Kräsen häst!?

T

Toker

Någon här som har en häst som är kräsen på kraftfoder?
Hur gör ni isåfall för att få i dem tillräckligt med mat??

Har själv en ridtravare (vbl) vallack på 11år. som får 0,4kg=4dl pellets (protein), och 1dl mineraler.
Sedan får han 2dl betfor blandat med salt, betforen får han endast för att få i sig saltet. Det brukar slinka ner rätt bra (ges i separat hink, ej krubba)
Målen är uppdelade på 4mål/dag

Han har aldrig varit tarv på kraftfoder, äter alltid lugnt och tar lite då och då under hela natten, vilket är super :)
Men saken är den att man oftast hittar massa kraft nersmulat i vattenhinken,och rester i krubban, som han oftast mixat ihop till en smet...

Och han måste ju ha i sig denna (och inte stora) mängd kraftfoder.
Har testat med lusern pellets (blöta) och lusern-mix, inget av alternativen gillade han ngt vidare...
Men, vad ska man göra?

Hur gör ni med era kräsna hästar?Tips och råd? Skriv o berätta! :)

Sv: Kräsen häst!?

Antiqua: Ja, det är det.

Lovisaleonora_ : Vad är Hippo Alfa för typ av foder? Pellets?Är det någon typ av specialfoder?

Tacksam för svar! :)

Mvh
Toker

Min tycker kraffts protein smakar blä rentutsagt, måste blanda med mycket betfor för att hon ska äta. Så det har jag skippat. Jag ger pluss grön istället, det är smakligare och går ner utan problem, gott!:d. Måste ge lite större mängd då då det innehåller 200g smrp mot proteinen som innehåller 330 g smrp, men då slipper jag truga och hålla på;)

Hippo Alfa ingår i Svenska Foders sortiment. Det är pellets med hög andel lusen, och också hög proteinkvot. Fungerar ypperligt på svårfödda hästar, givetvis med grovfoder som bas. Vi har på någon dl olja om vi vill ha upp energin ytterligare.

Hmm, intressant, är det någon mer som har ger kra**ts protein? O vad tycker era hästar isf?

Svenska foder finns tyvärr inte här (vad jag har sett) i foderbutikerna runtomkring, men det kan man ju alltid kolla upp :)

Blir säkert till att köpa nytt kraftfoder efter sommaren, och under sommaren blir det nog inte till att ge något kraftfoder alls

Kan du öka på mängden betfor och blanda den med uppblötta proteinpellets?

Mina hästar föredrar absolut Lucern hackad strå. En gång var det slut så jag köpte Lucern mix och det hamnade på gödselstacken för ingen åt

Hippo Alfa ingår i Svenska Foders sortiment. Det är pellets med hög andel lusen, och också hög proteinkvot. Fungerar ypperligt på svårfödda hästar, givetvis med grovfoder som bas. Vi har på någon dl olja om vi vill ha upp energin ytterligare.

Detdär låter toppen! Tror du jag kan byta ut min Groov 125 mot Hippo alfa? Min häst tappar lätt överlinjen och vet inte riktigt vad jag ska göra.

Beror helt på häst, övriga förutsättningar och främst grovfodret.

Jag tycker inte om att behöva fodra med kraftfoder och försöker främst använda lusern om grovfodret inte räcker till.

Har du provat lusern?

Min är också väldigt kräsen. men det börjar bli bättre nu ju äldre hon blir. När hon var liten så var det enda som gick att få i henne just Hippo Alfa. :laugh: Hon älskar verkligen det! :)

Mina hästar föredrar absolut Lucern hackad strå. En gång var det slut så jag köpte Lucern mix och det hamnade på gödselstacken för ingen åt

Har testat både hackat strå och pellets (uppblötta), inget var vidare populärt :/

Ja det tror jag du kan göra.

Jag bytte från Groov 125 på en av åringarna och det var inga problem.

Lite *KL*
Jag vill bara upplysa om att Kraffts Mix inte är det samma som lusernfoder. Det innehåller visserligen lusern också gräsfröhalm. Meningen med den är att den ska ersätta vanligt hö. Är avsett att användas till exempel på tävlingar eller långa resor där det kan vara svårt att ha med sig vanliga höbalar. Är man ute efter att höja proteinhalten i fodret är pelletsen eller hackat strå som gäller.

Krafft 125 ligger på 125/10, Alfa ligger på 135/10.

Skillnaden verkar vara marginella, frågan är vad som ingår i Kraffts produkt...

I Hippo Alfa ingår lusern, havre, vete, korn, majs, vetekli, vetefodermjöl, betfor, melass, soja, bryggerijäst, fett, foderkalk, monokalciumfosfat och vitaminer samt spårelement.

Tror ändå problemet är löst med min häst, minskade helt enkelt mineraldosen, kanske behövde han inte det, men nu verkar käket slinka ner iaf :)
Men tack för alla tips, och fortsätt gärna disskutera vidare i denna tråd!
kanske nån annan som behöver tips ?

min är kräsen på nästan allt..minsta lilla felblandning så får man städa upp från tallriken ;)

sen är han hökräsen också..
de har nu gått på hösilage en tid och ska strax börja äta hö igen.. ås jag har börjat blanda lite hö i hösilaget för att vänja magen inför övergången..såklart sorterar pålle ut det och grötar runt i boxen :grin:
även fast jag minskar m 1kg hösilage o ersätter det m 1 kg hö varje måltid så sorterar han..så mängden är densamma.

igår hotade jag pålle med att deportera honom till afrika och visst hade han käkat upp allt idag! :D
men någon som har tips på hur man får en mindre matkräsen typ ?
kan tillägga att min pålle helst av allt skulle vilja äta från ett guldfat..en riktig gottegris är han, bara det bästa och sötaste duger

Ojoj, en krubba av guld kanske vore ngt då? ;)

Fast de brukar väl gilla silage (många iaf) mera, det är ju lite saftigare?

Men att 1kg hösilage=1kg hö stämmer EJ.
Hösilage innehåller mkt mera vatten. Beroende på TS (torrsubstans) brukar man vanligvis räkna att 1kg hö= 0,5kg hösilage.

Vikten kanske är lika, men ej massan då hösilaget innehåller mera vatten. Har tyvärr inga andra tips åt din kräsna polle ;)

Lycka till iaf! :)

Mvh
Toker

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka