Kreatin till häst

Sv: Kreatin till häst

Vet att det var en artikel publicerad i Ridsport för ett bra tag sedan. Kommer ihåg att resultatet var att man inte kunde bevisa att kreatin hade någon effekt på hästens förmåga att bygga muskler iallafall. Kan försöka leta upp den om du vill?

Ok. Nej, sånt besvär ska du inte behöva göra. Jag har läst att de första preparaten gjorde så att hästen band vatten i muskulaturen och blev tung. Det nya preparatet ska tydligen motverka det så det blir mer effektivt och är omtyckt inom humanidrotten efter vad jag har hört. Minns du möjligtvis om det stod något om effekten på mjölksyreproduktionen?

Nej, det var som sagt ett tag sedan jag läste den och minns inte riktigt. Jag ska se om jag hittar artikeln ikväll, isåfall hör jag av mig!

Nu har jag fått svar från fysiologen på SLU. Man skriver att kreatin har testats på häst och då har man inte kunnat se någon effekt samt att hästen hade svårt att ta upp kreatinet.

Min gamla devis - det finns inga genvägar - verkar hålla än.

Ja då var det som jag kom ihåg då (hittade inte artikeln!) men det är ju bra att ha det bekräftat:)

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: Unafraid
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att öka kunskapen kring hur vanligt det är med så kallade "tysta smittbärare" av EHV-1 ska ett forskarteam provta till synes friska...
Svar
0
· Visningar
55
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 836
Senast: Kajsalisa
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka