Kräsen häst!?

Sv: Kräsen häst!?

ett alternativ kan då vara korn, och tillsätta ex olja för magens skull, eller kanske vetekli ?

Min är tvärtom. Blir mer kräsen ju äldre han blir. Är nu 27 år och mkt kräsen, fast han är kbltravare.:love:
Lusernpellets (torr eller blött), blött hö (måste blötta höet eftersom han är dammkänslig), vitlök, soja, vissa äpplen mm ratar han direkt.

Vissa äpplen?? :eek:
Ojoj, de va en kräsen häst ;)

Har du provat lite olika oljor?

Våra hundar och hästar älskar linfröolja, men tycker de övriga vi provat smakar blä...

har märkt att min annars så mat/kraftfoder glada häst inte vill ha kraftfodret lika mkt längre utan tar hellre höet nu när det börjat bli sommar, väldigt konstigt(går i nerbetad hage)

"Rund om magen", menar du p g a att tarmarna är fulla med stråfoder?

Hästar behöver mat i mage/tarm för att hålla systemet igång, det är inte som människor och andra rovdjur, d v s några mål mat räcker.

Jo, men det finns ju gränser. Min häst behöver mycket energi för att ridningen ska bli bra, men skulle aldrig kunna tillgodogöra sig allt hon behöver enbart från grovfoder, dels för att hon hade blivit smällfet då, vilket inte är särskilt önskvärt på hoppbanan, dels för att hon nog inte ens skulle HINNA äta så mycket under en dag.
En aldeles för rund mage medför ju en häst som vägerför mycket, det blir problem inte bara i ridningen men även problem för leder etc.

Jag måste fråga igen: med rund om magen, menar du då proppfulla tarmar (fri tillgång på grovfoder t ex) eller menar du att hästen blir fet? (fet blir den ju av för mycket energi, som den inte gör av med, blir den fet av grovfoder behövs ju inget kraftfoder).

Jag försöker bara förstå ditt resonemeng...

Jag måste fråga igen: med rund om magen, menar du då proppfulla tarmar (fri tillgång på grovfoder t ex) eller menar du att hästen blir fet? (fet blir den ju av för mycket energi, som den inte gör av med, blir den fet av grovfoder behövs ju inget kraftfoder).

Min häst: seeeg fetknopp. I hennes fall tror jag det rör sig om både och: när hon tex går ut i en gräshage, tar det inte många timmar innan hon har fördubblat magomfånget, hon proppar tarmarna fulla direkt. Å andra sidan verkar hon vara fenomenal på att lagra allt hon äter, hon är av typen som "det räcker att titta på maten för att bli fet", samtidigt som hon är urtrist att rida om hon inte får tillräkligt med havre. Jag vet att i teorin är fetma oförbrukad energi, men det känns som att det finns olika sorters energi att tillföra, mer eller minde tillgänglig för hästen att använda.

Har provat flera sorters olja - majs, raps, oliv och matolja. Allt är BLÄ!
I yngre dar (när han var 17 och svårfödd) fick han majsolja i maten, då gick det ner 2 dl om dagen. Men inte nu på äldre dar.

Ljusgröna äpplen duger. Men han äter inte äpplen eller morötter som har hamnat på marken.:angel:
Hösilage gillar han men inte magen, då blir det kolik och diarré:crazy:. Så hösilage är bannlyst för honom.
Äter hö - 14-16 kg om dagen på höst, vinter. Nu 10-12 kg, eftersom det är godare med gräset i hagen (de få strån som har kommit upp).
Kräsen är han.
Provade med Edel Lusernpellets (billigare än Krafft, mer protein i). 1 liter torrt utblandat i lusernhacket (har fri tillgång i en transportkrubba). Det dög i 2 veckor, sedan nobbar han det helt. Petar ur hacket, lämnar pelletsen kvar.
Tur att min kompis har en svårfödd men icke kräsen häst. Hennes häst ska få Edeln som är kvar.:banana:
Funderar att prova Granngårdens Müsli. :confused:

Ja, det passar ju inte alla dagar ;)
Kanske var för lite äpplen i :p

Nu har jag ju svarat, jag tycker min häst behöver kraftfoder. Tycker du det fortfarande är fel, i min häst fall?? Kan inte se hur hennes "fall" skulle kunna lösas annourlunda.

Min äter bäst när hon får (tro) att hon snor någon annans mat.

Nu har jag ingen hon kan sno av så hon får gå in lite extra och äta mer strå i stället, för det äter hon alltid.

Men kraftfoder är skitsvårt, hon kan äta det en period, sen är det precis som om hon tröttnar.

Och hon ska vara ponny :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka