Kraftur fra Bringu avkom??

Haffe

Trådstartare
Ser på et sto nu som er efter Kraftur fra Bringu. Har någon någon aning om hvilken sorts avkom han ger? Någon som kjenner noen som er etter han?:)

Sv: Kraftur fra Bringu avkom??

Jag är oxå nyfiken, funderar på att betäcka mitt sto i sommar, och han finns representerad på "möjliga hingstar"

//M

Enligt WF så har han 164 avkommor, men endast 4 är bedömda och endast en av dessa ligger över 8.

Jag tycker själv han är en fin häst, men har hört att han inte nedärver sina fantastiska egenskaper lika gott till sina avkommor.

Någon mer kunnig får tillrättavisa mig om jag har fel. :D

Jasså?
Ja, men det er jo sånne ting man vil vite;).
Det var jo en veldig lav prosentdel av visade avkom. Kan jo kanske også bero på at han har många unga avkom enn...?
Men; Kunne ikke Orri funnet et annet sted enn på Island? Den avkomlisten er jo noe for seg selv:bow:.

Ja, visst är han en fantastisk häst men man får trots allt se lite för vad det är. Han är en träningprudukt! OK, han har inte några pjåkiga gångarter naturligt, men att han är SÅ bra som han är är tack vare träningen som pågått i MÅNGA år (kommer inte ihåg hur många nu :o) Och som alla säkert vet nerärvs inte det som tränas fram ;) Jag personligen skulle inte betäcka med honom...

/Jenny

Enligt WF så har han 164 avkommor, men endast 4 är bedömda och endast en av dessa ligger över 8.

Jag tycker själv han är en fin häst, men har hört att han inte nedärver sina fantastiska egenskaper lika gott till sina avkommor.

Någon mer kunnig får tillrättavisa mig om jag har fel. :D

Har också hört detta....

Hej! Jag har träffat Kraftur i flera olika sammanhang. Han är cool och trevlig att handskas med. Inte spänd och stirrig. Det gäller även när han står bredvid andra hästar. Han är väldigt ödmjuk mot människor och visar stor respekt för människans revir. I hagen visar han upp sitt fantastiska rörelsemönster, så det finns naturligt i honom.
Jag har aldrig ridit honom (jag har hälsat på Briar också, men han har jag heller aldrig ridit ;P), men de som gjort det berättar att han har en otrolig arbetsvilja och vill alltid göra sitt yttersta för sin ryttare.
På Bentving´s hemsida kan man läsa om ett sto de har e:Kraftur. Jag tycker det låter härligt och likt pappan, samarbetsvillig och mjuk. Det finns ju inte så många avkommor i Sverige än, som rids.
Har man en häst som vill samarbeta och har förutsättningar och kapacitet i sig...ja, då KAN man ju göra en träningsprodukt :) annars är det svårare...eller..omöjligt.

Jasså?
Har du vart med hela hans träning eller?

Att han inte kommit fram tidigare än nu kan ju likaväl bero på att han har vart skadad större delen av sitt liv.. OSV OSV OSV
Rykten, rykten..

Jag har sett honom när han visades i ridhus i Linköping och han såg cool ut. Väldigt hanterbar, även med ston och unghästar runt omkring... Jag kan inte bara låta mig imponeras av hans bakbensrörlighet.. om man tittar på bilderna på www.kraftur.se han har en rörlighet i bakbenen som är imponerande. Eftersom han återigen tävlar på mycket hög nivå med sin gamla ryttare, som väl inte kan rida honom så ofta och mycket, så verkar han ju hållbar också. Jag är också nyfiken...

Det är väl inte alla ston som har den rörligheten i benen som han har...

Jag har inte sett Kraftur mer än på film men Heimir har berättat en del och även Þórarinn i en del intervjuer.
Han är enlig dem en mycket trevlig här men men super mycket vilja. Det krävs en del av ryttaren för att rida honom när han är i full tävlingskondition.
Just vilja har han fått beskriven i varje bedömning "Mycket framåtbjudning".

Jag är tvecksam om han är en så bra förärvare, även om en hingst själv är super så betyder det ju inte att han ärver ner det till sina avkommor.

Numera går det inte heller att säga att avkommorna är unga och nästan alla är födda på islands så teorin an många är födda utanför island funkar inte heller, enlig WF är de 181, bara ett 30 tall är under 5 år. 11 är bedömd två över 8. Nästan alla verka vara fyrgångare med lite pass. Tävlingsresultaten på islands finns ju numera i WF och även här är det bara få som har gjord bra resultat, de flesta under medel.

Kraftur är en underbar hingst som är en en stjärna på tävlingsbanan om han sen är det i avelsboxen är för mig tvecksam.

Har titat på bilderna igen om vi i en annan tråd tycker att hingsten Vidar bara har så mycket aktion och steg i hagen för att han visa upp sig så gäller samma för Kraftur på alla bilder är svansen högt upp i luften och spänd.

Det var just dessa uppvisningar som man inte ska tita på om man vill ser hästens verkliga gång. Nästan alla hästar kan få aktion i hagen om de showa så, specielt om det desutom ligger en del snö som gör att de lyfter mer på benen.

Sen vet jag inte om hans bakben är så speciela. Kan nog visa en del bilder på hästar som har lika bra bakben.

Jag har också hört mkt dåliga rykten om Kraftur och känner en del isländska avlare som fnyser bara de hör hans namn. Men jag tror faktiskt inte att jag håller med. Vad Heimir berättat så har han ju dessutom varit skadad länge, inte minst efter dålig ridning. Jag tycker att Kraftur har en sällan skådad mjukhet och lätthet i kroppen, han ser ut som en riktig gymnast. Många talangfulla hästar har kraften och aktionen, men få har Krafturs böljande mjukhet. Enligt Heimir har han dessutom enorm arbetsvilja och gör allt för ryttaren hur länge som helst. Han har en trevlig utstrålning och kämparglöd i blicken på tävlingsbanan jämfört med många andra hästar som tävlar på elitnivå. Men i boxen ser han ut som vilken familjeponny som helst, det gillar jag! Där har vi en riktigt bra ridhäst.

Och vad gäller hans avkommor så har jag sett en del riktigt flotta avkommor på Island. Alla hade Krafturs lite galna/glada blick och hans mjukhet i kroppen. Ett skimmelsto var så attans flott och uttrycksfull att jag hade köpt henne på stört om jag hade haft lite fler kronor till övers ;) Såg henne på saluhästvisning...

Jag skulle kunna använda honom till mitt bästa sto utan problem!

Han måste då har varit skadat 2002/2003 för han är bedömd 99,00,01,04

Och då det redan var 01 som han var i Þórarinn träning är jag undra jag om man ska skylla på hans skada bero på att han var dålig riden.

Han är underbar att tita på, mjuk som en katt efter alla års träning. Han har dock i unga år fått anmärkning att han var styv.

Vi måste lära oss att skilja på naturliga anlag och träning han är 15 år och har varit hos Þórarinn sen 2001 i omsorgsfull och noggrann träning.

Vi få se vilka avkommor som kommer till visning de närmaste åren. Hoppas på fler, han har ju betäckt en del finna ston på island. Så vi få hoppas att de där flotta avkommorna på Island kommer till visning och även tävling snart och visa hur han är som avelshingst.

Att han är galen tro jag inte heller, bara himla mycket energi, men det kräver ju sin ryttare.

De skador jag syftade på var allvarliga sår i munnen som han hade fått från tidigare ryttarens träning, innan Toti..

Hoppas också på fler till visning! Och efter att jag sett en del av vad han lämnat kan jag absolut tänka mig att ta ett sto till honom.

Jag skulle kunna betäcka med honom, om jag har rätt sto. Tror säkert man skulle kunna få fram en väldigt villig, arbetssam och ärlig häst som ger allt. Även om han kanske inte har så bra nedärvning gångartsmässigt tycker jag den hästen har en underbar karaktär, har sett honom live flera ggr och blir lika imponerad varje gång av hans coolhet, att han är så stabil men ändå ger allt för sin ryttare.
Så varför inte? Med rätt kombination (som med all annan avel) tror jag visst det kan bli bra avkommor!

Har titat på bilderna igen om vi i en annan tråd tycker att hingsten Vidar bara har så mycket aktion och steg i hagen för att han visa upp sig så gäller samma för Kraftur på alla bilder är svansen högt upp i luften och spänd.

Det var just dessa uppvisningar som man inte ska tita på om man vill ser hästens verkliga gång. Nästan alla hästar kan få aktion i hagen om de showa så, specielt om det desutom ligger en del snö som gör att de lyfter mer på benen.

Sen vet jag inte om hans bakben är så speciela. Kan nog visa en del bilder på hästar som har lika bra bakben.
Du kan inte säga att Kraftur visar spänd svans på ALLA bilder.
En häst som går avslappat ska också kunna bära sin svans luftigt. Den följer då också med i kroppens rörelser. Den rörelsen kan man inte se på en stillbild.
En spänd häst kan också trycka in svansen. Ser man en dåligt buren svans/intryckt på en bild är hästen garanterat spänd.

På alla hagbilder är svansen i luften. Under ryttare bär han den finnt och den böljar så som man önskar.

Men ihagen så visa han upp sig på de bilder som ligger på hemsidan.

Ja han verka har ett bra lynne med enorm vilja, tro dock inte att han hade varit den han är idag om inte Toti hade ridit och tränat honom.

Vi få se vad som visas i år, mycket spännade.

Her er en vallak etter Kraftur som har gjort det godt på stevner i Norge

displayimage.php

displayimage.php

displayimage.php

Liknande trådar

Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
1 261
Senast: Lobelia
·
Avel Jeg har et KWPN-sto e. Silverstone-Koriander-Nimmerdor som jeg funderer på å bedekke i år. Hun er 9 år og ca 162 cm høy. Rør seg...
Svar
6
· Visningar
1 694
Senast: anestr
·
Islandshäst Är det någon som har en avkomma efter honom? ni får gärna visa bilder!! Hur är de i temperamentet och gångarts mässigt? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
4 571
Hästvård Jeg har en 17 år gammel kaldblodshingst som aldri har vært alvorlig syk. Han snørrer iblandt, ved f.eks. ekstreme værskifter i...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: StallLojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka