Kräks ofta?

AnnaKarinA

Trådstartare
Jag har en omplaceringshund sedan ett par månader tillbaka. När han kom var han mager, tom. ryggraden stack upp, ägaren sa att han varit hos hennes mamma då de varit bortresta, och därför ätit dåligt.

Jag började projekt "göda" och fick sakta upp honom i vikt. Märkte genast att han är otroligt kräsen när det gäller mat, och godis med faktiskt. T.om. ben måste han få välja själv, det är inte många som duger. Leversnittar, grisöron? BLÄ!! :D

Han är vetundersökt ua, dock är inte magen genomgången specifikt, sas. Dessutom har han nu haft en bra period utan problem, och han är JÄTTEFIN i hullet, precis lagom.

Däremot kräks han då och då, nio av tio gånger är det galla. Misstänker att detta kanske beror på att han är tom i magen för långa perioder, så jag har försökt att dra ner på portionerna och ge oftare istället. Som sagt, den sista månaden har han varit bra, men nu har han kräkts två gånger denna veckan. Idag har han bara ätit frukost vid 05.30, ville inte ha lunck eller mellanmål på em, och nu på kvällen (20.00) kräktes han galla, och vill fortfarande inte äta.

Tänkte ringa vet. imorgon, men tänkte bara undra om någon haft/har det likadant?

Sv: Kräks ofta?

Jag sitter inte riktigt i samma situation som du, jag har också en extremt kräsen hund (inte heller han äter grisöron, leversnittar, blodpudding, riktiga märgben eller annat "gott") och bara att hitta ett foder som fungerar har varit ett gnissel. Han var som nöjdast när han fick äta som han ville, dvs på natten. När vi låg och sov gick han upp och åt, han spydde dock aldrig galla däremellan.

Nu har vi två hundar, och den ena får mat 2 ggr per dag, och den kräsna får endast på kvällen.

Hoppas du hittar ett sätt som fungerar för din vovve, men en tur in till vet för att kika så att allt står rätt till är givetvis aldrig fel!

Min hane gjorde precis så när han var yngre. Han åt ofta på kvällen, och sedan vägrade han frukost. Framåt e.m/kväll kunde han då kräkas galla. Eftersom han mådde illa ville han ju inte äta då heller.

Det försvann helt när jag började ge färskfoder, sedan dess äter han två gånger om dagen och har inga problem. Då, innan jag funnit Vom og Hundemat, löste jag det genom att ge lite av något han verkligen ville ha, typ lite köttfärs, en liten köttbit eller sådär på morgonen. Bara inte magen var tom.

Hade samma problem med min omplacering i början det berodde på att han var stressad över situationen och att det till en början var just för långt mellan måltiderna. Numera får han frukost, tidig kvällsmat 17-18-tiden och en liten skvätt "nattis" vid 22-23.

Tipset jag fick var att ge en skvätt filmjölk, det lugnar magen och de flesta hundar gillar det väldigt mycket så jag gav en skvätt filmjölk, gick en lugn rastrunda och när vi kom tillbaka fick han maten.

När min kom till mig var han strulig unghund och det i kombination med stress, gjorde honom väldigt kräsen. Nu har han varit hos oss i snart 2 år (tiden flyger), har funnit trygghet och framför allt mognat. Numera äter han nästan allt som serveras utom de foder som han åt hos sin tidigare ägare, lite udda kanske men han vägrar.

Min hund spydde gärna på morgonen, innan frukost, även om jag gett middagen så sent jag kunde. Jag testade med en produkt som hette PH-balans eftersom hon bara spydde galla. Med det pulvret på kvällsmaten har hon aldrig spytt dagen efter.

Halsinfektion gör också att de spyr galla.

För att stilla hungern kan du ge pop-corn i princip fri tillgång.

Japp, jag har, och säger som Blandrastik; det kan vara halsinfektion.

Då kräks de gult skum och vill inte gärna äta. Nu sa du ju att han var undersökt men ändå.

Jag fick höra att det kunde vara liknande magsår när våran hund gjorde så när han åt rimadyl, jag gav honom dels receptfritt medicin för att återställa magbalansen, det fanns på apoteket för hund. Och dels planade vi ut rimadylen så nu gör han inte så alls längre.

Men man ska visst även kunna få magsår medicin för hund om det blir värre, men det är ju helt klart bäst att först prata med vetrinären.

varför inte ge fri tillgång på foder så kanske han inte är tom i magen ? Eller kan han inte hantera det?

Jag vill absolut inte måla fan på väggen men min fd hund visade samma symptom och han "diagnosticerades" efter mycket om och men med tumörer i magsäcken. Han var också fin i hullet ända till slutet när han tappade 20% av kroppsviken inom loppet av 2 veckor. I början kräktes han också bara galla och endast nån gång i veckan, något som eskalerade allteftersom sjukdomen fortskred.

Innan vet ville göra en gastroskopi behandlades hunden i onödan för halsinfektion, magkatarr och magsår. Blodprover, avföringsprover, röntgen och ultraljud visade inget avvikande förutom något förhöjda vita blodkroppar som troligtvis inte hade något med saken att göra. Tydligen kan brist på ett pankreashormon också orsaka kräkningar och för det behövs ett speciellt blodprov eftersom det inte kollas i rutinblodanalyser.

varför inte ge fri tillgång på foder så kanske han inte är tom i magen ? Eller kan han inte hantera det?

Fast det är ju bra att ta reda på varför hunden kräks innan man ger fri tillgång... Om det tex är en halsinfektion eller magsår så hjälper ju inte fri tillgång ialla fall...

*Svarar alla*
Han har fri tillgång på foder, och han äter oftast bra, men nån gång varje månad äter han sämre under ett par dagar. Jag har även provat att ge då och då istället och tatt bort maten.
Jag sprang på distriktaren i stallet och hon kollade honom i halsen, ingen infektion där iallafall.
I morse åt han lite färskfoder, men han ville inte ha något på dagen, utan åt först nu vid 19.30, förmodligen för att han var hungrig, och inte för att han ville ha egentligen.

Om nån dag eller så kommer han äta sina 3-4 gånger om dan igen helt utan problem.
Ingen ner- eller uppgång i temp, humör, ork eller så.

Men jag får boka tid på kliniken, skulle gjort det imorse men massa annat kom emellan.

Tackar för era svar!

Däremot kräks han då och då, nio av tio gånger är det galla. Misstänker att detta kanske beror på att han är tom i magen för långa perioder, så jag har försökt att dra ner på portionerna och ge oftare istället. Som sagt, den sista månaden har han varit bra, men nu har han kräkts två gånger denna veckan. Idag har han bara ätit frukost vid 05.30, ville inte ha lunck eller mellanmål på em, och nu på kvällen (20.00) kräktes han galla, och vill fortfarande inte äta.

Tänkte ringa vet. imorgon, men tänkte bara undra om någon haft/har det likadant?

Ja, vår omplacering hade det likadant ett tag. Kräktes galla när han blev för hungrig, men ville inte äta. Det visade sig att han hade problem med bukspottkörteln, så han fick medicin och vi gjorde ett foderbyte till någon slags snällt lamm-o-ris foder. Det här är länge sedan, jag bodde hemma fortfarande och mamma skötte veterinärkontakt, så jag vet inte vilken medicin han fick och hur länge han åt den. Det var inte ett livslångt medicinerande i alla fall, han kunde sluta med den efter ett tag.

Det blev mycket bättre, men det hände lite då och då i alla fall. Då fick man nästan mata honom, bara för att han skulle få i sig NÅGOT och slippa kräkas.

Har haft en hund som hade sådär, ( konstigt nog var det oxå en omplacering) och vetten hittade aldrig nåt på röntgen, undersökningar eller prov. Till slut skickade dom blodprov både till england å till Uppsala, å diagnosen blev Kronisk bukspottkörtelinfektion. =( Nåt som Vetten i norrköping aldrig vart med om tidigare så han avlivades för att vi inte skulle låta det gå för långt. Men det är ju ett par år sen så det finns kanske bättre kunskap om det nu?

Hoppas att det löser sig med din vovve.

Min f.d vovve kräktes mycket p.g.a att han hade känslig mage / allergi.
Så han tålde nästan inget foder. Vi började ge honom ett visst foder, det funkade han jättebra på. :laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 858
Hundhälsa Min rottis är nu 14 månader, hon har ätit ProPlan puppy robust fram till förra månaden då jag började ge ProPlan adult robust. Jag har...
Svar
8
· Visningar
4 048
Senast: ch791022
·
Småbarn Hej! Maja 2,5 år har alltid varit kräsen när det gäller mat, eller iaf från ca 1-1,5 års ålder. Hon är modell mindre, men följer sin...
2
Svar
20
· Visningar
39 112
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Leksak som belöning