Krångel med Tretorn stövlarna

Mazarinen

Trådstartare
Jag har ett par Tretorn advance stövlar. Och nu har dragkedjan gått sönder på ena stöveln. Den delar sej när man drar upp dragkedjan.

Nu har jag hört att man tydligen får ett par nya om dom gått sönder.

Det enda är att jag beställde dom från ett ställe långt här ifrån där jag bor, så jag vill helst inte betala och hålla på och krångla med att skicka.

Är det någon som vet om jag måste kolla med det här stället där jag har beställt dom i från, eller kan jag gå till någon annan ÅF till Equality line, som oxå säljer dessa, och få byta dom mot ett par nya hos dom?

Någon som vet, och som själv har lite mer koll än mej på det här, hur det står till om man verkligen får ett par nya, om dragkedjan pajjar eller någonting.
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

Företaget retunerar ju bara stövlarna till Tretorn så jag tror inte det har ngn betydelse vilken affär du lämnar in dem hos bara det är en återförsäljare. Men är inte 100% säker. Affären ger dig inte nya stövlar direkt utan tretorn skickar dem isf.

Min syrras stövlar har gått sönder på precis samma sätt.
Man får nya stövlar om det är så att de inte går att laga plus att man har kvitto på dem. Dessutom så tar det ganska lång tid innan man får tillbaka dem/får nya då det är väldigt många stövlar som gått sönder.

Min syrra väntar fortfarande på sina och hon har inte fått svar på om de går att laga, vilket det troligtvis gör.

Vet 2 st som fått nya men de har gått sönder i snörningen (alltså de små tygbitarna som man drar skosnöret igenom) samt sprukit vid tårna.
 
Senast ändrad:
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

Okej. Haha då kan ju jag glömma att byta dom, då jag inte har kvar något kvitto.

Alltså ärligt talat tycker jag att det är jäkligt irriterande, och antingen får dom sänka priset, eller så får dom göra något åt kvalitén, för dom är verkligen inte värda 4000kr. mina börjar oxå bli slitna i snörningen (dvs, dom som håller i snörningen) så dom pajjar väl snart, och sedan har jag fått tejpa dom upptill ett tag, då dragkedjorna endast åkt ner, och nu detta.

Men, men som vanligt är det väl bara märket, och att det är en modegrejj som dom tar betalt för, och sedan vad det är för kvalité spelar ingen roll :mad:
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

Alla jag varit med om (ett 20-tal) har fått helt nya, Tretorn behöver ju inte stå för kostnaden för att de har gått sönder, utan tillverkaren och alla har hittils fått nya stövlar inom en vecka.
Kan tillägga att alla som fått nya har haft sönder sina stövlar på olika svåra sätt, från att bara knappen nere vid sporrskyddet gått sönder eller kedjan. Kedjan kommer gå på alla de första förmodligen, de nya är grövre både stöveln och kedjan.
 
Senast ändrad:
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

där rök alla chanser till att jag ens ska titta på ett par :devil:
att många av samma modell i den prisklassen går sönder, får mig kvickt att hålla mig till stövlar för lite billigare peng..brukar annars förvänta mig kvalité om man handlar dyrare? :crazy:
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

Det är första versionens stövlar som gått sönder, de som är förbättrade som kommit nu, t.ex. de nya färgerna är bättre kvalité! Det är samma med alla stövlar när de kommer ut på marknaden.
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

aha :p
så egentligen ska man alltså vänta ett tag när saker och ting kommer ut, så att de hinner förbättra? :idea:
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

eller som i detta fallet så får du nya om du har de "gamla".

Den "nya" är väl den med guldknappar istället för svarta?
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

Det finns egentligen inget lagstiftat krav på att du måste uppvisa kvitto vid en reklamering. Däremot så måste du kunna visa för säljaren att du har köpt varan hos denne för att denne ska vara tvungen att ta emot varan. Så indirekt så behöver man sitt kvitto. Men om du kan på annat vis styrka att du köpt varan hos denne säljare så går det lika bra.

Så kontakta företaget du köpte stövlarna hos. Berätta om felen. Upplys om att du inte har kvittot kvar men att konsumentköplagen heller inte kräver att du måste ha kvittot kvar (du kanske har en fraktsedel el ngt annat som kan styrka?). I och med att stövlarna säljs i så många affärer så kan det vara så att säljaren sätter sig på tvären och menar att denne inte har något ansvar. Men är säljaren serviceinriktad (och vet att denne har lätt att få hjälp från Tretorn) så får du säkert hjälp.

Så gör ett försök!
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

Det finns egentligen inget lagstiftat krav på att du måste uppvisa kvitto vid en reklamering. Däremot så måste du kunna visa för säljaren att du har köpt varan hos denne för att denne ska vara tvungen att ta emot varan. Så indirekt så behöver man sitt kvitto. Men om du kan på annat vis styrka att du köpt varan hos denne säljare så går det lika bra.

Så kontakta företaget du köpte stövlarna hos. Berätta om felen. Upplys om att du inte har kvittot kvar men att konsumentköplagen heller inte kräver att du måste ha kvittot kvar (du kanske har en fraktsedel el ngt annat som kan styrka?). I och med att stövlarna säljs i så många affärer så kan det vara så att säljaren sätter sig på tvären och menar att denne inte har något ansvar. Men är säljaren serviceinriktad (och vet att denne har lätt att få hjälp från Tretorn) så får du säkert hjälp.

Så gör ett försök!

Som Saigon säger, så kanske du har andra bevis för att du köpt stövlarna där tex ett kontoutdrag om du betalade med kort? (har funkat för mig en gång när jag inte hade kvittot kvar)

Om butiken vägrar hjälpa dig kanske du får vända dig till skomakaren som kan byta ut dragkedjan för hyfsat billig peng. Men då får du ju betala kalaset själv... Tråkigt med så dyra stövlar.
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

jovisst men det känt lite... :cool: ....att man ska behöva reklamera så pass dyra stövlar.

ingen aning, har bara kastat ett par snabba blickar på stövlarna och prislappen. :p
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

Jag har bevis för att jag har köpt dom från det här stället. Då jag har kvar orderbeställningen med nummer och allting. (kom på det igår kväll)

Så det är inga problem, med att visa att jag köpt dom hos det här företaget.

Men jag ska prova prata med dom, och se vad dom säger.
För det är helt klart värt att få ett par nya. Då dom som sagt börjar bli slitna i flärparna som håller snörningen, oxå!

Men är det endast stövlarna i dom nya färgerna som är förbättrade, eller gäller det även dom svarta nu?
 
Senast ändrad:
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

Mina gick sönder och jag fick ett par nya.
Lämnade in dem en måndag och kunde hämta nya på tisdagen.
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

Det är första versionens stövlar som gått sönder, de som är förbättrade som kommit nu, t.ex. de nya färgerna är bättre kvalité! Det är samma med alla stövlar när de kommer ut på marknaden.

Det märks att de nya är bättre.
Jag köpte mitt första par i juli och då var det ju den gamla versionen.
Nu när de gick sönder så fick jag ett par av den nya förbättrade versionen. Sa iaf hon i affären, vi får väl se hur länge de håller ;)
Mina sprack på insidan av vänsterfoten och så delade sig dragkedjan två gånger på ena stöveln.
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

Även de svarta och röda är förbättrade nu, det är ett fabrikfel att de går sönder.

Jag frågade runt lite idag, ring till butiken du köpte dem hos så får de lösa det. Därför man köper saker nära en så man slipper krångel vid retur, skulle jag hälsa. ;)
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

HAHA ung och dum du vet ;) :angel:

Nejmen det är lugnt, min brorsa håller till i den lilla hålan där jag har beställt dom ifrån, och han kommer hem varje helg, så jag skickar med stövlarna med honom, så får han traska in i butiken och visa dom. :D
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

kl*

prata med han i butiken där jag köpt mina, han sa att jag skulle bara komma in med dom om det var några problem så skicka han tillbaka dom så fick jag ett par nya inom någon dag :)
 
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

Mina gick sönder på samma sätt, och jag åkte bara tillbaka så fick jag ett par nya direkt i affären.
Dom nya jag fick var dom "förbättrade", och dom håller än iaf. :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krångel med Tretorn stövlarna

Jag har i alla fall kollat med affären där jag beställde dom ifrån, och dom sa att det var självklart att jag skulle få ett par nya. Så nu väntar jag bara på att brorsan ska åka iväg, så att han kan ta med sej dom och lämna in, så att jag kan få ett par nya :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ett par Tretorn comfort som först den högra dragkedjan gick sönder på, och nu är den vänstra också trasig. Den högra stöveln...
Svar
4
· Visningar
4 473
Senast: mikaela_98
·
Utrustning ÅÅ måste få lite råd och snabb hjälp. Jag rider just nu i ridstrumpor och tennisskor då mina stövlar (hatar dom) gått sönder alldels...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: Eme_liie
·
C
Utrustning Nu är jag inne på mitt tredje par tretorn, då dragkedjan gått sönder på dom andra. Har inte haft några problem med dom här, men senaste...
Svar
15
· Visningar
1 430
Senast: Deimion
·
Utrustning Det är så att jag köpte mina första tretorn i April 2008, då var det den gamla modellen jag fick. Gick efter ett tag sönder i...
Svar
13
· Visningar
1 533
Senast: ulle.j
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp