Krampande tassar

M

Martina78

Har två dvärgtaxar varav ena har stora problem med krampande tassar, har provat olika varianter på "skor" men då vägrar hon att ta ett steg.

Finns det några tips? Detta är ett stort problem för henne varje vinter.

Sv: Krampande tassar

Synd att du inte har fått något svar.

Min egen skiter fullständigt i snö och kyla, springer vidare om han så har snöbollar överallt. Svårt att tipsa när man inte vet hur problemet är, har en kompis som värmer tassen i handen då hennes hund stannar upp, sedan går han igen. Kan du inte lära henne att gå i skor då? Sätt igång ett schema där hon har skorna på sig först kortare stunder ofta och sedan längre så att hon vänjer sig, det kanske låter grymt men förr eller senare måste hon ju gå. :crazy:

Skor på och massor med godis, ett steg med skor på och massor med godis. Snabbare än du anar kommer ni kunna ta hela promenader. :)

Jag brukar smörja med fet salva innan jag går ut. Om problemet är snöklumpar som fastnar i tassarna hade jag rakat tassarna, det får jag göra på min. Men då blir hon istället mer känslig mot att gå på is så det är väl lite beroende på. Rör man sig mest i skog och mark kan det ju vara värt att raka dom. Jag undviker skor så länge det går, har fått för mig att tassarna blir känsligare om dom "vänjer" sig vid skor. Men det var gränsfall för vovven i vintras!

Det brukar hjälpa med vattenfri salva, t ex vaselin eller försvarets hudsalva. Om man smörjer precis innan man går ut och om man är ute länge kan man smörja igen om hunden får kramp. Undvik att gå där det är saltat, salt kyler mer än snö. Om hunden har mycket päls mellan tårna bör man klippa bort så mycket man kan för att undvika att snön fastnar i pälsen och bildar isklumpar.

Ska genast testa fet salva, tror ni vasselin fungerar?

Jag har verkligen försökt att få damen att acceptera skor men hon är inte alls med på noterna utan sätter sig ner och vägrar att gå. Det kvittar hur mycket godis jag erbjuder.

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 248
Senast: Hermelin
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10