Trissa

Trådstartare
Lite spinoff på Horsemanship på en kafferast.... Jag letar just nu efter en bra introduktionskurs till NH, en eller två dagar, för min och framförallt mammas räkning. Hon har inte hållt på med hästar på många år, och är lite osäker i hanteringen. Det är en djungel därute, kan jag tala om! ;) Så jag skulle vilja veta hur man sållar? Vad är era kriterier för en bra nh-instruktör och utbildning? (PM:a gärna namn om ni vill, men inte i tråden, tack!)

Sv: Kriterier

Raderat av moderator Anna-Karin.

Tyvärr så har vi blivit mycket restriktivare med länkar sedan du var aktiv sist, "Pollifaxen" annars är du mycket välkommen igen :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Börja med att kolla NNHA:s hemsida!

Problemet är, att det än så länge inte finns någon klassificering eller annan omdömesnivå på dom, som vill lära ut NH. Jag skulle kunna namnge några jag anser bra, och några jag inte rekommenderar, men det vore knappast en objektiv information. Andra kan ha andra åsikter. Dessutom har jag bara upplevt en handfull av alla dessa "NH-tränare" som poppat upp överallt.

Ett gångbart tips är kanske, att i första hand kolla med dom etablerade, dvs dom som funnits med under många år. Antingen var dom bra och har därför överlevt, eller så har dom förhoppningsvis lärt sig under resans gång. Men inte ens det är någon garanti.

Ett annat tips är att undvika dom som "fixar NH-utbildningen" på ett par dagar. Kika hellre på dom som totalt har flera dagars teori och flera dagars praktik.
Enligt min uppfattning behövs minst tre dagars teori för att få den grund som behövs, för att sedan kunna tillgodogöra sig praktiken. Det är ju ingen större mening med att börja "NH-jobba", om man inte förstår varför man gör det man gör, vad man vill uppnå och hur!

LIA

det är väl som alla andra tränare. En del kan verkligen dressyr, dvs de utövar det för hästens skull. Andra har bara snappat upp metoder för snabba resultat, utan kunskap om hur hästen fungerar. (likadant med hoppning, western etc)

Om du känner dig osäker om vem du ska välja, så ställ mycket frågor och kolla igenom svaren. Verkar tränaren vettig, känns det bra i ditt hjärta? Har tränaren en hästsyn som verkar bra, utgår h*n från hästens beteenden i träningen, eller verkar det vara mer byggt på hur människan fungerar?

Visst har alla personliga åsikter om vad som är bra eller dåligt, men egentligen ska den frågan gå till hästarna. Kan tränaren anpassa sig till olika individer, eller är det bara en metod rakt över?

Hej raring! Rekommenderade dig via länk men den snippades.....man fick inte göra så numera sas det.

Pollifaxen skrev:
Hej raring! Rekommenderade dig via länk men den snippades.....man fick inte göra så numera sas det.
Skicka ett privat pm istället :idea: ......

Leta efter en bra tränare. Det behöver inte alltid kallas NH för att vara bra. Det är nästan bättre att hitta en tränare som vet vet vad han/hon gör istället för ett egetutnämnt "NH-proffs". :cool:

Leta efter en bra tränare. Det behöver inte alltid kallas NH för att vara bra.
Om man nu vill lära sig om NH, ska man välja t ex en hopptränare då istället? :confused:
Frågan gällde ju NH-instruktörer och ställs på NH-forumet!

Det är nästan bättre att hitta en tränare som vet vet vad han/hon gör istället för ett egetutnämnt "NH-proffs".
Så "NH-proffs" vet inte vad dom gör?

Att mana till en viss försiktighet och noggrannhet är en sak, att rakt av såga en filosofi och dess utövare, är en annan.

LIA

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 139
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Kropp & Själ Behöver lite råd från er.. Jag och min särbo har varit tillsammans i ca 4 år. Han bor i en hyresrätt och jag bor i en Bostadsrätt (en...
2
Svar
22
· Visningar
2 703
Senast: Mabuse
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 379
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar