Kräsen häst!

Machen

Trådstartare
Har någon Förslag på vad men kan ge en kräsen häst för kraftfoder?
Han gillar inte pellets, vare sig torrt eller uppblött, betfor går väl an men det får inte vara för blött och inte i stora mängder heller, kanske max 3 dl (torrt) åt gången. Havre gillar han men pga av dåligt proteinvärde i hö´t räcker det inte med bara havre. Jag har provat kraffts musli men det gick inte...
Det är ett halvblod som tränas rätt så hårt så jag vill verkligen veta att han får i sig allt han behöver.

Sv: Kräsen häst!

Jag har kollat på fibergi, som han gillar, men inget av deras foder innehåller tillräckligt med protein!

Kan Lucern hackat strå vara ett alternativ? Gr**n-Power Lucerne innehåller 8,2 Mj och 110 gr smbrp.
//marti

Hur ser Smrp/Mj-kvoten ut i grovfodret?

mvh Jessica

Machen skrev:
Har någon Förslag på vad men kan ge en kräsen häst för kraftfoder?
Han gillar inte pellets, vare sig torrt eller uppblött, betfor går väl an men det får inte vara för blött och inte i stora mängder heller, kanske max 3 dl (torrt) åt gången. Havre gillar han men pga av dåligt proteinvärde i hö´t räcker det inte med bara havre. Jag har provat kraffts musli men det gick inte...
Det är ett halvblod som tränas rätt så hårt så jag vill verkligen veta att han får i sig allt han behöver.

Prova Dynavena Active 100. En musli där hästen kan plocka och plocka bort det den gillar/inte gillar. Innehåller massor med protein! :)

Jag säger som Tövla, prova Dynavena Active '100. Har också kräsna hästar men de ÄLSKAR de här fodret som dessutom är grymt bra!
Läs mer på; www.dynavena.se.

mina hästar är extremt kräsna men jag har hittat det perfekta märket: spillers. det finns som musli och cubes men mina äter bara muslin. gå in här så kan du se din närmaste återförsäljare samt info om fodret: www.ka-trading.se de har även massa andra bra grejor som man kan behöva. värt att prova! mvh annie

Du kan prova linfrökaka kanske? och/eller att smaksätta fodret med MELASS? :d

Eller kan du inte blanda i SOJA i havren?? Om han nu gillar havre...

Foderjäst är också väldigt proteinrikt.

Tänkte just föreslå lusern:idea: Eftersom det är melass tillsatt brukar även de mest kräsna små pållar äta det.

Tack så mycket för alla svar. Ska prova spillers musli, någon återförsäljare för Dynavena finns inte i närheten annars hade jag helst gett det!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Hästvård Pga pälsfällning har min häst gått ner lite i vikt och känts trött. Hon behöver mer energi, men inte så mycket protein eftersom...
Svar
5
· Visningar
995
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Jag har varit så förskonad men har nu en kräsen 5 åring. Hon har tidigare ätit ren havre,vilket jag tror gått bra. Nu blir hon dock...
2
Svar
35
· Visningar
2 647
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder...
Svar
15
· Visningar
2 135
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama