Kräsen hund, vad gör man?

smulan87

Trådstartare
Jag har en dvärgschnauzer (4 år, okastrerad) som är väldigt kräsen eller rent av helt osugen på mat.

Känns som om jag har försökt med allt, -färskmat, alla möjliga dyra som billiga foder (torrt/blötlagt), vanlig husmanskost osv. men inget tycks fungera. Har provat att plocka bort matskålen om han inte äter inom en kvart, även låtit den stå kvar hela dagar. Har gullat, pjoskat, lekt och gjort konster utan resultat, även helt ignorerat honom. Det ända som tycks fungera hyffsat är när han har sällskap av annan hund då det blir lite konkurrans kring maten. Men tiden finns inte för två även om mina föräldrars skäggis varit här på besök en längre tid just pga. matbekymren.

Vi har konstaterat att han förmodligen är känslig för gluten och det var där hela problematiken började då han inte mådde bra och det blev en ond cirkel kring matproceduren.

Jag trodde ett tag att det hade med hormoner att göra då han är okastrerad, men problemet tycks hålla i sig och jag behöver verkligen bryta mönstret då det är en extremt aktiv hund, pigg, glad och frisk (grundligt kollad av veterinär), fin i päls och frisk i mun och tänder.

Alla tips mottages tacksamt!

Sv: Kräsen hund, vad gör man?

Är han inte allt för tunn så skulle jag inte forcera det, utan istället se till att den mat han äter så energi- och näringstät som möjligt genom att ha i laxolja eller ister i maten, och kanske även något vitamin- och mineraltillskott om han får i sig otillräckligt. Äter han märgben? Märgen ju väldigt energirik.

Om han äter träningsgodis när ni tränar så kan du ju passa på att vara extra generös när du belönar honom.

Jag kan tillägga att jag hade en cavalier som matvägrade hela livet. Han åt ur skålen max en gång om dagen oavsett vad vi gjorde, och då bara några kulor. Däremot tog han gärna emot köttbullar och liknande som träningsgodis, så man fick proppa i honom vad man kunde då.

Gillar han köttbullar så kan du göra egna hundköttbullar som är gluten- och lökfria och använda som träningsgodis (stek gärna i ister för smakens skull eller pytsa i lite ister i köttbullssmeten om köttfärsen är mager).

Men om han är alldeles för tunn så behöver du så klart göra något mer. Men vad? Det är ju omöjligt att tvinga en annan varelse att äta och dricka och i det långa loppet så är det nog kontraproduktivt.

Är han för mager? Om inte, varför bry sig?
Låt honom arbeta för maten, dvs kasta ut den på gräsmattan så han får spåra upp den själv.

Iom att han är fin i pälsen, pigg, frisk osv så lär han ju knappast ta nån skada.
Fett foder både smakar bättre och gör att han behöver äta mindre.

Har haft samma problem med min men där hjälpte färskfoder. Han har ätit bravo vilt i runt 2 mån och har inte lämnat nån gång, stor skillnad jämfört med att han bara smååt och kunde matvägra ett dygn eller två innan.
Det som funkade bäst med torrfoder var att låta det stå framme. Han fick 2 ggr/dag och skålen stod kvar tills det var slut.

Detta i kombination med att han verkar kräva en hel del mer än en "normal" dvärgschnauzer, är allergisk och lever ett rätt aktivt liv är väl inte bästa kombon men han har alltid mått bra även om han varit lite tunn. Men det är klart, det är otroligt skönt när hunden verkligen vill äta.

Tillägg: Att arbeta för maten, tex i en pet-flaska, gjorde också att min åt bättre.
Och sluta byta foder, ge husmanskost etc utan håll dig till ett (bra och energirikt) foder.

Senast ändrad:

Jag hade en med samma problem och försökte med "allt". Till slut gav jag upp ställde ut torrfoder av bra kvalitet till honom och lät honom vara. Ibland åt han, ibland inte. Han levde i 16 år och var inte sjuk en dag i sitt liv.

En normal hund svälter inte sig till döds om det finns mat.

Sluta pjoska och låt hunden svälta om maten nu inte duger. Den behöver lära sig vad hunger är. Om du ska ta bort maten direkt han visar ointresse eller ha fri tillgång beror på hund. Vissa vill småplocka, andra behöver verkligen svälta ett tag för att lära sig äta.

Själv skulle jag erbjuda ett kvalitetsfoder en gång om dagen och äts det inte på en gång så åker skålen bort. Den skulle inte få något annat, inte ens belönings-godis. Efter en vecka eller två brukar de flesta fatta att det är slut med a la carte och börja äta. En hund överlever lätt två veckor utan att äta.

Undantaget är mycket magra hundar och växande valpar.

Tack för era svar.

Ja det är väl framförallt jag som mår dåligt av att han inte äter. För nej han är inte mager så det går väl ingen nöd på honom egentligen. Men jag upplever att han mår dåligt när han blir tom i magen, då kräks han och blir därmed ännu mer osugen på mat.

Det spelar ingen roll vad det är för mat egentligen köttbullar är lika ointressant som torrfoder eller färskmat. Därför satsar jag nu helhjärtat på någon lax-variant från Euk**uba, den verkar åtminstonde lite mer intressant än de andra vanliga kycklig- ox- och lamm-varianterna.

Jag får väl helt enkelt sluta tycka synd om och vara orolig och helt sonika vänta ut honom tills han själv tar initiativ. Kanske är det så som någon skrev att han inte behöver så mycket mat då han nu äter fetare mat än tidigare. Han är som sagt inte mager men det skulle inte skada med lite mer hull, och då han är väldigt aktiv så är jag rädd att han tappar om han inte äter. Men samtidigt så är det ju genom aktivitet och stimulering de blir hungriga så det är väl bara att fortsätta som vanligt och en dag kanske han hittar matsuget igen. :laugh:

Tack för era tips och råd! :bow:

Hej jag har en kräsen hund som bara äter frolic.Jag vill gärna ha gälp med vilken mat sort man kan ge.Hon är en snauser och tibitanskpudel och en till jag inte vet vad de är för sårt. vill gärna ha lite tips om mat men kan ge.

En bekant till mig blandar i "nödfall" upp torrfodret med ett rått ägg, och då jäklar slinker all maten ner på en gång vill jag lova! Då jag aldrig haft hund själv har jag ingen aning om hur bra eller dåligt det är att göra så, men hans hund lever, är 13 år gammal och mår bra i alla fall! ;I

Som flera sagt - är den frisk och i gott hull så får den väl gå hungrig. Det är inget fara med det... Servera och låt stå en stund. Äter han inte så bort med skålen och servera igen nästa dag.

Byt till ett bra foder och följ råden ovan. Jag föredrar färskfoder, vill du ha torrt så välj ett med hög kötthalt och lite/inget spannmål.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

Tillbaka