Kraftur fra Bringu avkom??

Sv: Kraftur fra Bringu avkom??

Enligt WF så har han 164 avkommor, men endast 4 är bedömda och endast en av dessa ligger över 8.

Jag tycker själv han är en fin häst, men har hört att han inte nedärver sina fantastiska egenskaper lika gott till sina avkommor.

Någon mer kunnig får tillrättavisa mig om jag har fel. :D

Har också hört det...

Ja, visst är han en fantastisk häst men man får trots allt se lite för vad det är. Han är en träningprudukt! OK, han har inte några pjåkiga gångarter naturligt, men att han är SÅ bra som han är är tack vare träningen som pågått i MÅNGA år (kommer inte ihåg hur många nu :o) Och som alla säkert vet nerärvs inte det som tränas fram ;) Jag personligen skulle inte betäcka med honom...

/Jenny

Det går väl aldrig att träna fram talang eller gångarter hos en häst? De finns där. Jag vet massor av hästar som man aldrig någonsin skulle kunna träna fram något sådan hos. Så klart att varje häst kan bli bättre men att ha gångarter som Kraftur kommer inte av träning, de finns där. Däremot kan han ha varit felriden innan så att de inte kom fram. Jag förstår inte riktigt det där att det skulle vara fult att träna sin häst korrekt, eller att rida den väl. Eller att man måste visa fyraåringar bara för att se deras grundtalang. I stället finns det en risk att man rider sönder det som finns där om man har för bråttom. Tror aldrig någonsin att man kan träna fram en hästs kapacitet, bara rida den så väl att den får utveckla sin potential.

Det går väl aldrig att träna fram talang eller gångarter hos en häst? De finns där. Jag vet massor av hästar som man aldrig någonsin skulle kunna träna fram något sådan hos. Så klart att varje häst kan bli bättre men att ha gångarter som Kraftur kommer inte av träning, de finns där. Däremot kan han ha varit felriden innan så att de inte kom fram. Jag förstår inte riktigt det där att det skulle vara fult att träna sin häst korrekt, eller att rida den väl. Tror aldrig någonsin att man kan träna fram en hästs kapacitet, bara rida den så väl att den får utveckla sin potential.

Det går att träna fram kapacitet i många hästar, och många hästar är mycket bättre än folk tro. Finns ju några här på forum som har lämnat sina hästar på träning och även själv tränat dem och man kan inte tro att det är samma hästar efter ett tag. Tex Jorunn

Ingen har sagt att det är full att träna fram rörelser och aktion men frågan är ju om det går i arv när det är framtränat. Just Krafturs extrema rörelse är tränade, märktes ju tydligt på VM när han inte varit i den hårda träningen som innan, gick ju inte så bra som föra gången. Rena turen att det blev stryckningar i tölten. Kolla bilderna sällan man ser en så musklad islandshäst.

Jag har själv tränat upp en del hästar som man aldrig kunde tro att de kunde blir så bra.

Sjodur fick 1,5 i lätt tölt 1½ år senare kvalade vi till SM med fina 6.27 (7 för tölt)
Valvar alla tyckte den hästen ska du väll inte köpa den duger bara till slagt - SM 4:a senare med en av mina elever.
Skolli- har aldrig tagit ett tölt steg i hela sitt liv fick honom när han var 7 efter 2 års träning fick han 7 för tölt.
Logadis- kortbent dam som var rätt felriden och som ingen trodde bl Vignir och Heimir någonsin skulle blir en bra tölthäst. 1½ års medveten träning och hon gick utt med 6.7 i T1 är nu såld till ungdom i DK.

Vist går det att träna upp mycket. Kolla bedömningarna hingsta som kanske få 7.5 för tölt första visningen 3 år senare har 9. Bla Kraftur själv

Det är jag menar är att de måste ha grundpotentialen. De behöver tid och en bra ryttare för att få fram den. En del hästar har turen att få bra träning från början. Voila - de går bra från början. Andra blir inte lika bra inridna, de går sämre.
Att en häst får sämre i bedömning som unghäst och bättre efter flera års träning tycker jag visar på att de fått bra träning däremellan.
Kraftur och Toti har ju ett noggrant träningssystem, i varje fall vad jag kan se på Krafturfilmen. Håller man inte igång det så tappar man både samarbete och gångarter.
Jättekul att du tränat fram så många fina hästar. Det är ju skitskoj, måste kännas riktigt häftigt. Men jag tror fortfarande att det du är så himla bra på är att känna in hästarnas grundpotential, veta hur du ska träna dem och låta det ta tid.

Hejsanhoppsan från Hólar :)
Ville bara säga att i vår är de på gång fin fina hästar under Kraftur, Toti tex. har några yngre som han tränar nu, kommer bli roligt att se dom på bedömningarna - gissar på att dom är bra eftersom dom får vara inne när det är landsmotår. Och förra våren visades stoet Seyla frá Þúfu - ett sto som är riktigt bra och superrolig - massa, massa vilja!
Och angående att Kraftur har få bedöma avkommor. Kolla in statistiken - kolla in mammorna också, är dom bedömda, har dom bra stam?? Mamman ger nämligen hälften av arvsanlagen och jag vet att Kraftur har använts av många, många, många fritidsavlare, med andra ord inga toppston. Och detta gissar jag på är för att Kraftur inte gick superbra som ung (vilket kan ha alla dessa tusen olika orsaker) och därför inte kostade så mycket att betäcka med.
Bara lite tankar så där - hingsten är bara 50% av fölet :)

Men jag tror som sagt att inom ett år eller två kommer de finnas en mer "rättvis" bild på hur Kraftur nedärver sina fantastiska egenskaper som Toti tränat mycket, mycket väl.

Ett annat tips är att på WF läsa igenom domarkommentarerna på de 7bedömningar han gjort, från 7,96 till 8,55, finns många ord som gör att jag tycker det känns som att han inte var redo för visning när han gick sin första - massa rörelser men svårt att få ihop det.

Men jag säger inte att han är ett bra avelsmaterial än ;) Men man måste oftast tänka i många banor när man ser på hingstarna :)

Hoppas ni inte blev för förvirrade av mitt inlägg - skriver sällan svenska nuförtiden och det är sent ;)

Mvh. Petronella

Tóti och hans familj köpte Kraftur 2004 så han har INTE haft honom sedan 01.
Rätt ska ju vara rätt!

I enlighet med vad E.Pettersson skriver så måste ju hästen ha en stor naturlig talang och mycket grundkapacitet för att det överhuvudtaget ska gå att träna en häst upp till den nivån där Kraftur befinner sig.
Men om du har receptet på hur man tränar fram såna enorma rörelser och ett sådant starkt psyke hos en häst som inte har det i sig naturligt så får du gärna dela med dig. Det skulle vara värt hästvärldens nobelpris ;)

Titta bara på Eyjólfurs första instruktions video så ser du själv hur otroligt mycket naturlig gång Kraftur har i sig. Det är ovanligt att se en häst röra sig så i det fria.

Tóti har gjort ett fantastiskt jobb med att förvalta denna talang, i likhet med vad många andra tränare också har gjort med sina lika talangfulla hästar. Det är väl absolut inget ovanligt att man tränar sin tävlingshäst omsorgsfullt under många år, eller??

Dessutom ser det ut som att det kommer att dyka upp en hel del riktigt flotta hästar efter Kraftur nu framöver och i många fall är stona inte mycket att hänga i granen. Det talar ju en hel del för vad han tycks nedärva.

Jag kommer absolut att använda Kraftur till nåt av mina ston.

KL.
Jag såg en avkomma nyss på hest.is, en saluhäst.
HELT FANTASTISK tölthäst, var bara film i tölt.
Tror det var en -03:a om jag inte minns helt fel.

Det ska bli riktigt spännande att se vad som ploppar fram nu framöver efter Kraftur.
Jag har verkligen inte tagit bort honom från listan med intressant hingstar för min del ...

KL.
Jag tror på Kraftur som avelsmaterial även om jag inte är jätteförtjust i honom. Som någon tidigare skrev så har han ju betäckt mindre bra ston tidigare och därför inte fått fram lika bra avkommor som de som börjar komma nu.

KL.
Jag tror på Kraftur som avelsmaterial även om jag inte är jätteförtjust i honom. Som någon tidigare skrev så har han ju betäckt mindre bra ston tidigare och därför inte fått fram lika bra avkommor som de som börjar komma nu.

Det med mindre bra ston kan väll ändå inte stämma (om ni nu inte tycker att 2:a klass ston är dåliga) mamorna till Kraftur barnen (som är bedömdna eller har tävlingsresultat på islands) är nästan alla bedömda och nästan alla med 8 för tölt, en del har även lämnat andra bedömda avkommor, även i 1:a klass med andra hingstar.

Det är verka till och med vara väldigt många bedömda ston som han har betäckt med riktig bra stamar.

När det gäller avel är det ALLTID kombinationen som ska passa. Sedan spelar det ingen roll om individiderna var för sig har hög BLUP eller "höga" bedömningar eller "fina" stammar.

Det är väl bättre att nu vänta och se vad som bedöms de närmsta åren om man nu är tveksam istället för att bedriva spekulationer om vad som hänt för några år sedan.

När det gäller avel är det ALLTID kombinationen som ska passa. Sedan spelar det ingen roll om individiderna var för sig har hög BLUP eller "höga" bedömningar eller "fina" stammar.

Det är väl bättre att nu vänta och se vad som bedöms de närmsta åren om man nu är tveksam istället för att bedriva spekulationer om vad som hänt för några år sedan.
Och naturligtvis omvänt.
Låg BLUP och "dåliga" stammar spelar inte heller någon roll. Så länge individen är bra och kombinationen är bra.

Jag vet nästan inget om Kraftur men en kompis till våran familj äger en häst som är bror till honom och han är nog den underbaraste hästen som finns. Jättesnäll att rida och riktigt ögongodis. Han är något utav en drömhäst för mig! Känns så himla flott och har så himla fint steg men är ändå en sån himla snäll och sansad för att vara hingst. Han har också lämnat fina avkommor så jag tror nog att avkommorna från Kraftur också är riktigt fina :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·
Avel Jeg har et KWPN-sto e. Silverstone-Koriander-Nimmerdor som jeg funderer på å bedekke i år. Hun er 9 år og ca 162 cm høy. Rør seg...
Svar
6
· Visningar
1 694
Senast: anestr
·
Islandshäst Är det någon som har en avkomma efter honom? ni får gärna visa bilder!! Hur är de i temperamentet och gångarts mässigt? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
4 571
Hästvård Jeg har en 17 år gammel kaldblodshingst som aldri har vært alvorlig syk. Han snørrer iblandt, ved f.eks. ekstreme værskifter i...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: StallLojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka