Kräsen häst!?

Sv: Kräsen häst!?

vet att 1 kg hösilage inte motsvarar 1 kg hö;)
.. det är somsagt en övergångsperiod och eftersom jag tar bort 1 kg hösilage så blir det lagomt att ersätta det m 1 kg hö.. då han går på högiva så sänks antalet kg då det är kraftigare än hösilaget bla pga TS halten..så jag minskar sakta på hösilaget och ersätter antalet kg med hö.

Oj, då missförstod jag visst :P

Japp, med diamanter längs kanterna! :D

För mig är kraftfoder en nödlösning när det inte går med grovfoder. Svår häst eller dåligt grovfoder alltså.

Hästens system är inte utformat för kraftfoder, det är en grovfoderätare, och att helt kunna utesluta kraftfodret tycker jag är det optimala. Tyvärr fungerar det inte för vårt fullblod, men det går ypperligt för halvblodet.

Tja.. hästen är väl inte "utformad" för att ridas heller... Men nu rider vi ju våra hästar, och behöver därmed tillföra dem mer energi än vad de skulle göra av med om de inte blev ridna. Därför kompletterar man grovfodret med kraftfoder. har man ett iktigt bra grovfoder kan det säkert räcka till promenadhästar, men knappast till tävlingshästar.

Oj, då missförstod jag visst :P

Japp, med diamanter längs kanterna! :D

ingen fara, kan lätt bli så då man inte hinner tänka sig för att förklara hela vägen ut ;)

ja absolut..24 karats guld med massor av diamanter är nog ett måste för min pålle!
..eller deportera iväg han till afrika nån månad..vilket jag hotade med för någon dag sen..och det märkliga !! :eek:
han har inte lämnat något på två dagar, trots att jag inte ens har minskat..kan hästar förstå vad man säger ?

Det är väl uppenbart att den häst som strövar fritt inte har samma energikonsumtion som en häst i hårdträning...?
Framför allt energivärdena är annorlunda i foderstaten till en tävlingshäst! Räknar inte själv, tar hjälp av en Krafft-rådgivare

Jag däremot räknar själv, både till högpresterande hästar och till hobbyhästar. Och jag förstår inte vad som är annorlunda med energivärdena i tävlingshästens foderstat. Förutom att de kräver mer energi alltså.

Personligen har jag lite svårt för rådgivare som profiterar på resultatet av sin rådgivning. Krafft har ett par grovfodervarianter i sitt sortiment, men jag gissar kallt att de tjänar mer på sitt kraftfoderutbud...

*hoppar in lite*

en häst ska kunna tillgodose sig på enbart grovfoder OM värdena täcker fullt ut..sen får man tillägg på energiåtgång samt underhåll.
MEN det är lika illa att överdosera med kraftfoder och mineraler osv.

tänker inte kommentera hurvida en tävlingshäst behöver kraft eller inte då det beror helt på vilken nivå man tävlar och hur hårt hästen rids dagligen.

Måste dock kommentera kraft eller liknande foderförsäljares rådgivningar, skulle aldrig lita på en sådan, utan räkna själv eller med hjälp av ett foderstatsprogram.
Klart de säger att man ska drösa på med kraft, säkert 5kg om dagen om det vill så..De vill ju sälja och tjäna pengar!

Men hur ska du uppnå mer energi utan kraftfoder? Man vill ju inte att en högpesterande häst ska stoppa i sig mängder med stråfoder och bli rund om magen...

Måste dock kommentera kraft eller liknande foderförsäljares rådgivningar, skulle aldrig lita på en sådan, utan räkna själv eller med hjälp av ett foderstatsprogram.
Klart de säger att man ska drösa på med kraft, säkert 5kg om dagen om det vill så..De vill ju sälja och tjäna pengar!

Va, bara fem?? Min elaka krafftrådgivare vill såklart att jag ska ge minst 15 kg om dagen!!!

Nä, allvarligt, jag kan inte tala för de alla men min är jättebra. Har icke-Krafft producerade fodermedel i foderstaten, och havre (och jag köper "vanlig" havre) och kompletterar med mineraler och proteinfoder från Krafft

jag skrev bara så som jag tycker och upplevt. samt att säljare vill sälja..annars skulle de vara usla försäljare om de inte någon gång lyckades lura en kund att förbruka mer än vad som behövs, de vill ha pengar och vill att man ska köpa mer, mer.
men måste fråga du som frågar rådgivare, har du räknat själv någon gång för att se om du överdoserar?
det gjorde jag nämligen och slutade höra av mig till min..
mina erfarenheter altså, det var inte riktat till någon speciell.

men kul om du har hittat en som du litar på !:laugh:

Senast ändrad:

"Rund om magen", menar du p g a att tarmarna är fulla med stråfoder?

Hästar behöver mat i mage/tarm för att hålla systemet igång, det är inte som människor och andra rovdjur, d v s några mål mat räcker.

Min är tvärtom. Blir mer kräsen ju äldre han blir. Är nu 27 år och mkt kräsen, fast han är kbltravare.:love:
Lusernpellets (torr eller blött), blött hö (måste blötta höet eftersom han är dammkänslig), vitlök, soja, vissa äpplen mm ratar han direkt.

Är det ett kraftfoder? Pelleterat?
Letar efter foder med mkt protein i till min svårfödda, kräsna gamling.
Får ej äta pelletsfoder pga magen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka