Sv: Kräsen hund - Färskfoder?
Bli tjock på ett färskfoder?
Det ser jag som en nästintill omöjlighet då ex klass bara inehåller Råprotein 11%, Fett 6% Då lär man inte aktivera sin hund speciellt mycket.
Jag ger klass o delar det med Robur 22/16 får o hålla mina i perfekt hull o kunna bygga bra muskler.
Men hallå, visst kan hundar gå upp i vikt även av färskfoder.
Det vet jag många som gjort, TROTS att dom är aktiva. MÅnga rekommenderar även färskfoder just till hundar som har svårt att lägga på hullet.
Om du jämför färskfoder, med torrfoder och räknar om färskfoder till torrfoderstatus...så ligger dessa till så här:
Klass normal:
Protein 11%, Fett 6%.
Omräknat till torrfoder = Protein 31%, fett 17%
Bravo Plus:
Protein 9,76%, fett 9,90%
Omräknat till torrfoderstatus = protein 21,79%, fett 21,40%
Bravo Special (light):
Protein 7,10%, fett 5,0%
Omräknat till torrfoderstatus = protein 18,40%, fett 10,60%
Fodax Ideal (den magraste):
Protein 12%, fett 9,60%
Omräknat till torrfoderstatus = protein 31%, fett 24,60%
Som du ser, så är t ex Fodax ett oerhört energitätt foder. Det flesta har lärt sig hur protein och fetthalt fungerar bäst på hunden, genom att kika på torrfodersäcken.
Dock går det inte att jämföra direkt med färskfoder då alla halter ser ut att sjunka rejält pga vattnet som finns i maten. Allting måste räknas om.
Då min vuxna hund måt bäst av ett fettsnålt foder TROTS minst 3 timmars promenader per dag (inräknat olika aktiviteter) + bus och annat så fungerar ett torrfoder med en fetthalt mellan 10-12% bäst.
Då jag även ger färskfoder, så måste det färskfodret vara fettsnålt...och då finns endast Bravo Special som är magert.
Hundar är olika och kan lägga på hullet TROTS motion. Även om min hund får röra på sig mycket, så finns det perioder i hennes liv då hon inte gör av med så mycket energi frivilligt (kuta runt och busa t ex) och det är de två månaderna efter löp... Just nu skulle hon behöva kuta bredvid cykeln, för att det är en sådan period med då det är så förbannat med vasst grus ute överallt så låter jag bli.
Självklart får hon sina 3 timmars promenader som vanligt, men det räcker inte för att förbränna speciellt mycket...oberoende om vi går i skogen eller gör annat.
Så här ska ingen komma och försöka säga att mina hundar inte får tillräckligt med motion och aktivitet, för det vet jag att dom får