Krångelsto *tips och råd*

mizz_beauty

Trådstartare
Historia
Inköpt 1998 som avelssti/familjehäst brunstade i nov när hon kom (är väl inte ovanligt iofs)

1999 planerad betäckning men ingen brunst

2000 brunstade i början på april men hingsten var inte på plats på stationen, sen igång sprutad. Dräktig på första ultraljudet men vet tyckte att embryot var för litet. Ny koll fortfarande dräktig men fortfarande för litet. Ny koll igen ca 90dygn? - tom. Kördes till hingsten igen men negativt på blodprov.

2005 brunstade runt påsk. Kördes till hingsten i juni - sprutades igång betäckt men hade flytningar så sköljdes på seminstation - det värsta veterinärerna sett (hingstägaren liknade de vid äggula) betäcktes igen och de la antibiotika tablett i livmodern, inga flytningar men inte dräktig. Sprutades 3ggr innnan hon kom i brunst. Betäckt i augusti men negativt på blodprov.

2006 brunstade själv i juni kördes till hingsten. betäckt men fick flytningar igen så sköljd och igångsprutad betäckt en gång och sköljd efter för bästa resultat. Ej dräktig men ingen vätska i livmodern ägget var ca 30 men stängd. Vi gav upp här ville inte sruta igång och krångla mer. Brunstade igen nu i november. Veterinären som ultrade hos oss sa att det kan ta några år för slemhinnorna att återhämta sig efter en sån svår infektion.

Vi kommer ev låna en hingst nästa år och i så fall försöker vi med sjuksemin.

Så vad tycker ni? Är det någon ide att betäcka igen?

Det är ju en ponny och de enda hingstarna som gått på semin är hon släkt med så vi har ju inte kunnat prova semin och se om det fungerat bättre för henne. Om hon nu skulle vara infektions känslig.

Sv: Krångelsto *tips och råd*

Det låter ju som låga odds.
HUR nära släkt är hon med seminhingstarna?
Hade det varit mitt sto så hade jag tagit den av dem som passar henne bra och har bra sperma och seminerat. (är de mindre släkt än halvsyskon så tycker jag det är okej, om inte annat så för att "få igång" henne)
Och jag hade placerat henne hos någon av de allra bästa seminveterinärerna vi har i landet. BLir hon inte dräktig DÅ, är det dags att ge upp.

MIN krångelmadame blev dräktig på första försöket hos en av de bästa....

Om ni har haft de svårt att få henne brunstig så tycker jag att ni borde prova med akepungtur. Istället för att spruta igång henne. Vi provade det på ett av stona i stallet som bara varit brunstig en gång i februari, på ett helt år. Så året efter de så fick vi reda på att man kan prova med just akepungtur.. Nog funkade de alltid! Några dagar efter att akepungtören hade varit där så var hästen så brunstig att man knappt kunde bli av med henne..Hon va så klängig och hon kunde knappt stå på benen så brunstig hon var...heheh:D
Det kanske inte funkar lika bra på alla häster men kanske,kanske...
Man borde nog försöka få bukt på de där infektionerna först... har tyvärr inga råd att ge angående just de:(

Hoppas att ni lyckas bättre 2007!

Senast ändrad av en moderator:

Ett av mina ston krånglade också med brunsterna förr. Men min vetrinär tipsade mig om att jag skulle börja ha lampan tänd dygnet runt i stallet from nyår o dessutom börja öka protein givan i januari. Samt att börja täcka henne då (hon hade inte täcke innan) för att lura stoet att det började bli vår o sommar. Värme o näringsrikare mat o ljusare. Det funkade kanon. Hon kom igång med regelbundna fina brunster redan i slutet av feb men hon betäcktes i maj o fölade i april året därpå.

Värt att testa.

Det är alltid tråkigt när det blir så här, men har hon haft föl tidigare i sitt liv?
Jag hade nog varit så fräck att jag hade använt mig av fullblodshingst och seminerat henne på en seriös seminstation, väljer du de som är eu godkända så har du de som är mer kontrollerade och godkända.
Sedan använder sig tyskarna av örter för problem ston, både för att framkalla brunst men också för att behålla befruktade ägg.

