Krishjälp för förälder?

Countrystyle

Trådstartare
Kan ni hjälpa oss? Min sambo har 4 barn varav 3 vuxna och en 12-åring sen ett tidigare förhållande. De har left separerade i5 år och skiljdes förra våren och jag och min sambo blev ett par i samma veva somskillsmässan. Barnen, sombarasett mig en gång, har bestämt sig för att inte acceptera mig och hans ex fru är extremt hatisk och gör sitt bästa för att förstöra för oss och använder dotternsom vapen. Nu vill 13-åringen inte längre träffa sin pappa vilket han tar väldigt hårt. Läget är akut. Finns det nån instans dit han kan vända sig för att få råd och hjälp i sin situation?

Kan ni hjälpa oss? Min sambo har 4 barn varav 3 vuxna och en 12-åring sen ett tidigare förhållande. De har left separerade i5 år och skiljdes förra våren och jag och min sambo blev ett par i samma veva somskillsmässan. Barnen, sombarasett mig en gång, har bestämt sig för att inte acceptera mig och hans ex fru är extremt hatisk och gör sitt bästa för att förstöra för oss och använder dotternsom vapen. Nu vill 13-åringen inte längre träffa sin pappa vilket han tar väldigt hårt. Läget är akut. Finns det nån instans dit han kan vända sig för att få råd och hjälp i sin situation?

Kommunen har familjerådgivning.
Handlar det om vårdnad/boende är det socialen han ska vända sig till.

Kolla om kommunen har någon verksamhet typ "Familjehus" eller liknande. " Vår" sån verksamhet ligger under Socialtjänstens utförarenhet och man kan få hjälp där både via bistånd och service (vilket där innebär begränsat antal samtal, man söker själv och det registreras inte).

Många kommuners socialtjänst har familjeterapeuter etc, de brukar finnas på enheter som heter resursteamet och liknande. De kan hjälpa till med allt från familjebehandling till rådgivning via telefon om hur man kan hantera olika situationer som kan uppstå i en familj.

Många kommuner har så att man har rätt till några besök hos dem utan att fått det beviljat som insats från socialtjänsten, och om det behövs fler kan man ansöka om fortsatt kontakt hos socialtjänsten.

Familjerådgivning är inte det rätta för den här typen av situationer, den fokuserar mest på de vuxnas parrelation.

Om båda parterna har en vilja att få ett fungerande samarbete kan man få samarbetssamtal via familjerätten, de fokuserar på föräldrarollen.

Liknande trådar

Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka