Kris: katt kräks allt!

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Linse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 380
L

Linse

Hej! Hoppas det finns nån här som kan hjälpa mig - oss! Har en liten perser-hona som tidigare denna veckan började kräkas...tänkte inte så mycket över det - det händer ju ibland! Men nu kräks hon av allt; även fil-mjölk som jag har fått tips om förut - (och kokt fisk och ris, som jag fick tips om från veterinären). Jag är riktig orolig! Någon som vet vad jag kan göra?! (ps - jag användte mina sista pengar i dag på att få en tann uttagen på henne...dvs. att jag inte har råd till et veterinärbesök till!! :(

Sv: Kris: katt kräks allt!

Din katt behöver komma till en veterinär omgående.

(ps - jag användte mina sista pengar i dag på att få en tann uttagen på henne...dvs. att jag inte har råd till et veterinärbesök till!!
Var du med katten till veterinär idag???Och sa inte till om kräkningarna??? :confused:

Hon är inte försäkrad antar jag.......
Ledsen att göra dig besviken, men när katten är så pass dålig som du beskriver den så MÅSTE du åka till veterinär. Det är din SKYLDIGHET som kattägare att se till att katten får vård när den behöver det.

En liten parantes är att vissa katter är allergiska mot ris... prova endast kokt torsk tills du får tag på veterinären, men ring och få en tid på en gång. Katten blir snabbt uttorkad.

Pengar eller ej, den måste till veterinär, kräkningarna och att den inte får behållanågonting gör att den snart kommer och bli eller redan är uttorkad.

Så, du måste fixa pengarna någonstans ifrån och ta katten till veterinären. Låna pengar av någon om det behövs!

/Alexandra - som har lagt 3000 kr på ofräsch unghäst och nu ska lägga sin sista små slantar på ett vetbesök för bägge hundarna. Hanen för att dra ut lite mer tänder och tiken för hon inte riktigt känns på topp. Just nu hade jag lite buffertpengar kvar, men när lillvovvan var sjuk (slutade med att hon fick somna in) så var det bara att ringa mamma och be snällt att hon överförde lite pengar åt mig. Om jag INTE visste att om det krisar sig så kan jag låna av mamma eller pappa skulle jag INTE ha djur. Man MÅSTE se till att på ett eller annat sätt hosta upp pengar till veterinär när det krävs, annars ska man INTE ha djur. Alls.

Men måste du betala kontant då ? Ta en räkning, eller så får man låna.

En sak slog mig när jag gick och la mig igår. Började katten kräkas av 'allt' efter den fått tanden utdragen? I så fall - gav du henne kanske mat för tidigt efter narkos??

Fast har den kräkts sedan tidigare i veckan, så.. =/

Mynta2 skrev:
Men måste du betala kontant då ? Ta en räkning, eller så får man låna.

Räkning brukar smådjusklinikerna sällan skriva ut (konstigt nog om man jmf med hästsidan där det nästan alltid faktureras och priserna är många gånger högre). Här ikring finns ingen smådjurklinik som fakturerar. Det ggr jag fått faktura ändå har det varit för att deras dator varit paj, eller så min 'standardklinik' fakturerar om fakturabeloppet är högt och det är sådan tid på dygnet att det inte går att direktreglera.

Men jag har vid två tillfällen kommit i akut utan att ha varken pengar eller kort med mig (var inte hemma när det hände och att åka hemom och hämta plånboken var INTE vad jag prioriterade med en hund som blödde som en stucken gris liksom) och har slitit mitt hår för att få det på räkning, men djurklinikerna har VÄGRAT att skriva faktura.

Hej Alla! Tack för många svar!!
...Paloma (som katten heter) mår oförskämd bra - hon busar och spinner og verkar inte dålig egentligen. Det beror väl på at hon dricker - och kanske behåller något av det hon äter?!
Det är väl klart att jag berättade det här till veterinären i går, Paloma fick även vätska då hon var sövd...men veterinären sa bara det här med att jag skulle prova kokt fisk & ris.
Kanske det kan vara mag-katarr?! Några ideer om det? Hon fick orm-kur för lite över en vecka sen, så det kan inte vara orm. Men hon har gått på Pennicilin i en vecka pga. tanden (började faktisk kräks dagen efter at hon slutade på pennicilin!), kan det vara en reaktion på dét?!
Hmmm...(och jo, jag har redan lånat pengar till veterinärbesöket i går - känner inte så många här i sverige än, så det är svårt att låna flera av andra)

Linse skrev:
Hej Alla! Tack för många svar!!
...Paloma (som katten heter) mår oförskämd bra - hon busar och spinner og verkar inte dålig egentligen. Det beror väl på at hon dricker - och kanske behåller något av det hon äter?!
Det är väl klart att jag berättade det här till veterinären i går, Paloma fick även vätska då hon var sövd...men veterinären sa bara det här med att jag skulle prova kokt fisk & ris.
Kanske det kan vara mag-katarr?! Några ideer om det? Hon fick orm-kur för lite över en vecka sen, så det kan inte vara orm. Men hon har gått på Pennicilin i en vecka pga. tanden (började faktisk kräks dagen efter at hon slutade på pennicilin!), kan det vara en reaktion på dét?!
Hmmm...(och jo, jag har redan lånat pengar till veterinärbesöket i går - känner inte så många här i sverige än, så det är svårt att låna flera av andra)

Okej, nu fattar jag inte så mycket av detta. Katten har alltså gått på penicillin för tanden sedan en vecka tillbaka, och nu när hon slutat på den så kräks hon av allt???? Hade det varit en reaktion på penicillinet så skulle hon reagerat kraftigare mycket tidigare, och inte när hon slutar med det.

Men du var hos veterinären igår med henne och de sövde henne då?? Då har du förmodligen börjat ge henne mat för tidigt innan narkosen gått ur helt??

Du påtalade detta för veterinären igår?? Och h*n rekommenderade fisk och ris??? Detta låter konstigt om katten inte får behålla någon mat, och dessutom är uttorkad (eftersom de gav dropp).

Jag tänker inte spekulera i magkatarr, för jag är ingen veterinär, den frågan får du ställa till en sådan.

Om du varit till veterinär igår med detta problem, så ska det bara vara att ringa vet. igen, och säga att hon är sämre.
Har du inte råd att behandla katten, så har du inte råd att behålla katten i min mening och då är det lika bra att du hittar den ett annat hem eller avlivar den. Tragiskt med sant. Har man inte råd, ska man inte ha djur. :mad:

MIn förra katt hade magkatarr och jag fick medicin till honom. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter men det kostade ca 350 kr. En stor flaska som egentligen är till människor så det blir mycket över när man har behandlat. :crazy:

Egentligen är det inte så konstigt att katten börjar kräkas när penicillinkuren är slut. Antibiotikan dödar ju alla bakterier i magen, även de nyttiga och då kan katten får både kräkningar och diarré.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 824
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 308
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 833
Katthälsa Vi har veterinär tid nästa vecka. Var lite fullbokat den här veckan. Lite bakgrund. Vi har en kastrerad hankatt på sex år hemma. Han...
Svar
15
· Visningar
1 937

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skoning
  • Köpa eller hyra?
  • Hingstvalsfunderingar 2025
Tillbaka