Kräsen häst

Lindsen

Trådstartare
Min häst har alltid ratat sitt kraftfoder efter att ha ätit det ca 1 - 2 år. Inget problem, man får bara byta till en annan sort och så fungerar det ngra år till.
MEN, nu har han börjat rata sitt kraftfoder efter bara ca 2-3månader. Jag kan ju inte byta kraftfoder så ofta! :crazy:
Vet inte vad jag skall göra då jag insåg igår att den goda fibergin inte faller herrn i smaken längre.
Några tips på hur man skall få honom att tycka om sitt kraftfoder ett tag till?

Sv: Kräsen häst

Blanda i lite godsaker! Små äppelbitar, eller prova att ringla lite melass över maten. (inga stora mängder då det innehåller ganska mycket energi).
Fibergi innehåller ju melass om jag inte minns fel så det brukar ju de flesta kräsna hästar tycka om.
Mustangs färdigfoder (de flesta sorterna) har äppelsmak. Kan det vara nåt??

Ja, det är jättegott med havre, men för mycket energi tyvärr.
Betfor får han 1 ggr/dag och det tycker han är jättegott!

Just nu tycker han om allt kraftfoder som inte är fibergi...

Kan du inte ge två sorter samtidigt?
Han kan få olika vid fodringarna eller en blandning av de två i samma.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 999
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
15 895
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 869
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka