Kräsen hund - Färskfoder?

Lycanthrope

Trådstartare
Min hund är mycket kräsen när det gäller mat.
Behagar det honom inte att äta kan han gå utan hela dagen om det skulle vara så.

Jag funderar på något bra färskfoder, men var hittar man sådant?
Tycker de oftast om det?

Jag försöker blanda torrfoder/burkmat med lite annat gott men det hjälper inte alltid heller.

Sv: Kräsen hund - Färskfoder?

Skulle tipsa om Bravo färskfoder! Min hund kastar i sig det! :bump:
Vi blev tipsade av självaste Anders Hallgren och David Sehlin om det. Det är helfoder som är förpackade som fyrkantiga hamburgare. Mycket drygare också än t.ex. Klassfodret.

Du kan läsa om det här. Står även vart du kan köpa det. :idea:
http://www.bravodjurfoder.se/

Senast ändrad:

Behagar det honom inte att äta kan han gå utan hela dagen om det skulle vara så.

Tycker de oftast om det?

Jag försöker blanda torrfoder/burkmat med lite annat gott men det hjälper inte alltid heller.

Färsk foder är super :D

Dock kräver det att du har en stooor frys.

Jag hade färskfoder till min hund. Han hade en egen sån där stoor frys med sin mat i för det känndes inte så mysigt att ha det i "min" frys.

Det luktar ju lite skummt även om det är fryst lixom.

Jag köpte fodret från Fodax.
Billigt och bra. Hämtade det utanförstan när deras lastbil hade turer förbi här. Bor man nära deras fabrik kan man ocå köpa den direkt på fabriken.

Dom säger att hundrana skall ha väldigt lätt att gå upp lite på maten så man skall ha lite koll men det märkte aldrig jag...

nån som vet om det är någon större skillnad på bravos, klass och primas färskfoder, nyfiken?

försöker sätta mig in i detta med foder och har aldrig använt färskfoder..

Det är ganska stor skillnad på de olika märkena.

Bravo och Nordic är väldigt lika. Bravo är dock den enda som säljer i 150 gramsburgare...smidigt att dosera alltså. Bravo finns även i lammvariant.

Klass är lite gråare i konsistensen, men näringsmässigt likt ovanstående.
Alla dessa tre sorter innehåller ca 40-45% kött.

Priima är ett annat, som innehåller kött från nöt, kyckling och fisk. Köttmängden är 55-60%. Detta ger jag just nu och det är väldigt uppskattat. Dock har jag upptäckt att det ät lite för fett = hunden blir knubbig...

Fodax är det kraftigaste av alla färskfoder. Innehåller hela 94%kött.
Fodax innehåller kött från nöt, kyckling, får och häst....

Alla sorterna finns i olika varianter, med olika energiinnehåll. Endast Bravo och Nordic har light-varianter

Prismässigt ligger nog Bravo och Klass ungefär lika.
Nordic något dyrare.
Priima billigare än dessa tre sorter och Fodax billigast.

Klass sälj endast via butik (vissa djuraffärer) Bravo via tillverkaren eller återförsäljare, Nordic och Fodax via tillverkaren. Frysbilar går turer med jämna mellanrum i stora delar av Sverige.

Lägger in länkar här, så får var och en studera innehåll mm själva:
http://www.bravodjurfoder.se/
http://www.nordichundfoder.com/
http://www.klassfoder.se/
http://www.priimahundfoder.com/
http://www.fodax.se/

Bli tjock på ett färskfoder?

Det ser jag som en nästintill omöjlighet då ex klass bara inehåller Råprotein 11%, Fett 6% Då lär man inte aktivera sin hund speciellt mycket.

Jag ger klass o delar det med Robur 22/16 får o hålla mina i perfekt hull o kunna bygga bra muskler.

Det är nog lätt attt hunden ökar i vikt med denna fetthalten. Nu har jag kopierat in texten från fodax o jämfört med torrfoder där de flesta ligger mellan 13-20% fetthalt.

Fodax omräknat till torrsubstans 90 %(torrfoder)
Protein Fett Kolhydrat Växtråd Mineral
Ideal 31% 24,60% 27,70% 2% 4,50%
Neutral 34,60% 28,20% 20,50% 1,80% 4,50%
Plus 35,40% 31% 17% 1,50% 4,50%

Klass foder är det mindre fett i.

Klass normal torrvikt 90 g:
Protein 31%, fett 17%, kolhydrater 31%, växttråd 2,7%, mineralämnen 8,4% varav kalcium 0,9% och fosfor 0,9%

Färsk foder är super :D

Dock kräver det att du har en stooor frys.

Jag hade färskfoder till min hund. Han hade en egen sån där stoor frys med sin mat i för det känndes inte så mysigt att ha det i "min" frys.

Det luktar ju lite skummt även om det är fryst lixom.

Dom säger att hundrana skall ha väldigt lätt att gå upp lite på maten så man skall ha lite koll men det märkte aldrig jag...

Jag ger mina hundar bravo bas och det luktar inget som fryst knappt tinat heller...kanske din sort luktar mer?
Mina går lättare upp i vikt och är lättare att hålla i jämnhull.

Bli tjock på ett färskfoder?

Det ser jag som en nästintill omöjlighet då ex klass bara inehåller Råprotein 11%, Fett 6% Då lär man inte aktivera sin hund speciellt mycket.

Jag ger klass o delar det med Robur 22/16 får o hålla mina i perfekt hull o kunna bygga bra muskler.

Men hallå, visst kan hundar gå upp i vikt även av färskfoder.
Det vet jag många som gjort, TROTS att dom är aktiva. MÅnga rekommenderar även färskfoder just till hundar som har svårt att lägga på hullet.

Om du jämför färskfoder, med torrfoder och räknar om färskfoder till torrfoderstatus...så ligger dessa till så här:

Klass normal:
Protein 11%, Fett 6%.
Omräknat till torrfoder = Protein 31%, fett 17%

Bravo Plus:
Protein 9,76%, fett 9,90%
Omräknat till torrfoderstatus = protein 21,79%, fett 21,40%

Bravo Special (light):
Protein 7,10%, fett 5,0%
Omräknat till torrfoderstatus = protein 18,40%, fett 10,60%

Fodax Ideal (den magraste):
Protein 12%, fett 9,60%
Omräknat till torrfoderstatus = protein 31%, fett 24,60%

Som du ser, så är t ex Fodax ett oerhört energitätt foder. Det flesta har lärt sig hur protein och fetthalt fungerar bäst på hunden, genom att kika på torrfodersäcken.
Dock går det inte att jämföra direkt med färskfoder då alla halter ser ut att sjunka rejält pga vattnet som finns i maten. Allting måste räknas om.

Då min vuxna hund måt bäst av ett fettsnålt foder TROTS minst 3 timmars promenader per dag (inräknat olika aktiviteter) + bus och annat så fungerar ett torrfoder med en fetthalt mellan 10-12% bäst.
Då jag även ger färskfoder, så måste det färskfodret vara fettsnålt...och då finns endast Bravo Special som är magert.

Hundar är olika och kan lägga på hullet TROTS motion. Även om min hund får röra på sig mycket, så finns det perioder i hennes liv då hon inte gör av med så mycket energi frivilligt (kuta runt och busa t ex) och det är de två månaderna efter löp... Just nu skulle hon behöva kuta bredvid cykeln, för att det är en sådan period med då det är så förbannat med vasst grus ute överallt så låter jag bli.
Självklart får hon sina 3 timmars promenader som vanligt, men det räcker inte för att förbränna speciellt mycket...oberoende om vi går i skogen eller gör annat.

Så här ska ingen komma och försöka säga att mina hundar inte får tillräckligt med motion och aktivitet, för det vet jag att dom får :p

Jag vill oxå tillägga att jag har en ras, som är väldigt lugn i sig själv. Mer åt chow chow eller mastiffhållet vad gäller temperament och inte jämförbar med t ex border collie, eller annan väldigt aktiv ras.

En mer energisk hund, som t ex min fd dvärgpincher (mycket hopp och skutt där.) kräver självklart ett mer energitätt foder, än lugnare hundar.

REkommenderar fodax..Man går in på hemsidan tar kontakt o möter upp lastbilen på lämplig plats..lätt att använda o hundarna älskar det..
www.fodax.se

Ja men du snälla tänk till ger du klass i torrfoderform eller?

nej knappast det är ju vatten i mängder med så det går inte räkna på samma sätt som i torrform.

det blir ju andra värden i våtform så räkna med 100g då får du ut Råprotein 11%, Fett 6%

sen när du ger ett kilo om dagen så kan du ju inte räkna med 31%, fett 17%
det blir galet räknat då.

vet flera som kör drag o skulle aldrig ge sina hundar enbart klass för det räcker inte till.

Väldigt konstigt då att massor med hundar jag känner går upp i vikt av Klass, Bravo (normalsorterna) och Fodax. Vssa andra hundar fungerar utmärkt på det.

Att inte arbetande draghundar inte klarar sig på enbart Klass, det kan jag förstå...men min hund är inte en draghund !...och många hundar arbetar heller inte lika hårt kroppsligt som draghundar gör.
Dock är ändå färskfoder ett fett foder jämförelsevis med många andra foder, det går inte att komma ifrån.

Det som fungerar allra bäst på min hund, är just Bravo Special...som har minst fett av alla. Och min hund få motion.

Man kan inte säga att Klass, med sina 6% fett är magrare än t ex ett torrfoder med 10% fett...för det är tvärtom Det går inte att jämföra om dom inte räknas om till samma torrsubstans.

Förutsatt att hunden är frisk och fodret inte är dåligt -> Låt honom vara hungrig då. De äter när de blir hungriga. En del äter samma dag och andra en dag eller två senare. Men se till att hunden dricker åtminstone.

Tycker de oftast om det?
Du har fått bra länkar och ja - hundarna brukar i regel älska det.

Vi har kört med Fodax över 10år och det fungerar kanonbra. För att få enkelhet och lite ekonomi i det hela så bör man ha gott om frysutrymme. Du ser själv på deras sida hur ofta bilen passerar i din närhet.

För att kunna jämföra våtfoder och torrfoder måste man räkna om de båda till torrsubstans.

Du är säkert väldigt kunnig, det betvivlar jag inte. Dock skulle du kanske behöva jobba på ödmjukheten?
Vet du, det kan faktiskt vara så att någon annan har en annan erfarenhet än dig, gör det erfarenheten till något felaktigt bara för att du inte delar den?

Angående draghundarna, det är väl bara att öka energihalten i fodret om de anser att det inte räcker till? Jag själv är en BARF:ande kattägare vars tre katter har väldigt olika beghov. Två av dem behöver mycket energi, där tillsätter jag helt enkelt någon form av fetare köttslag alternativt i kombination med torskolja. Fungerar det inte likadant med hundar? - Emma nyfiken, inte otrevlig.

*Kn- lån*
jag har en oerhört Kräsen Schäfer tik som ratar allt torrfoder, av märket Roy.. Kan.., tills jag bytte till foder för högpresterande hundar med mkt fett och protein, då började hon äta , dock inte superbra men såpass att hon blev fin i hull och päls, Har oxå provat att svälta i ett par dgr, Som man gör när man läser om urhundarna... att hon ska bli som sina "förfäder och bara sluka i sig födan för att eliminetra svält kommande veckor... Fungerar inte gör mig!!! När revbenen känns då kommer burkmaten fram... och det blir fri tillgång på den förhatliga "Burkmaten",,,Jag är rätt Tydlig annars, en hund är en hund...Men en mager hund behöver mat...

Senast ändrad:

Om min hund inte äter på för länge så har det hänt att han spyr upp gul vätska :crazy:

har fått en prima korv av butiken som jag ska prova och se om han gillar....men det står ju på deras info att det är ett foder för presterande vovvar i olika grader så det är väl därför det innehåller mer fett
hoppas inte min grandis går och blir tjock nu då för han är perfekt i hullet nu.

passar denna typen av mat bara hundar som motionerar extremt mycket? tycker jag läser det överallt att det är till för hundar som rör på sig mer än vanligt och då är det ju inte konstigt att den som inte rör sig lika mycket går upp i vikt.
funderar på om jag skulle köra hälften av varje. ett mål färsk och ett mål torr...eller inte..jag vet inte. men inte rör sig min såå mycket.

hur sjutton räknar du ut det där....? kan du inte göra det på prima också...jag fattar ju inte blir så trött!!

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
636
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 893
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka