Krav på medhjälpare vid klinikbesök?

Miagi

Trådstartare
Jag har bara en liten fråga ang besök på Ultuna om jag behöver en medhjälpare?

Atg kliniken jag var på tidigare hade ett krav på att ha en medhjälpare.

Jag har ingen som kan följa med mig tyvärr så jag undrar om det blir kaos vid röntgen när ingen kan hålla plåtarna...

Har aldrig varit själv på klinik tidigare...

Tacksam för svar.
/miagi

Sv: Krav på medhjälpare vid klinikbesök?

Många r sen nu, men då var det muttrigt men okej att inte ha medhjälpare.

Nuvarande klinik ör glada för medhjälpare, men helt okej om man inte har, dock tar de betalt för assistansen då.

Va? tar de betalt om man inte har någon medhjälpare... det var det dummaste jag hört på länge...

De borde ju veta hur många personer det krävs för att röntga en häst och anpassa sin verksamhet till det.

Kan du inte ringa kliniken och fråga, eller är det redan imorgon? Min ATG-klinik kräver inte medhjälpare, men en annan klinik jag var på krävde en medhjälpare över 18 år vid röntgen, så min begränsade erfarenhet är att det varierar. Om de inte har sagt till dig när du bokade att det krävs medhjälpare så gissar jag att de löser det? Den kliniken som krävde medhjälpare sa till vid bokningen vad som gällde.

Va? tar de betalt om man inte har någon medhjälpare... det var det dummaste jag hört på länge...

De borde ju veta hur många personer det krävs för att röntga en häst och anpassa sin verksamhet till det.

Jag ser inget problem alls med att de tar betalt vis assistans. Alt vore ju att ta lika mkt betalt för alla, och ha en assistent som bara har som uppgift att stå och hålla plåtar vid rtg. Som fr rulla tummarna om det inte är några rtgpatienter. Vilket gör det dyrare för alla.

Eller att de som har medhjälpare med sig får det lite billigare, de som behöver medhjälpare, dvs när en djursjukvårdare får gå ifrån sin ordinarie uppgift för att hålla plåtar, de får betala lite mer.

På hemsidan står det att de inte har resurser till lasthjälp. Hur det är med plåthållning vet jag inte men om hästen får lugnande så kan man väl hålla plåten själv. Det brukar jag göra . Men ska de knäppa bilder utan lugnande så kanske det behövs 2 .
Ring och fråga.

Fast jag tycker faktiskt att det är klinikens uppgift att se till att det finns personal för att sköta detta inte kunden.

Nä de sa inget vid tidsbokningen. Men vid atg rabblade det allt om medhjälpare, ålder och ej gravid mm.

Nu är det återbesök så de ska röntga o ja jag når iallfall inte att hålla häst och plåt samtidigt..

Nä det är tisdagmorgon jafg ska dit. Men det blir en körig dag imorgon. Betvivlar att jag har en stund att sitta i telefonkö... Så därför jag frågar här

Äh tar de betalt får de väl det, det täcker väl försäkringen med..?

Lasthjälp kan jag förstå men inte att kunden ska göra arbetet inne på kliniken.

heh förra gången var det tur att jag hade medhjälpare.. Hästen fick mkt liten lugnande dos men reagerade kraftigt så jag ängnade all min kraft att hålla henne vaken o upprätt...:crazy:

Atg vet jag att de gärna vill ha hjälp men ,Ultuna har ju så mycket folk ,det kryllar ju av veterinärpraktikanter och andra.
Men som sagt ring och fråga.

Jag har flertalet gånger varit inne på Ultuna. Medhjälpare har jag mest haft med för min egen skull, utifall man bryter ihop totalt...:crazy:

Senast jag röntgade hästen så var jag inne med honom själv. Hästen fick lugnande och stod helt still, jag höll i plåtarna! Inga problem, så du behöver ingen medhjälpare så länge du kan hålla både plåtar och häst (iaf inte så länge du kan lasta din häst själv..).

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ingen som kan följa med mig tyvärr så jag undrar om det blir kaos vid röntgen när ingen kan hålla plåtarna...

Tacksam för svar.
/miagi

jag va till ulltuna och rönkade en trav häst för två år inga problem och komma och jälpa till glad och trevlig personal,

Tacksam för svar.
/miagi

vid de kanske 30-40 besiktningar på hästar jag varit på ( på slöinge i halland) har det aldrig uppstått en situation där det behövts medhjälpare...
eventuellt vid lastningen därifrån nån gång, men det har aldrig varit några problem.
kanske för att jag varit "proffs" (vad roligt det låter ;)) och välkänd, men som sagt, vet inte riktigt exakt när det skulle behövts assistans.
röntgen utför de alltid med sedering, det är så himla svårt att få den snällaste häst att stå helt still annars, och då står den uppbunden så jag kunnat hålla i plåtarna.
inga andra moment vid besiktning/hältutredning behöver man ju vara fler än två, alltså veterinären och den som håller hästen.
men ring och hör för säkerheten skull om du känner dig osäker!

De tre olika kliniker jag använt har aldrig krävt eller tagit extra betalt vid frånvaro av extra hjälp.
Det har heller aldrig behövts mer än mig själv till hjälp för att hålla häst och plåtar vid röntgen.
Jag har alltid rest själv med hästen, utom vid ett tillfälle under alla år, aldrig känt det som ett problem eller en brist.
Skillnad om man har en svårlastad häst, då behöver man ha hjälp.

Jag åker främst till en större klinik i Skåne, själv. Har aldrig haft med mig någon medhjälpare under mina turer där. Jag har kommit med sto+ föl och genast har det funnits någon till min hjälp, likadant är det inga problem vid röntgen. Jag håller hästen, djursjukvårdare eller liknanade håller plåtarna. (i vissa fall går det ju utan, men jag tycker det är skönt att vara 2) Lastningshjälp när jag har sto+föl är givet.

Jag kräver faktiskt service eftersom jag inte ens får mängdrabatt. :angel:

vad konstigt, jag har varit iväg flera gånger på kliniken här utan medhjälpare utan ett knyst. Vad ska den göra, mer än vara trevligt sällskap?

Jag ska åka själv till ATG i Blge på måndag. Har aldrig åkt själv förut så jag vet inte vad de har för policy där. Jag hoppas det går bra...

På ATG i Borlänge får personalen inte hjälpa till med lastning, men det brukar inte vara några problem att få hjäl av andra kunder.

Jag tycker alltid att folk generellt är väldigt hjälpsamma när man är på klinik. Alla är ju mer eller mindre sysslolösa när man väntar in sin tur och likaså tacksamma när man själv får hjälp vid behov - så nog hjälps man åt när det behövs!

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 726
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 772
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka