Kräks upp avmaskning

B

burton

Min katt kräks upp avmaskningen igen (droncit). Hon blir panikslagen när man försöker stoppa ner de tabletterna men nu tror jag hon behöver avmaskas igen. Men vad ska jag använda?
Finns det inget veterinären kan ge istället? Detta går ju inte.

Sv: Kräks upp avmaskning

Vet kan ge en spruta eller så kan du använda ett nytt Spot-on medel som heter Profender(receptbelagt).
PL

Axilur brukar funka bra till mina men det är ju oxå piller så risken är väl att det blir samma sak med det.

Kan du inte mosa tabletten och blanda med något gott? Min lillflicka äter med stor iver när jag blandar det i fil :). Eller tål hon inte tabletterna, att det är det som är problemet?

Tack så mycket för svar! Jag tar nog detta i samband med hennes vaccination hos vet.

Jag har provat att stoppa den i olika slags mat som hon gillar men det går hon inte på. Kanske det är nåt hon inte tål eller så tycker hon bara det är vidrigt ändå.

Jag vet inte om jag vågar prova, känns dumt att slänga ut mer pengar och så funkar det kanske inte.

burton skrev:
Tack så mycket för svar! Jag tar nog detta i samband med hennes vaccination hos vet.

Skulle rekommendera dig att få katten avmaskad innan den vaccineras, inte i samband vaccination. Har katten mask ger vaccinet inte samma goda effekt. En katt bör vara frisk och parasitfri när den vaccineras. Är immunförsvaret nedsatt kan katten även få kraftigare biverkningar (om den drabbas av biverkningar).

Axilur finns ju även i flytande form på apoteket !

Vi brukar ge de piller men det är så svårt och sen bara spottar de ut de men sist vi skulle avmaska david minsta katten sprutade vi in som pasta i munnen istället mycket bättre;) Vet inte vad det heter tyvär :(

Jag mosar tabletterna med en gaffel till pulver. Köper hem någon liten dyr exklusiv special burk med extra mumsig mat, blandar ihop en liten portion när kisse Katt helt klart är hungrig och serverar den lilla portionen som då äts upp helt och hållet. Stora Kissen är något svårare att få i så till honom blir det avmaskning med Drontal och liknande som det räcker en engångsdos av. Lilla Kissen är mera matfixerad så där blir det Axilur.

Testa den flytande axiluren annars, min systers hund blir sjuk av tabletterna men det flytande går bra.

Min hane med känslig mage spyr av allt utom Flubenol.
Finns i pastaform i spruta med jättepraktisk dosering. Har du väl sprutat in i munnen är det klibbigt, så det är svårt att spotta ut igen.
Rekommenderas!

Liknande trådar

Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
555
Senast: Jeps
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 154
Senast: Googlarn
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
490
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka