Sv: Kraftur fra Bringu avkom??
Hejsanhoppsan från Hólar
Ville bara säga att i vår är de på gång fin fina hästar under Kraftur, Toti tex. har några yngre som han tränar nu, kommer bli roligt att se dom på bedömningarna - gissar på att dom är bra eftersom dom får vara inne när det är landsmotår. Och förra våren visades stoet Seyla frá Þúfu - ett sto som är riktigt bra och superrolig - massa, massa vilja!
Och angående att Kraftur har få bedöma avkommor. Kolla in statistiken - kolla in
mammorna också, är dom bedömda, har dom bra stam?? Mamman ger nämligen hälften av arvsanlagen och jag vet att Kraftur har använts av många, många, många fritidsavlare, med andra ord inga toppston. Och detta gissar jag på är för att Kraftur inte gick superbra som ung (vilket kan ha alla dessa tusen olika orsaker) och därför inte kostade så mycket att betäcka med.
Bara lite tankar så där - hingsten är bara 50% av fölet
Men jag tror som sagt att inom ett år eller två kommer de finnas en mer "rättvis" bild på hur Kraftur nedärver sina fantastiska egenskaper som Toti tränat mycket, mycket väl.
Ett annat tips är att på WF läsa igenom domarkommentarerna på de 7bedömningar han gjort, från 7,96 till 8,55, finns många ord som gör att jag tycker det känns som att han inte var redo för visning när han gick sin första - massa rörelser men svårt att få ihop det.
Men jag säger inte att han är ett bra avelsmaterial än
Men man måste oftast tänka i många banor när man ser på hingstarna
Hoppas ni inte blev för förvirrade av mitt inlägg - skriver sällan svenska nuförtiden och det är sent
Mvh. Petronella