Kraftig blödning från hovar

S

sosk40

Hej!

När hovslagaren var ute i måndags och började använda hovkniven fick min häst kraftiga blödingar från båda bakfötterna, utan att hon ens börjat verka. Han hade så ont att vi fick ringa ut distriktaren som gav lugnande så hon fick dränera... det kom säkert 3 dl från varje hov!!!
Nu har han inte velat belasta bak sedan dess och han vill inte ens gå ur boxen. Han fick lädersulor som hjälp och står på jättetjock bädd. Han blir skodd var 6:e vecka och har bra kvalitet på hovarna, dock lite tunna i sina sulor. Har pratat med Täby och Ultuna men de vill att jag avvaktar ett par dagar innan jag åker in och ska hålla koll på pulsen. Samtidigt säger de att detta är jättemärkligt och inte varit med om det. Har någon råkat ut för detta och kan veta vad det är?
Hovslagaren trodde han haft ont en längre tid av blödningarna och det förklarar hans hältor på kotorna fram som jag varit inne på Täby för... avlastningshälta garanterat! Men vad fan kan detta vara??? Är jätteorolig. Har varken blivit värre eller bättre.

Sv: Kraftig blödning från hovar

Oj! Har aldrig hört talas om detta men jag hoppas att det går att ordna!!!

Men om hästen började blöda från ena hoven, hur lyckades ni då få denne att stå på den, för att ni skulle komma åt att ta den andra?

Fång?

Om jag förstod dig rätt så hade hovslagaren börjat skära med kniv eller?

Vet en häst som förblödde när en veterinär!?! skulle dra av skorna på en häst som hade fång.

ja du, han ställde sig på fötterna ialla fall men hon hann inte göra så mkt, sen fick vi inte ens ta i honom, jag fick ringa ut veterinär

Fång?

Om jag förstod dig rätt så hade hovslagaren börjat skära med kniv eller?

Vet en häst som förblödde när en veterinär!?! skulle dra av skorna på en häst som hade fång.

Om det hade varit Fång så borde ju veterinären sett symptomen på det? Konstigt när det är bakhovarna också....

Men om han började blöda från ena hoven varför envisas och ta andra också? Eller började han inte blöda förrän hon karvat i den andra hoven också?

Jag skulle med vilja höra om någon har erfarenhet av detta.

För en vecka sen när jag hade hovslagare till min häst, som jag håller på att sätta igång efter fång vid denna tiden förre året, började han blöda jätte mycket från ena hoven fram. Detta var också innan han överhuvudtaget hade börjat verka.

Hästen hade tappat skon på denna hoven några dagar innan, men inte visat några nämnvärda tecken på ömhet.

Han fick också mycket puls samt värme i hoven, men var inte särskild känslig med att vilja stå på den (detta kan såklart bero på olika smärttröskel på olika hästar, för han tog inte fullt stöd på den när han stod i boxen sen). Jag tog pulsen och värmen som ett tecken på att det kanske var ett nytt fånganfall på gång och kylde därför jättemycket de två kommande dygnen, vilket verkade vara effektivt för puls och värme minskade. Jag fick även butta av vet. som han fick några dagar för säkerhets skuld. Nu verkar han må bra igen (peppar peppar).

Ordinarie hovslagare och klinikhovslagare, som har haft hand om skoningen under fångperioden, trodde båda att detta berodde på sulsänkningen han har sen fången och att man därför ska vara försiktig med att ta någonting på sulan vi verkning. Jag är inte säker på att jag själv förstår innebörden av detta riktigt speciellt eftersom sulorna har sett relativt tjocka ut på röntgenbilderna (senast tagna för 10 veckor sen)

menar ni att hästarna började blöda när hovslagaren tog av skon?? att använda hovkniv är ju också att värka, man skär i hoven. så, blödde det innan eller efter att hovis började skär/klippa/raspa/whatever?

det händer att hästar har nya och rejäla blåmärken i hoven, dessa blir till hovböldar efter ett tag, men verkar man medan dom är färska så är blodet fortfarande flytande och det verkas forsa ut.

menar ni att hästarna började blöda när hovslagaren tog av skon?? att använda hovkniv är ju också att värka, man skär i hoven. så, blödde det innan eller efter att hovis började skär/klippa/raspa/whatever?

det händer att hästar har nya och rejäla blåmärken i hoven, dessa blir till hovböldar efter ett tag, men verkar man medan dom är färska så är blodet fortfarande flytande och det verkas forsa ut.

Ja felskrivning såklart:grin:

Alltså det kom när han tog första lilla med hovkniven. Det var en väldigt liten bit.

Men ett sånt blåmärke kanske lättare uppstår om hästen dels har gått barfota några dagar och dels har sulsänkning. Men borde man inte se blåmärket inuti i hoven isåfall innan man sätter i kniven?

Och i TS fall; verkar det inte konstigt om hästen skulle ha såna blåmärken i båda bakhovarna?

Det hände ju faktiskt Belle för ett par veckor sedan, på en bakhov. Hon blev halt, fick puls och lite värme och vi åkte till hovis. Orsaken var att något litet föremål hade kilat fast sig mellan hov och sko och orsakat en blödning i hoven. Kan knappast påstå att det blödde några enorma mängder, men några droppar kom det när hovis skar. Hovis brände blödningen, satte på sula och efter några dagar var hon bra igen :)!

ja det gör såklart hoven känsligare. om det ligger ytligt och hoven är smutsig/mörk så är det nog lätt att missa och det börjar blöda så snart man börjar skära lite.

blåmärken kan dom få av att trampa på en sten tex. i ts fall så kan jag bara spekulera, men kanska hade skorna suttit på länge eller på annat sätt klämt så att den fått blödningar på båda bak?

Sant... Det är ju en möjlighet beroende på var blödningen var någonstans.

Min verkar inte ha ont längre heller.

I ditt fall låter det som en sk dubbelsula som kan bildas efter en sulläderinflammation, som kan uppstå vid fång. En ny sula kan bildas över inflammationen, och det kan räcka med ett drag med verkkniven för att den gamla blödningen uppenbaras. Det behöver inte vara något allvarligt eftersom ny sula återbildats bakom blödningen. Är lite osäker på om jag fick till det rätt nu, men fråga någon duktig hovis om detta!

När jag googlar på bleeding+hooves får jag en massa träffar som handlar om flera hovbölder på varje hov. Något sånt kanske men det är bara en kunnig person som sett hästen som öht kan säga.

Hästen står väl under veterinärbehandling, även om du inte varit in till kliniken? Om det handlar om bölder så måste det hållas ordentligt rent t ex.

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·
Hästvård Min femåring kändes ovillig i ridningen och markbunden för några veckor sedan, vid kninikbesök var böjprov u.a och han var fräsch på...
Svar
7
· Visningar
2 925
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag måste få skriva av mig lite. Min häst, ett fullblodssto har varit halt sen i mitten på september och vi hittar inte felet på...
Svar
19
· Visningar
4 018
Senast: Starstedt
·
F
Hästvård har en häst som var mycket ömfot och iom att marken blev hård så fick han jätteont i sina fossingar. han skoddes då, och i samband med...
2
Svar
23
· Visningar
10 069
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?