Lycka till

Lotta

Det låter ju som låga odds.
HUR nära släkt är hon med seminhingstarna?
Hade det varit mitt sto så hade jag tagit den av dem som passar henne bra och har bra sperma och seminerat. (är de mindre släkt än halvsyskon så tycker jag det är okej, om inte annat så för att "få igång" henne)
Och jag hade placerat henne hos någon av de allra bästa seminveterinärerna vi har i landet. BLir hon inte dräktig DÅ, är det dags att ge upp.

MIN krångelmadame blev dräktig på första försöket hos en av de bästa....

Vilka och var finns de bästa? Du får gärna PM:a mig om du inte vill skriva ut det här..

Tack för alla svaren!

Hon och den ena hingsten har samma morfar men han är redan linjeavlad. Den andra tror jag inte kommer att gå på semin nästa år men det är hennes brorsbarn.

Glömde ju skriva att hon har haft föl innan. Som fyraåring. Så det är ju ett tag sen. Hon är född 1991.

Ni tycker inte man kan prova med hingsten vi ska ha och använda sjuksemin?

Eftersom hon inte hade någon vätska i livmodern på det sista ultraljudet så hoppas jag att den är "utrotad". Vi får se till våren.

Hon brukar ju brunsta en gång på våren och sen igen i november. Hon kanske tror att hon är dräktig knashästen.

Tråkigt när det inte blir en dräktighet! Vi hade problem med ett av våra ston förra året, livmoderinflammation under hela sommaren trots behandlingar, byte av hingst tre ggr, osv.
Jag skulle liksom Ameo rekommendera att ta en riktigt bra seminvet för att få henne dräktig. Vi bytte till en erkänt skicklig vet som verkligen jobbade hårt för att få stoet dräktigt vilket hon nu är.

Lycka till!

Kan det vara så att hon är väldigt infektionskänslig? Hon är ju bara betäckt naturligt. Inte med semin. Det var därför vi tänkte prova sjuksemin med den här hingsten.

Vilka bra seminveterinärer finns det i närheten av Jönköping?

Den seminvet. jag använde finns i uppland och är professor i ämnet, men det finns säkert andra som vet var duktiga vet. finns i ditt område.
Enligt denna veterinär så är det värsta för en känslig livmoder hingstens semin. Den retar slemhinnan enormt. När man inseminerar tar man inte hela ejakulatet från hingsten utan bara en del av den så retningen bör inte bli lika stor vid insemination som vid naturlig betäckning. Våran vet. sköjde mitt sto efter högst 6 timmar efter insemination för att "överbliven" semin ska försvinna. Sen är det dessutom viktigt att man inte heller inseminerar för många gånger under brunsten, utan försöker (om möjligt) pricka ägglossningen så det bara blir en insemination på brunsten. Om du vill veta mer så kan jag PM:a vilken vet. jag använder så kan du kontakta honom, han är expert på området.
Än en gång lycka till nästa år och jag håller tummarna!

Tyvärr finns det inte många seminstationer alls i närheten.

Men det låter ju lite lovande i alla fall. Tycker du kan skriva veterinären här. Det borde ju intressera fler än mig, med problemston.

Jag antar att TS menar att hon vill använda en hingst som normalt inte står på semin, vilket man kan få tillsånd till, om det föreligger medicinska orsaker.

Ok...
Hans Kindahl heter veterinären och han froskar på SLU, Uppsala, men tar emot ett litet antal ston på semin hemma på hans mottagning.
Fantastiskt noggrann. Bara han inte blir nerringd nu...:crazy:;)
Men jag är säker på att det finns andra i jönköpingstrakten som är lika duktiga, ingen som vet?

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 291
Senast: ginnies
·
Avel Jag har många års erfarenhet av hingstar och avel. Vi betäcker alla ston för hand och har aldrig haft några skador på stona fram tills...
2
Svar
23
· Visningar
6 624
Senast: Kolbeinn
·
W
Avel Har ett sto som jag hade iväg på betäckning 2007, betäcktes vid hand på två brunster, men tog sig ej. Tog bakt. prov våren 2009, hade...
Svar
4
· Visningar
1 160
Senast: QuickStar
·
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar