Kränka hunds integritetszon?

Maira

Trådstartare
Jag har bekanta som har en blandrashund. Någon form av terrier ser det ut som. Typisk rondellhund...

Denna hund är väldigt osäker med främmande människor. Jag har sett att ägarna är väldigt "på" hunden hela tiden. Den ska klappas, kelas med, bäras på, hållas fast osv. Båda av de i familjen och av släkt och vänner (och barn) som kommer på besök. De har ingen förmåga att uppfatta när hunden signalerar att den vill vara ifred.

Hunden är ändå snäll och tålig mot familjen. Men när det kommer okända människor för nära honom så har det resulterat i att han är väldigt vaktig över sitt revir och sina leksaker, tuggisar osv. Kommer folk för nära morrar han, gör utfall eller tom biter.

Jag har försökt föreslå att de ska låta främmande människor ignorera hunden, men jag känner dem inte så väl så jag vill inte lägga mig i, men tycker synd om hunden.

Nu kan de inte ha kvar hunden. Jag funderar på att ta över den. Den har väldigt många goda sidor, men det andra beteendet gör mig tveksam. Kan sånt här repareras eller är hunden "förstörd"?

Sv: Kränka hunds integritetszon?

Klart det kan "repareras".
Är du villig att lägga ner ett ordentligt arbete med allt vad det innebär så ser jag ingen anledning till varför det inte skulle gå?
Förutsett att det inte finns några andra problem.

Personligen tror jag inte att familjens oförmåga att "läsa av" när hunden vill vara ifred har ett dugg med beteendet att vakta revir och saker att göra.

Möjligen att man har missat att uppfostra hunden i tid att den helt enkelt INTE får vakta revir och mat etc - det kvittar om det är okända människor eller kända, hunden får INTE bita, morra eller bära sig åt mot människor.

Min rottistik gjorde ett par försök att morra vid matskål och leksaker som valp och om jag inte hade talat om för henne med tydlighet att detta inte var ok så hade hon med säkerhet kunnat utvecklas till en lite otrevlig individ som vuxen.

Att ta denna lektion i uppförande med en vuxen hund är alltid betydligt svårare och mera riskfyllt men att det skulle vara omöjligt att rätta till tror jag inte. Beror beteendet däremot på osäkerhet och att den biter i ångest mot okända så hade jag inte tagit hand om hunden och gett mig på att försöka jobba bort det.

Är du berädd på att lägga ner mycket tid och jobb på hunden tycker jag du ska ta den, jag tror inte det är omöjligt att träna bort:)

Är det en hund du vill ha för att du gillar just den hunden osv eller är det så att du vill ha hunden för att "rädda den"?
Vill du ha hunden för att det är just den hunden, så kör på. Var beredd på att det kan komma att krävas MYCKET tid, jobb och har du otur kanske hunden inte blir helt bra, i alla fall inte så att den uppför sig "perfekt" med främlingar.

Jag tycker faktiskt att hunden verkar trevlig på många sätt. Har luskat lite och han är helt rumsren, kan vara ensam hemma och vara i/åka bil utan problem. Går att ha lös på promenader, jagar inte. Uppfyller såna kriterier som jag efterfrågar.

Med människor han känner är han hur go och glad som helst, leker, busar, vill ha dragkamp med sina leksaker, man kan hålla i hans tuggis när han gnager på den, ligger i knät och sover osv.

Det är just obekanta som kommer för nära han morrar och gör utfall mot, om de t ex försöker klappa honom eller leka med honom utan att hunden bjudit in.

Om besökare han inte känner låter honom vara ifred så ligger han helt lugnt under soffbordet och sover när folk sitter i sofforna.

Kanske har hans beteende inte alls med ägarna att göra? Hur som helst så finns det ändå ett orosmoment i att han kan bita om man inte är uppmärksam.

Om man ska träna hunden, har ni några förslag på hur?

Nu får du ursäkta, men det du skriver är ren BS för mej!

Allt det där "tramset" om att valpar/unghundar/hundar ALDRIG får morra/försvara eller säga ifrån skapar så himla mycket onödiga problem!
Självklart kan en hund bli osäker på sin omgivning om den om och om behandlas på ett olämpligt vis! Lika självklart kan en hund lägga till med "dåliga vanor" pga avsaknaden av regler, ramar och konsekvent vettig hantering!

Att tro att man lägger grunden till en långsiktig, förtroendefull relation genom att korrigera en hund som morrar pga bristande förtroende är som att tro att man kan bygga ett stabilt hus på en skev grund!

Till TS: Om du känner att du har kunskap och tid och att du gillar hunden så kanske du kan få låna den/ha den på prov några veckor?

/Swat

Om besökare han inte känner låter honom vara ifred så ligger han helt lugnt under soffbordet och sover när folk sitter i sofforna.

Lösningen på problemet skriver du väl själv i ovanstående citat? Om du kan erbjuda en miljö där han inte blir pressad utan själv får ta initiativ till kontakt. Om du är tydlig och säger ifrån till besökare (och blir respekterad) så att hunden vet att den får vara ifred. Så kommer det troligen att fungera alldeles utmärkt.

Till och med min ursnälle gammelman som älskade allt och alla kunde säga ifrån och tom nafsa om han inte fick vara ifred när han behövde det. De gånger det hände var det aldrig hundens fel, anser jag, utan enbart mitt fel som inte skyddade min hund från att bli trängd.

Om folk hela tiden ska hålla på att sno mat och leksaker "för det ska hunden tåla" så skulle jag också börja vakta mina saker :crazy:

(Lite knapplån.)

Nu får du ursäkta, men det du skriver är ren BS för mej!

Allt det där "tramset" om att valpar/unghundar/hundar ALDRIG får morra/försvara eller säga ifrån skapar så himla mycket onödiga problem!
Självklart kan en hund bli osäker på sin omgivning om den om och om behandlas på ett olämpligt vis! Lika självklart kan en hund lägga till med "dåliga vanor" pga avsaknaden av regler, ramar och konsekvent vettig hantering!

Att tro att man lägger grunden till en långsiktig, förtroendefull relation genom att korrigera en hund som morrar pga bristande förtroende är som att tro att man kan bygga ett stabilt hus på en skev grund!

:bow::bow:
Tänkte faktiskt samma sak själv, men orkade inte tjafsa riktigt :p

:bow::bow:
Tänkte faktiskt samma sak själv, men orkade inte tjafsa riktigt :p

Tänkte faktiskt på det jag med.

hunden får INTE bita, morra eller bära sig åt mot människor.

Men människor får inte bära sig åt mot hundar heller. :(

Förövrigt kloka svar från Swat och Meanwhile. :bow:

Nej det kanske inte behöver bli så stora problem? Min tanke har just varit att hunden kanske blir tryggare efterhand om den får lugn och ro? Jag är singel så det är oftast bara jag och hunden.

Senast ändrad:

Tja du Swat, jag svarar på TS fråga och utifrån mina erfarenheter; 25 år med bruksschäfrar och rottweiler. MINA hundar får INTE morra och bära sig åt mot folk när det inte är befogat, vilket det aldrig är såvida det inte gäller att försvara mig mot direkta angrepp, och då har det varit i tjänst. MINA hundar har aldrig fått vakta ben, skålar, leksaker etc. Heller inte springa omkring här hemma och morra åt okända bak ryggen om dem eller göra utfall. Jag vill ha sociala och trevliga hundar som vet sin plats och den platsen är aldrig över någon människa.

Jag har korrigerat ev sådant beteende i tidig ålder och samtliga hundar har vuxit upp till utmärkta individer kan jag berätta - inga problem med förtroende eller annat.

Jag står för mina åsikter, du för dina. Jag har mina erfarenheter - du har dina. Förhoppningsvis kan vi hålla nivån acceptabel här på forumet genom att låta bli att kalla varandras åsikter för BS?

Min tanke har just varit att hunden kanske blir tryggare efterhand om den får lugn och ro?

Det känns logiskt för mig att hela situationen med okända människor blir avdramatiserad om alla besökare bara nonchalerar hunden. Om inte du skapar drama kring de situationerna kommer hunden förmodligen lita på att det inte är farligt. När den blir trygg med det kanske den skulle vilja söka upp och hälsa på någon som den börjat lära känna, i sin egen takt. Om då den personen är klok och inte gör någon affär av det hela har ni tagit ett rejält kliv framåt. Så tror jag, men jag är ingen expert utan bara en vanlig hundägare.

Äsch, slappna av lite! Jag skrev att det du skrivit var ren BS för mej. En ren åsikt från mitt håll alltså.

Även jag har haft brukshundar i många år - däribland en Tretjaks schäfer - och jag har självklart styrt upp en hel massa oönskade beteenden!( Jag är inte direkt "känd" här för mina "mjukis metodermetoder" ;) )
Däremot är det enormt stor skillnad på hur jag anser att man bör hantera en osäker och felhanterad hund i denna situation, mot en hund som är lite "styv i korken" och försöker spela Allan.

Mina hundar är hyfsat välartade socialt och kan umgås med i stort sett alla, detta trots att de får påtala missnöje utan att jag gör en affär av det!

Det jag ville ha sagt från början var att det kan skapa djäkligt onödiga konflikter om man börja med att rekommendera att TS skall korrigera en rädd/otrygg hund när det finns så många andra vägar att gå! Vad gäller TS så kommer h*n dit efter en tid att hunden behöver styras upp, men som steg ett i "Nu bygger vi ett liv tillsammans"-spelet så känns
det HELT fel för mej!

Var och en gör ju sedan självklart som de vill!

/Swat

mina erfarenheter; 25 år med bruksschäfrar och rottweiler. MINA hundar får INTE morra och bära sig åt mot folk
MINA hundar har aldrig fått vakta ben, skålar, leksaker etc. Heller inte springa omkring här hemma och morra åt okända bak ryggen om dem eller göra utfall.

Självklart är det som du säger men jag tror inte heller att besökare hemma hos dig skulle få bära omkring på dina hundar när de försöker sova, eller ta dina hundars mat eller leksaker. Om det skulle hända har du i så fall en tanke och en plan med det hela. Dina hundar är trygga i en värld där de kan lita obetingat på sin ledare. Har du sagt att det är OK så är det OK och det vet hundarna.

Den hund som TS skriver om lever, som jag tolkar det, i en verklighet där husse och matte har noll koll och där främmande människor när som helst kan invadera, ta ens grejer eller kränka ens sovplats. Hunden försöker kommunicera men ingen förstår dess signaler och vad som helst kan hända. Sett i det ljuset är hundens beteende inte så konstigt och jag tror vilken hund som helst skulle kunna bete sig "fel" utan att det är något större fel på den mentalt. Detta tolkat utifrån TS beskrivning och givetvis utan att ha en aning om vilken hund eller familj det handlar om.

Tack för input! :bow:

Har bestämt mig för att fråga om jag kan ha hunden på prov ett tag.

Återkommer! :D

Det är just obekanta som kommer för nära han morrar och gör utfall mot, om de t ex försöker klappa honom eller leka med honom utan att hunden bjudit in.

Ett mycket vanligt problem, att det ska vara så svårt att uppfostra folk. Lär besökare att de ska ge f*n i din ev hund. De får köpa en egen och klappa och leka med.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 242
Senast: Hermelin
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 041
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 862
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar