Kräsen hund - Färskfoder?

Sv: Kräsen hund - Färskfoder?

hur sjutton räknar du ut det där....? kan du inte göra det på prima också...jag fattar ju inte blir så trött!!

Precis, det står på respektives hemsidor hur protein och fetthalt ligger på, om det räknas om till torrfoderstatus.
(torrfoder innehåller ju oftast ca 10% vatten)

Så Priima ST skulle som "torrfoder" innehålla 36,6% protein och 19,2% fett.
Priima HE blir samma proteinhalt, men fett skulle ligga på 25,2% i torrfoderform.

Jag gillar Priima, men det är ganska kraftigt. Mina jyckar får både torrfoder och färskfoder...så för mig gäller välja fettsnålt torrfoder när de käkar Priima :p

har precis pratat med en grandis uppfödare som använder prima till alla sina hundar. enligt henne har alla missuppfattat det när dom tror att det är en protein bomb...och att den inte är utspädd med vatten utan med blod och därför inte kan jämföras så...:confused:

men doggy tex...där står det ju protein 21%, fett 10%....är inte det räknat på 100g foder? för i så fall blir det ju 13,6%protein och 7,1% fett i priman och då lägre än många torrfoder....

men sen säger ju många att det är bra med färskfoder för man kan dra ner på mängden foder och det är bra för tex magomvridning. men i prima ska min ha två kg foder och på doggy 670g....eller är det svullen mängd kanske?
fast i gram då per mängd mat han får blir ju priman mer än doggyn...

såå frustrerande när jag inte får logik i saker och ting...alla säger "du behöver inte fatta allt" men jag tycker inte om när jag försöker fatta och inte hittar logiken:mad:

Du kan inte rakt övr jämföra protein och ftthalt mellan torr-och färskfoder...just för att färskfoder innehåller så mycket vatten.

Tänk så här. Du har 100 gram torrfoder med si och så mycket protein och fett.
Så vill du jämföra med färskfoder. Då får du ta bort så mycket vatten i det, att det endast blir 10% kvar (precis som i torrfoder). Tar du 100 gram färskfoder och tar bort allt detta vatten....så blir det inte många gram kvar :p Alltså måste du ta mycket större mängd än 100 gram...för att få 100 gram "torrfoder-Priima" kvar när vattnet är borta...och då när vattnet är borta, så är alla halter högre pga av att dom är koncentrerade.

Alltså, så fort du tar bort vattnet och gör om till torrfoderstatus, så höjs alla halter. Det blir koncentrerat.
Exakt lika, fast tvärtom blir det om du lägger torrfoder i massor med vatten och låter det svälla ihop. Skulle du räkna protein och fetthalt i väldigt uppblött torrfoder, så blir det mycket mindre än vad som står på påsen...i och med att det nu är "utspätt".

Hoppas du förstod lite av min förklaring. :smirk:

ps: även om Priima är utspätt med blod, så räknar man på samma sätt som med allt annat färskfoder (och annan blöt mat). Blod innehåller massor med vatten.
Man måste veta vilket vattenhalt blötfodret innehållet, innan man vet hur man kan räkna om till torrfoderstatus (10% vattenhalt) innan allt blir rätt....och jag räknar med att de olika färskfoderföretagen själva vet exakt, då dom skrivit ut jämförelserna på sina hemsidor.

Precis på samma sätt kan man jämföra torkad lever med färsk lever. Färsk lever innehåller mycket lägre halt av protein mm, medans torkad lever innehåller mycket högre halter pga att allt blir koncentrerat.

Jämför med saft. Koncentrerad saft kanske innehåller 35% socker. När du spätt ut med vatten till den styrka som du vill ha när du dricker...så är sockerhalten inte längre 35%...den är mycket lägre pga allt vatten du hällt i.

Senast ändrad:

jo det låter logiskt...men....
om jag ska jämföra hur mycket han får i sig på en dag så kan jag väl jämföra per 100 g foder? och då blir det ju mer både fett och protein i priman..eller tänker jag fel?

jo i deras papper står det ju jämfört med torrfoder 90g ts....fast nu blir jag lite fundersam....hmm, procentsatsen som står på torrfodersäcken....ska den jämföras med färskfodret i ts också då eller....i primas fall 36,6% protein och 19,2% fett?? förstår du hur jag tänker...om jag vill veta hur många procent fett och protein ett foder har....ska jag räkna i ts eller g foder?

som på doggys hemsida....läste på den vanliga röda säcken...där står det 21% protein och 10% fett....är det per 100g foder eller per 90g ts?

När du kollar torrfoder, behöver du inte bry dig om Torrsubstans, då de allra flesta innehåller 10% vatten.

Om du däremot vill jämföra torrfoder med färskfoder, så måste du räkna om så båda är i samma "form"...alltså innehåller samma vattenhalt.

Eftersom det är enklast att titta på respektibe färskfodertillverkares hemsidor, där all information står...så är det alltså enklast att jämföra det som står på torrfodersäcken, med det som står uträknat i torrfoderstatus på färskfodren (alltså 90% Ts).

Så du är helt rätt ute där, alltså jämföra torrfodrets innehåll med färskfodrets innehåll (som då är räknat i 90% Ts...och då ligger Priima på 36,5 protein och 19,2 fett).

När du läser på en torrfodersäck är det inte Ts (Ts = torrsubstans) du läser, utan procensatsen.
Det spelar heller ingen roll om det är 100 gram eller 1000 gram...innehåll i procent är densamma. Alltså skriver man bara att de innehåller 10% fett mm.
Har du 100 gr Doggy så innehåller det 10% fett...har du 1 kg Doggy, så innehåller det ju fortfarande 10% fett.

Vi är så vana vid att kika på en torrfodersäck och veta utifrån den vad som bäst för ens hund. Så där ska du fortsätta tänka som du alltid gjort när det gäller torrfoder...inte krångla till det i onödan...*ler*

Det är bara när det gäller färskfoder du måste tänka om lite, eftersom du inte är van vid ett "icke koncentrerat" foder.
Anledningen till att färskfodertillverkarna har skrivit ut färskfodren även i Torrfoderstatus, är just för att vi folk lättare ska kunna jämföra...så du behöver bara bry dig om omräkningen på färskfodren.

Senast ändrad:

Innehåller i Doggy är alltså uträknat direkt på fodret...inte i några andra "former (Ts eller annat).
Så dom räknar ut innehåll per 100 gram foder.

Fasiken så svårt det är att förklara ibland :p

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
636
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 893
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka