Krav på medhjälpare vid klinikbesök?

Sv: Krav på medhjälpare vid klinikbesök?

*KL*

På kliniken hos oss får man bara vara en person med i röntgenrummet, ev. resesällskap får vackert vänta utanför!

ja, precis!
vad ska man vara två för?

Jag tycker alltid att folk generellt är väldigt hjälpsamma när man är på klinik. Alla är ju mer eller mindre sysslolösa när man väntar in sin tur och likaså tacksamma när man själv får hjälp vid behov - så nog hjälps man åt när det behövs!
exakt!
Lasthjälp bör man hålla sig med själv, om man vill komma hem.

Jag har bara en liten fråga ang besök på Ultuna om jag behöver en medhjälpare?

Atg kliniken jag var på tidigare hade ett krav på att ha en medhjälpare.

Jag har ingen som kan följa med mig tyvärr så jag undrar om det blir kaos vid röntgen när ingen kan hålla plåtarna...
Tacksam för svar.
/miagi

Jag förstår inte själva frågan???

Hur törs du transportera din häst helt själv ??? Det kan faktiskt hända oförutsätta saker som kräver en medhjälpare för att lösa problemet.

Det är väl en självklarhet att man aldrig transporterar ett levande djur helt utan hand hjälp, ännu mindre besöker en klinik helt utan :
1.en person som är myndig.
2. en person som inte är gravid.

Lastningshjälp är väl självklart att klinikerna absolut ska vägra att hjälpa till med efter alla tokigheter det kan medföra för enskild tredje part.

Många gånger står personalen på klinikerna förundrade över hur man lyckats lasta hästen för färd till kliniken.

Nej ni,,,, Ni får nog lära Er att ta ansvar för Eran häst och den hantering som krävs både vid lastning och Röntgen, det kan knappast vara klinikens menade yrkesutövande. Tänk så många andra kunder som behöver akut hjälp dom skulle ha kunnat hjälpa under den tiden som ni anser att det är deras skyldighet att ställa upp på ngt som ligger under Erat eget ansvar.

Många här är sig själv närmast vilket inte tyder på god hästhållning utan "modern" hästhållning.

kl
Har aldrig varit med om att någon klinik har krävt medhjälpare. Jag åker alltid själv till kliniken för jag har helt enkelt ingen som har tid att åka med en hel vardag. Ska jag be någon ta ledigt från jobbet för att följa med?

Lastar min häst oproblematiskt helt själv. Har gärna hjälp av någon att ta ner luckan vid urlastning, men då finns det alltid någon av de andra besökarna på kliniken att fråga. Att klinikens personal inte har tid att hjälpa till att lasta har jag full förståelse för. Har man en svårlastad häst kan man naturligtvis inte åka själv.

Ang röntgen har jag då jag var med en kompis på klinik blivit nekad att hjälpa till. Jag erbjöd mig att gå med in för den hästen är inte helt lätt att tas med, men fick till svar att enbart en person fick gå med in. Så där stod jag utanför och hörde hur hästen levde rövare där inne....

Ang att köra häst själv, så vore det naturligtvis bättre att inte vara själv i en situation där en olycka händer. I vissa situationer hade det säkert inte varit fel med fler medhjälpare. Men ska jag köra med bilen full av folk varje gång jag ska någonstans? hade kanske varit bra, men är inte alltid genomförbart.

Jag har bara en liten fråga ang besök på Ultuna om jag behöver en medhjälpare?

Atg kliniken jag var på tidigare hade ett krav på att ha en medhjälpare.

Jag har ingen som kan följa med mig tyvärr så jag undrar om det blir kaos vid röntgen när ingen kan hålla plåtarna...

Har aldrig varit själv på klinik tidigare...

Tacksam för svar.
/miagi

Du e ju med hästen så det ska ju räcka du är ju en medhjälpare till hästen ,, jag har varit själv med min häst både på ulltuna och mälarkliniken och röntgat mm mm o min närvaro har räkt .
dom kanske menar att du inte kan lämpa av hästen där o sen komma tillbaka när dom är klara ??

Hur törs du transportera din häst helt själv ??? Det kan faktiskt hända oförutsätta saker som kräver en medhjälpare för att lösa problemet.

Visst är det bra att vara två vuxna, ej gravida personer när man kör en häst utifall att något oförutsätt händer. Tre är ännu bättre. Fyra är ännu bättre. Fem börjar det bli trångt i bilen, så jag väljer nog att stanna vid fyra. Fast bäst av allt är nog att helt undvika att transportera hästen, då slipper man ta några risker.

Nej, skämt åsido, visst bör man vara två, men jag vågar köra själv rätt ofta och inte är jag särskilt orolig för det. Jag har alltid telefon så jag kan ringa efter hjälp, och annars går det alltid att stoppa en förbipasserande. Risken att det händer något som kräver två hästvana, ej gravida, personer omgående, är ganska liten. Men visst, du kan säker räkna upp ett antal situationer då två hästvana personer skulle behövas. Det kan jag också, men om valet är att ta risken och åka själv någon gång eller att alltid stanna hemma tillhör jag nog ändå de som tror att man måste våga lite ibland. Alla har inte sambo/barn/föräldrar/vänner som alltid är redo att åka med på träningar och liknande.

Många här är sig själv närmast vilket inte tyder på god hästhållning utan "modern" hästhållning.

Jag måste nog påstå att människan alltid varit ganska självisk, så inte vill jag kalla en självisk människa för modern eller ett själviskt beteende från en ryttare för "modern" hästhållning.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 726
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 980
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 772
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka