförallt. Det är inga små djur man håller på med som vid händelse av oaktsamhet eller slarv kan orsaka stor skada
Gör man korkade saker kan man betala en slant men om man är helt oskyldig och hästen blir provocerad av hetsande bilister kan de gott betala sin lagning själv. Parkerar man där hästarna ska gå eller befinna sig får man skylla sig själv.
 
Själv när jag var aktiv med häst har jag hört så otroligt många korkade saker att jag hoppas för framtiden att lagarna blir något ändrade så att liite mer krav ställs på den som tar ut häst i trafik framförallt. Det är inga små djur man håller på med som vid händelse av oaktsamhet eller slarv kan orsaka stor skada

Men det är ändå flyktdjur och jag kan nog i samma mening som du skriver detta skriva att den som färdas i trafiken och möter en häst på vägen (dit man ju för övrigt är förpassad som både ryttare och kusk) så kan man ju ta det lugnt och inte köra om med möte och köra om i enorm hastighet.

Jag kan tycka det i framtiden kan ställas liite mer krav på bilisterna eftersom det är stora djur man, som du sa, håller på med.

Sedan ska man ju också vara medveten om att de där korkade sakerna ju KAN uppstå med vilken trafiksäker häst som helst.

När det gäller fallet som TS tar upp så kan det ju var mitt ute i skogen som saker hänt. Kanske gris eller älg skrämt hästen? DEt behöver ju inte vara kuskens/ryttarens fel, eller hästens.

Toleransen för ett stort flyktdjur är knapphändig och de flesta bilförare vet inte ens om att vi SKA vara ute på bilvägarna och verkar vilja hämnas där och då.
 
Men det är ändå flyktdjur och jag kan nog i samma mening som du skriver detta skriva att den som färdas i trafiken och möter en häst på vägen (dit man ju för övrigt är förpassad som både ryttare och kusk) så kan man ju ta det lugnt och inte köra om med möte och köra om i enorm hastighet.

Jag kan tycka det i framtiden kan ställas liite mer krav på bilisterna eftersom det är stora djur man, som du sa, håller på med.

Sedan ska man ju också vara medveten om att de där korkade sakerna ju KAN uppstå med vilken trafiksäker häst som helst.

När det gäller fallet som TS tar upp så kan det ju var mitt ute i skogen som saker hänt. Kanske gris eller älg skrämt hästen? DEt behöver ju inte vara kuskens/ryttarens fel, eller hästens.

Toleransen för ett stort flyktdjur är knapphändig och de flesta bilförare vet inte ens om att vi SKA vara ute på bilvägarna och verkar vilja hämnas där och då.

Toleransnivån kan sänkas också pga ryttare som beter sig som jag vet inte vad , så för mig är det inte alls givet att enbart bilist är ensam ansvarig..eller att omgivningen öht ska förväntas visa så stor hänsyn när det finns de till häst som inte gör det.
Jag förstår bilisters irritation faktiskt många gånger, tyvärr.

Finns massor av dumma saker jag sett. Värst är nog folk som rider ut på hästar som sprattlar överallt och åt allting kan jag tycka som varit hästmänniska länge. (ge tusan i att ha dessa i trafik, hem å träna tolerans och miljö)
 
Hästägaren kanske ligger skadad nånstans så det är därför det inte går att få kontakt. Mobilen kan ha fått ett slag så den inte fungerar.
 
Toleransnivån kan sänkas också pga ryttare som beter sig som jag vet inte vad , så för mig är det inte alls givet att enbart bilist är ensam ansvarig..eller att omgivningen öht ska förväntas visa så stor hänsyn när det finns de till häst som inte gör det.
Jag förstår bilisters irritation faktiskt många gånger, tyvärr.

Finns massor av dumma saker jag sett. Värst är nog folk som rider ut på hästar som sprattlar överallt och åt allting kan jag tycka som varit hästmänniska länge. (ge tusan i att ha dessa i trafik, hem å träna tolerans och miljö)

Fast i trafiken SKA man visa tolerans, det är en av förutsättningarna att vistas i trafiken. Ett djur är oberäknerligt och ett djur som tränats kan ju helt plötsligt ändå bete sig som skit om något händer.

Jag träffar många hästar i trafiken och alla har varit lugna och fina men jag som bilist MÅSTE förstå att de är lika oberäknerliga som en älg, eller katt som helt plötsligt far över vägen i ett sprattlande mönster.

Sedan blir det ju moment 22 om man ska träna hästen för trafik men inte får vara i trafiken. Var ska man träna trafik då? Att träna på hundar hjälper inte i trafiken liksom.
 
Vi hade ett barn som cyklade rätt in i vår bil, vi såg honom i god tid och stod stilla men han såg inte oss utan cyklade i full fart rätt in i vår bil så det blev lite skrap o ngn liten buckla.

Det var vår försäkring som fick ta det. Men föräldrarna var schysta och betalade halva självrisken.
Gissar att det är samma sak som gäller om det är en häst då bilisten alltid är ansvarig
 
Toleransnivån kan sänkas också pga ryttare som beter sig som jag vet inte vad , så för mig är det inte alls givet att enbart bilist är ensam ansvarig..eller att omgivningen öht ska förväntas visa så stor hänsyn när det finns de till häst som inte gör det.
Jag förstår bilisters irritation faktiskt många gånger, tyvärr.

Finns massor av dumma saker jag sett. Värst är nog folk som rider ut på hästar som sprattlar överallt och åt allting kan jag tycka som varit hästmänniska länge. (ge tusan i att ha dessa i trafik, hem å träna tolerans och miljö)

Ja visst ska man som hästägare/ryttare bete sig klokt och försiktigt och göra det man kan för att det inte ska uppstå problem.

Men nu är tack och lov lagarna sådana att ryttare och/eller häst+vagn räknas som fordon och ska/får vistas på vägen.
Precis som med fotgängare och cyklister räknas hästekipaget som "oskyddat" vilket gör att största ansvaret för att det ska gå bra, läggs på bilisten som är "skyddad".
En bilförare är ALLTID skyldig att hålla sådan fart att man kan stanna vid oväntad händelse, exempelvis problem med häst.
Hästen ser man ju som regel i god tid när man kör, och bör då sakta ner om situationen verkar det minsta osäker. Allt enligt lag.

Men nej, det betyder självklart inte att hästägaren får bete sig hur som helst.
Det är dock inte så enkelt att signalera till bilister.
Där jag bor är de flesta "lagom" hänsynsfulla. Någon "glömmer" att lätta på gasen vilket är irriterande.
Ibland är någon av mina hästar orolig och om jag upplever situationen som riskabel brukar jag se till att stanna hästen och kliva av. Jag har en grusväg som jag rider på. Ibland väljer jag att parkera min osäkra häst mitt på grusvägen för att kliva av.
Det skulle kunna uppfattas som en provokation men det är å andra sidan tydligaste möjliga signalen åt bilisten att den måste sakta ner, så jag hinner kravla mig av och kan hålla min möjligen oroliga häst från marken.
Att hålla mig mitt i vägen är mitt mest effektiva sätt att signalera åt bilföraren att inte köra förbi eller mötas där vi befinner oss, så kan jag säkra situationen genom att ta mig av hästen eller ta mig av vägen där sådana möjligheter finns.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 755
Senast: __sofia__
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 557
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 386
Senast: Cornelia
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 996
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp