Kräsen häst som lätt stressar...

E

Em_E_liE

Jag har en ganska kräsen häst när det gäller kraftfoder. Och det är inte lätt att hitta ett foder som passar honom.

Höet äter han glatt (det är jag glad för). :D Han gick tidigare på endast hö, men då han inte får i sig allt han behöver (Smb.rp, Ca, P, Mg) med bara hö och mineraler så behöver han ett kraftfoder också.

Träningen är mellanintensiv (eller vad man ska kalla det) inte tävlingsträning, men förberedelse för tävling, utan att tävla (haha). Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Han stressar lätt upp sig själv i hagen (!) och en del när vi rider, inte så ofta, men det kan hända. Så han behöver ett energisnålt foder och det är det jag behöver lite tips på.

Han behöver ju ändå ett foder med en en del protein i för musklerna och så. Där har jag provat lusern (pellets), men han äter det inte...Ratar det, smakar endast lite, sedan är det kvar i krubban. (Självklart blöter jag det eftersom det sväller)! Har provat så lusernen blir till gröt, mindre blöt gröt, nästan inte ens blött alls, bara så det sväller, men inte nå blött kvar osv... Funkar inte. Inte ens om man blandar det med hestekraft (som han annars "glufsar" i sig och tycker om).

Ja, hestekraften är ju det enda han äter, och då är krubban ren sedan kan jag lova, finns inget kvar, inte ens en liten smula!

Nu kanske ni undrar varför jag inte kan fortsätta låta honom äta hestekraften och då berättar jag självklart varför! :p För att värdena tillsammans med det höet vi använder inte blir rätt. Vi kan öka höet, dock blir han lite "tjock" (inte tjock men han lägger på sig en massa mera vikt), då han är en del lättfödd.

Kan också minska kraftfodret för att få mindre enerig och öka höet, ja och pussla hit och dit med det fodret vi har nu...Det blir liksom inte bra helt enkelt.:(

Jag behöver alltså hjälp med att hitta ett foder som det inte är så mycket energi i. Som gör att han kan bli lite lugnare i hagen då han lätt stressar upp sig nu. (Funderar på att ge honom foderjäst för övrigt). Något som gör att han kan få upp värdena så att det blir så bra som möjligt. :)

Så gärna lite tips på olika foder och i ungefärlig prisklass på det (om man får skriva priser här?)!!!

Något smakrikt foder...:d

Vet inte om jag fått med allt som ni kan tänkas behöva veta, men fråga i så fall. :laugh:

Tack på förhand!:bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kräsen häst som lätt stressar...

Fungerar det inte med att behålla Hestekraften och lägga till Krafft protein eller soja? För jag gissar att det är mer protein du är ute efter.
// Linda

Tack för svaret. :laugh:

Dock är det är inte bara mer protein som jag är ute efter, utan de mindre ämnena också (magnesium, kalcium, fosfor). Som det är nu så är höet fattigt på dom ämnena och det finns inget mineralfoder som tar upp värdena varken ensamt eller tillsammans med hestekraften... (observera att det är mineralerna som finns i närheten av där jag bor som inte kan få upp värdena som önskat...)

Dock blir han så uppstressad för ingenting när han får för mycket energi. Vilket han blir nu. Inte hela tiden, men kan för minsta lilla grej börja springa i hagen fram och tillbaka och blir superstressad, han slutar inte förs ens man tar in honom. Och jag kan inte sitta i stallet hela dagarna för att passa honom...tyvärr. Vissa gånger kan det dock bli så att han stressar endast lite grann och kan lugna sig själv. Men vill det sig riktigt illa så springer han tills han inte orkar mera...:(

Det är ju för att han inte mår bra som jag söker ett annat foder som är för hästar som honom. Eller ungefär som honom i alla fall. Någon som lätt stressar upp sig. Han går ju på ganska mycket egen motor när man rider också...

Han motioneras så gott som varje dag, med någon vilovecka eller dag lite då och då...

Något energifattigt foder. Hestekraften är ju super då han tycker om det. Men om jag ska lägga till en massa mer utöver den, funderar jag på om det blir för mycket energi för honom. Men jag vet inte helt säkert på hur han reagerar.

Klart man kan minska och ta lite av dom båda fodersortena, men jag tror inte värdena går upp då?!!

Nu kan jag, som så många andra ha fel. Därför jag ber om lite hjälp juh...

Kanske inte svarade exakt på vad du undrade...:o;) Förlåt.

Kraffts protein har jag kollat på. Har för mig att värdena blev fel där.

Soja har jag däremot inte kollat upp. Ska göra det. :laugh:

Tack så mycket.

Vad saknar du, mer regelrätt i MJ och SRP samt mineraler, utöver det han får i sig av höet, dvs vad är det du vill täcka? Lättare att svara då.

Och vad har du för kvot i höet på SRP/MJ?

Vad har du för värden i ditt hö, samt vad har hästen för behov??

Musli då? Kollat på de?

TS: 87,2
MJ: 8,1
Smb.rp: 31,6

Behov
TS: 5.0
MJ: 77.5
Pr: 465.1
Ca: 29.9
P: 19.4
Ca/P: 1.5
Mg: 11.6
Se: 1.0

Tittat på Hippo Alfa? Enda vår superkräsne, superkrävande och svårfödda häst äter.

Ärligt talat tror jag inte du kommer att hitta ett foder som ensamt är vad du vill ha. Men om du berättar exakt vad som fattas är det lättare att hjälpa dig.
Du kan även använda "rena" mineraler. Dvs fattas det fosfor så finns det fosforbalans att köpa.
// Linda

Ingen möjlighet byta hö?

Det där går att lösa, men det kommer bli dyrt, mycket hänger ju på vad han kan tänka sig att äta?

Sen släpp mineralvärdena. De får komma i sista hand, du får shoppa mineraler online om så krävs helt enkelt, du kan inte få allt, dessvärre.

Men som sagt, det går att lösa, sen om han äter det är en annan femma. Och du kommer - TYVÄRR - få ge honom begränsad högiva.

Musli då? Kollat på de?

Har inte kollat allt för mycket på Müsli, men har kollat en del...Haft kraffts nya müsli blå (red mills) till annan häst som var ungefär lika den jag har nu, men var för låga värden för hästen nu. Tyvärr. Gillar faktiskt den müslin annars...

Tittat på Hippo Alfa? Enda vår superkräsne, superkrävande och svårfödda häst äter.

Har inte hittat några värden på det fodret. Men helt klart värt att titta på. Finns det någon sida med värdena?

Ärligt talat tror jag inte du kommer att hitta ett foder som ensamt är vad du vill ha. Men om du berättar exakt vad som fattas är det lättare att hjälpa dig.
Du kan även använda "rena" mineraler. Dvs fattas det fosfor så finns det fosforbalans att köpa.
// Linda

Nej, det vet jag. Exakt är jag inte ute efter, men att få upp värdena så det blir nära, men inte perfekt, då det är så lite i höet att det inte finns med på höanalysen... Se i annat inlägg nedan...

Jag har tänkt på rena mineraler, men inte hittat någon som säljer (är nog lite av en dålig "hittare" på sådana grejor...)!

Ingen möjlighet byta hö?

Det där går att lösa, men det kommer bli dyrt, mycket hänger ju på vad han kan tänka sig att äta?

Sen släpp mineralvärdena. De får komma i sista hand, du får shoppa mineraler online om så krävs helt enkelt, du kan inte få allt, dessvärre.

Men som sagt, det går att lösa, sen om han äter det är en annan femma. Och du kommer - TYVÄRR - få ge honom begränsad högiva.

Han får 10-12 kilo hö nu.

Det finns ingen plats för nytt hö nu...

Det är just det här om han äter det eller inte som oroar mig. Jag vill inte köpa ett jätte dyrt foder som han inte äter! Det vill nog ingen...

Man skulle få en provpåse innan man köper nytt foder (haha). :p

, då det är så lite i höet att det inte finns med på höanalysen... Se i annat inlägg nedan...

Är du säker på att mineralerna har blivit analyserade? Man kan välja att bara ta energi och protein. Hade de varit analyserade hade det stått med på analysen.
// Linda

Är du säker på att mineralerna har blivit analyserade? Man kan välja att bara ta energi och protein. Hade de varit analyserade hade det stått med på analysen.
// Linda

Dem ska vara analyserade! Visste dock inte att man kunde analysera endast energi och protein, utan har analyserat allt dom gånger vi har analyserat grovfodret.

Var tydligen dåligt med mineraler i höet.

Det står ju med på papprena, men värdena var inte tillräckligt höga för att räknas. Alltså inga siffror men namnen på allt.

(NDF och Aska finns det värden på tillsammans med resten av värdena jag har siffror på...)

Har du kollat med labbet som gjorde analysen om det kanske blev fel på ditt papper? Låter märkligt att Ca, P, Mg o K alla har så små värden att det inte än lönt att skriva ut.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 404
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama