krångel med avgifter.. klantig importör..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rassub
  • Startdatum Startdatum
R

rassub

försökte betäcka mitt sto i somras för er som inte har gött minne kan jag berätta att importören av hingstens sperma klantade sig med leveransen till hingststationen så mitt sto hann gå ur brunst innan sperman kom till stationen, detta var i början på maj. Eftersom vädret var piss hela sommaren så kom hon inte i brunst förrän de gav henne PG i början på juli...

Hur som haver så tog hon sig aldrig på de tre strån som ingick i språngavg. Sista försöket tror jag vi gjorde i mitten på aug alltså redan då väldigt sent!

Kontenan är att vi hade kunnat göra fler försök om inte importören klantat sig så o skickat sperman (som dessutom var fryst o kan lika gärna ligga här o "skräpa" som hos dem) så nu har jag kastat 15 000 kr i sjön o har ett odräktigt sto... :devil: Nu till mina frågor:
Det konstiga är att jag inte fått någon räkning ännu på språngavg, den ska väl betalas i samband m första semineringen? Kan importören "glömt" mig eller är det en "kompensation" för att de klantat sig? Vågar ju inte ringa o fråga då kanska de "kommer ihåg" mig!?
Om jag nu ringer kan jag begära att få rabatt eller något till 2005? Eftersom det är fryst kostar bara semin avg 5000 +moms.. Hingsten vill jag ju verkligen ha!! Men är det värt att betala semin avg en gång till? Kanske o m jag får sperman gratis? Hjälp mig snälla avelskunniga! :confused:

Sv: krångel med avgifter.. klantig importör..

Jag har aldrig fått någon räkning på språng avgifften förrän efter att dom kollat på 16 dygn. Den brukar man ju få betala även om stoet inte är dräktigt. Kan ju vara så att du inte får den iom att dom klantade sig.

Men nog tycker jag att du kan ringa och prata med dom, dom har ju gjort fel och får du kompensation med att slippa betala språngavgiften, så kan du knappast be om rabatt till nästa år.

Jag betäkte mitt sto, betalade språngavgiften och hon resorberade, men pratade med hingstägaren, så jag får rabatt nästa år.

Lite nyfiken på vad för hingst du använde? Själv tog jag Bourbon.

näe jag tänkte antingen eller, alltdå betalar jag årets språng kanske jag kan få rabatt nästa år? Men är det värt pengarna eller ska man satsta på en billigare fertilare hingst? hmm årets hingst var iaf Aram KWPN 866.. Vill ju ha en allroundavkomma för eget bruk..

Har inte en aning om hur fertiliteten var på honom, varken på semin eller fryst. Ta och kolla upp hur han var och ta dig sedan en funderare på om du skall försöka igen eller helt enkelt byta hingst. Fryst är ju alltid ett lite mer gissel. Lycka till.

Håller med Shady..byt hingst!

Fryst är ju lite speciellt...visst det finns de som är väldigt duktiga på fryst som tex svenska vdl men ,men sedan är ju inte alla ston lämpliga som mottagare för fryst heller.

Måste väl finnas någon annan hingst som är intressant också??

enl holländska VDL skulle han ha bra motilitet men vad annars ska de säga? Funderar på att använda en annan hingst nästa år.. O tänker således inte ringa o "påminna" om min uteblivna språngavg...

:angel:

Den hade inte jag heller påmint om, men bli inte för chockad om den dimper ner i din brevlåda om några månader.

Ja det kan ju vara som så att sperman är okej...men att ditt sto inte fungerar så bra på fryst.Så det behöver ju inte vara någon lögn. ;)

Förra året var det mkt struligheter runt många betäckningar...även på vanlig färsk/kyld semin.Men vanlig färsk/kyld transportsemin ökar ju chanserna betydligt! ;)

Hmm du är sugen på en allround betonad hingst och gillar Aram KWPN som är efter Nimmerdor och har en del fullblodsinslag....hm kanske Highlight vore nåt för dej??Han är ju efter Nimmerdor - Lucky Boy xx och har ju vettiga index på såväl exteriör,gång och hopp. Han kanske vore nåt?...dvs om du söker ngt med det blodet...och lite fbl inslag.... ;) :)

jo precis gillar Nimmerdor.. Sitter med hingstkatalogen i handen o kollar på Highlight.. Snygg! O Lucky Boy är ju inte fy skam! Andra funderingar har varit Nobel, De La Gardie, Santa Cruz el For Feeling..
bild här på hästen som ska bli mor.. kom gärna m synpunkter på hennes extriör,

Senast ändrad av en moderator:

näe jag vet.. men man kan ju alltid hjoppas.. Fast jag borde eg kunna förhandla mig till ett bättre pris på någon av deras andra hingstar kanske...

Vad är det för stam bakom henne?(behöver veta lite mer för att tänka och fundera lite)

Men fy vad trist!Lägga ut den summan i onödan :crazy: Hoppas de kan ge lite billigare iaf eftersom de klantade sig med leveransen :mad:

Royal-Uttini-Cyrano, gammal hederlig svensk stam!

Har sett ett par avkommor efter Highlight med Hertigen och den andre med Herkules som morfar...bägge väldigt lyckade....så han tycks passa bra med svenska gamla linjer.

Tanken är en avkomma passande dej själv i första hand eller??

Santa Cruz är ju väldigt smidig och fin - en modern häst.For Feeling har mkt prestation trots sin låga ålder.Nobel (även han allroundbetonad)ja han har ju bra blod bakom sej linjeavlad på Ladykiller xx och Pooh här på Buke har ju ett par bra avkommor efter honom.De la Gardie står på naturligt...verkar vara en trevlig allroundhingst.De la Gardies blod talar för hopp lika mkt som dressyr.

jag visste att fast jag var på station tidigt med mitt ena sto och var på diverse återbesök, så skulle dock inte en komplett faktura komma förrän på hösten när säsongen lagt sig. Då skickar vår station alla fakturor från sommaren....Huga!
Dock när vi åkte med främmande ston så bad jag att få fakturorna direkt så att jag visste att dom blev betalda, så att inte jag skulle bli hängd för ett sto som inte var mitt.
Båda varianterna fungerade bra och allting stämde.

Liknande trådar

Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 596
Senast: iNHALE
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
Avel Seminerade vårt sto i våras med fryst semin. Hade själv hämtat 3 strån à 12.000 & kört ca 110 mil t&r för stråna. Lämnade dem på min...
2
Svar
32
· Visningar
3 635
Senast: QuickStar
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka