blåmärke på hovar

Sv: blåmärke på hovar

igår drog jag bara av skon och lät det vara så för att utesluta sömtryck, i kväll lade jag våtvarmt bandage (välindränkt och välsaltat) runt hoven och kronrand så vi får väl se i morgon.. ska ringa atg och se om dom har någon akuttid det första jag gör i morgon..

han är kraftigt öm på insida framemot tån, vilket gör att han haltar värre i fel varv i longering om du förstår vad jag menar. han är ju i övrigt väldigt öm i sulan men kraftigt öm på insida mot tån..
han är även lite röd runtom hela hoven ( närmast hovväggen undersida) så han har ju även belastat sulan för mycket.. plattfot som han är *suck*

ingen förändring i kväll heller, lade våtvarmt omslag igen om hoven.. och ska göra det hela helgen, blir det inte bättre så åker vi in till atg på måndag..

ni som haft hovböld, hur lång tid har det tagit innan bölden spruckit och hältan försvunnit från det att hälta uppstod?
Vare sig någon verkade upp bölden eller om den kom ut av sig själv..

i dag är det femte dagen med hälta..

Antar att du redan kontaktat kliniken? Helt rätt tycker jag! Berätta gärna hur det gick. Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 832
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 935
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 184
Senast: MiniLi
·
Hästvård För att göra en relativt lång historia kort. Var in med häst till klinik hösten-17, halt på alla fyra. Mest h.f och v.b. Hög hälta bak...
Svar
15
· Visningar
2 455
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka