Kräsna katter som ruckar på gränserna med ålder ? ;)

mackan

Trådstartare
Har ngn erfarit som rubriken lyder ?
Jag har två katter varav den ena jag haft sen 1 år gammal och nu 12 år . Hittekatt från katthemmet . Den andra har jag haft sen 12 veckor hon är nu åtta .
Hittekatt åt ALLT första året men blev sen kräsen . Den yngre honan har jag tränat redan från början att äta varierat just för att jag vet hur lätt de tenderar bli kräsna - funkade fint flrsta två åren , sen sållades mat alternativ successivt ut och blev smalare och smalare . Det enda de äter sen många år är en viss typ av tonfisk , sitt torrfoder , och möjligtvis lite blöt mat av exklusiv sort (den äldre katten , inte den andra ) .

Nu på äldre dar uppvisar de tendenser att rucka på principerna ? Härom veckan kunde den äldre hanen tänka sig en liten bit köttbulle . Och nu i påsk då jag provade , var bägge positiva till kalkon ?! Har aldrig ngnsin under "kräsen eran" alla dessa år fått annat än äckel- gester när jag erbjudit (de skakar på tassen i avsky när de nosat och drar ) - men nu ??

Någon som erfarit liknande ?
 
Sv: Kräsna katter som ruckar på gränserna med ålder ? ;)

Haha låter lite som vår gamla honkatt :grin:Hon är 10+ och har alltid vart en torrfoders katt, all blöt mat har hon ignorerat spelar ingen roll vilken sort det vart :devil: Men nu sedan vi skaffade en katt till duger helt plötsligt lite allt möjligt åt henne, bland annat köttbitar som hon aldrig rört tidigare. Det är lustiga :rofl:
 
Sv: Kräsna katter som ruckar på gränserna med ålder ? ;)

Japp! Vår 12-åring har enbart ätit torrfoder av ett visst märke, kokt skinka, tonfisk och kattmjölk. Nu har han fått smak för allehanda delikatesser, som potatisgratäng, ostkrokar, chili con carne och hundmat... Och stulet smakar förstås bäst :D Däremot är han trogen sitt enda torrfodermärke fortfarande.
 
Sv: Kräsna katter som ruckar på gränserna med ålder ? ;)

Haha låter lite som vår gamla honkatt :grin:Hon är 10+ och har alltid vart en torrfoders katt, all blöt mat har hon ignorerat spelar ingen roll vilken sort det vart :devil: Men nu sedan vi skaffade en katt till duger helt plötsligt lite allt möjligt åt henne, bland annat köttbitar som hon aldrig rört tidigare. Det är lustiga :rofl:

Säkert konkurrensen som gör sitt :)
 
Sv: Kräsna katter som ruckar på gränserna med ålder ? ;)

Japp, har två 11-åriga katter som levt med varandra sedan de var små, de är Herr och Fru helt enkelt. Minimorsan har alltid enbart ätit torrfoder, aldrig något annat. Minmannen har ätit torrfoder och lite mjukmat, men där har det varit kräset med vad. Nu har Minimorsan börjat äta lite mer av mjukmaten och Minimannen har ballat ur totalt! Han är tokig i ALLT som jag äter. Är jag slarvig med att ta undan tallriken efter att jag ätit så är han där på nolltid och äter upp eventuella rester om jag inte hinner stoppa honom... (Ja, han är värre än mammas hundar). Och förbereder jag kyckling, lax eller skaldjur är han där på en millisekund och klänger och vill ha. Så de har minst sagt vidgat sina vyer så här på äldre dagar!
 
Sv: Kräsna katter som ruckar på gränserna med ålder ? ;)

KL

tack alla för svar! Då låter det ju som "fenomenet" faktiskt förekommer lite här och var. Mycket intressant - ja de är verkligen fascinerande djur :D
 
Sv: Kräsna katter som ruckar på gränserna med ålder ? ;)

Vår katt är typ.. 12 år. (herregud, jag måste kolla upp hur gammal hon faktiskt är. Pinsamt att inte veta ju..)

Hon har alltid varit enormt kräsen och bara ätit ett enda sorts torrfoder.
Sedan fick jag nog och bestämde mig för att hon skulle börja äta blötmat och kanske barf :D
Efter att ha plockat bort torrfodret och bara haft framme bra blötmat, så jodå, hon började äta lite.

Nu senaste dagarna har hon blivit ett riktigt matvrak och idag tänker jag slänga torrfodret som står i skåpet så att inte min mor får för sig att ge det igen till katten.

Mjau blötmat med smak av abborre är hittills storfavoriten. Den med nötfärs (eller vad det nu var) gillade hon också mycket och sedan fick hon smaka kycklinghjärtan som jag köpte till hunden. Hon blev helt galen, för oj vad gott det var :D
 

Liknande trådar

Katthälsa Ursäkta för långt inlägg! Lite bakgrund: Vi adopterade vår (inne)katt från ett katthem han var då fyra år gammal (idag 12 år). Han har...
Svar
0
· Visningar
1 593
Senast: Safir
·
Övr. Katt Vänder mig till de som är insatta i katters sociala relationer och deras signaler sinsemellan. Har 2 katter, en hona 8 år och en hane 12...
Svar
0
· Visningar
1 007
Senast: mackan
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 470
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp